Spedytorzy tłumaczą, że wersja z 2010 roku zdezaktualizowała się z powodu cyfryzacji gospodarki i zmian w prawie cywilnym. Biorąca udział w pracach Magdalena Szumiło przyznaje, że prace nad OPWS trwały bardzo długo, ale udało się uchwalić je 13 grudnia 2022 roku, a opublikowane będą prawdopodobnie w marcu.
W nowych Ogólnych polskich warunkach spedycyjnych nowością jest zdefiniowane pojęcie operatora transportu intermodalnego. – Niezbędne było bardziej szczegółowe jego zdefiniowanie i z tego powodu pojawił się cały rozdział o tych przewozach, których popularność bardzo wzrosłą w ostatnich latach – tłumaczy Szumiło. Podstawowym pytaniem, na które musieli odpowiedzieć autorzy, a w zasadzie autorki OPWS 22 (bo zespół składał się z pań) było „kim jest operator intermodalny?” Czy jest to spedytor czy przewoźnik? – Co do zasady spedytor, ale to zależy od umowy. Z niej wynika organizacja przewozu, a nie przewóz. Gdyby spedytor zobowiązał się do przewozu, wówczas wystąpiłby list intermodalny – tłumaczy Anna Kwiatkowska.
Czytaj więcej
Iveco liczy w tym roku na podwojenie sprzedaży ciężarówek na ciekły gaz ziemny. Liczy, że ceny tego paliwa będą stabilniejsze niż rok wcześniej.
OPWS 22 doprecyzowały także definicję rzeczy o szczególnych właściwościach. Są to rzeczy o większym ryzyko szkodowym lub podatne na uszkodzenia i wymagające szczególnej uwagi.
Pojawiła się także nowa definicja siły wyższej. – Wojna a wcześniej pandemia uwypukliły tę kwestię. Definicja zawiera katalog otwarty – zaznacza Joanna Taraszewska-Chmiel.