Spedytorzy tłumaczą, że wersja z 2010 roku zdezaktualizowała się z powodu cyfryzacji gospodarki i zmian w prawie cywilnym. Biorąca udział w pracach Magdalena Szumiło przyznaje, że prace nad OPWS trwały bardzo długo, ale udało się uchwalić je 13 grudnia 2022 roku, a opublikowane będą prawdopodobnie w marcu.
W nowych Ogólnych polskich warunkach spedycyjnych nowością jest zdefiniowane pojęcie operatora transportu intermodalnego. – Niezbędne było bardziej szczegółowe jego zdefiniowanie i z tego powodu pojawił się cały rozdział o tych przewozach, których popularność bardzo wzrosłą w ostatnich latach – tłumaczy Szumiło. Podstawowym pytaniem, na które musieli odpowiedzieć autorzy, a w zasadzie autorki OPWS 22 (bo zespół składał się z pań) było „kim jest operator intermodalny?” Czy jest to spedytor czy przewoźnik? – Co do zasady spedytor, ale to zależy od umowy. Z niej wynika organizacja przewozu, a nie przewóz. Gdyby spedytor zobowiązał się do przewozu, wówczas wystąpiłby list intermodalny – tłumaczy Anna Kwiatkowska.
Czytaj więcej
Iveco liczy w tym roku na podwojenie sprzedaży ciężarówek na ciekły gaz ziemny. Liczy, że ceny tego paliwa będą stabilniejsze niż rok wcześniej.
OPWS 22 doprecyzowały także definicję rzeczy o szczególnych właściwościach. Są to rzeczy o większym ryzyko szkodowym lub podatne na uszkodzenia i wymagające szczególnej uwagi.
Pojawiła się także nowa definicja siły wyższej. – Wojna a wcześniej pandemia uwypukliły tę kwestię. Definicja zawiera katalog otwarty – zaznacza Joanna Taraszewska-Chmiel.
Nowe OPWS uwzględniają także zmienione warunki prawne umożliwiając stosowanie formy elektronicznej.
W OPWS 22 wprowadzony został wymóg, aby spedytor zgodził się na warunki i zaakceptował je co najmniej w formie dokumentowej. To narzędzie, które spedytorom ułatwi pracę, pozwoli także uwolnić się od zakusów klienta przerzucenia na spedytora odpowiedzialności za wykonanie przewozów, w tym odpowiedzialności za terminowe dostarczenie ładunku.
Tej odpowiedzialności nie chcą brać armatorzy, również IATA nie odpowiada za terminowość przesyłek lotniczych, więc nie może ponosić jej także spedytor.
Nowe OPWS określa także bardziej szczegółowo w jaki sposób określać wynagrodzenie spedytora. Beata Janicka z opracowującego zespołu podkreśla, że OPWS to wzorzec umowny, a nie obowiązujące powszechnie prawo.
Czytaj więcej
Na dachy magazynów trafią farmy fotowoltaiczne warte miliardy euro. Kłopot będzie ze starymi obiektami.
Przewodniczący PISiL Marek Tarczyński zgadza się, że OPWS to wzorzec umowy, na który strony mogą powołać się. – Trudność w napisaniu wynikała z chęci zachowania równowagi w zabezpieczeniu interesu spedytora i zleceniodawcy – tłumaczy Tarczyński. Przyznaje, że duzi, międzynarodowi klienci próbują narzucić własne warunki, natomiast mali i średni mogą je akceptować.