Zaskakujące korekty opłat na kontach eToll przewoźników

Wadliwe naliczanie opłat drogowych eToll zmusiło KAS do wprowadzanie korekt opłat uiszczonych przez firmy od początku działania systemu.

Publikacja: 05.02.2025 11:39

Zaskakujące korekty opłat na kontach eToll przewoźników

KAS

Foto: KAS

Jesienią ub.r. przewoźnicy otrzymywali pisma z eToll informujące o konieczności dopłaty na konta wynikającej z weryfikacji kont rozliczeniowych od początku działania systemu i związanych z tym korektach. 

W większości przypadków konieczne były dopłaty, a eToll pobierał brakującą sumę z bieżącego salda. Taką praktykę skrytykowali przewoźnicy, którzy musieli w trybie pilnym uzupełnić wyzerowane przez korektę konto. 

Czytaj więcej

Automatyczna kontrola praw jazdy zawodowych kierowców

Pisma dotarły także do tych przedsiębiorstw, które zamknęły już konta, oraz do firm, które oferują regulację należności za przejazdy z odroczoną płatnością, jak np. DKV, UTA, E-100 lub ZMPD. W przypadku płatności z odroczonym terminem firmy oferujące taką usługę musiały dopłacić na rachunek KAS brakującą sumę, a następnie ściągnąć należność od przewoźników. Nie zawsze było to możliwe, bowiem część podmiotów już nie istniała. Kłopotem jest także sposób zaksięgowania korekty, czasami sięgającej 2023 roku. 

Co dwunaste konto do korekty

Ministerstwo Finansów przyznaje, że we wrześniu 2024 roku „SPOE KAS wykonał korektę, która była spowodowana nieprawidłowościami w prezentacji stanu salda kont rozliczeniowych użytkowników SPOE KAS. Nieprawidłowości te polegały na tym, że informacja o stanie salda konta nie odpowiadała wysokości naliczonych w SPOE KAS opłat elektronicznych.

Resort wyjaśnia, że „Do korekt zostały wykorzystane dane znajdujące się w SPOE KAS, dotyczące naliczonych opłat, w oparciu o dane geolokalizacyjne przekazane do SPOE KAS w dniu przejazdu. W efekcie korekt wystąpiły przypadki zarówno zwiększenia, jak i zmniejszenia stanu salda konta.

Korekty są widoczne w szczegółowym wykazie transakcji. Wykaz ten jest załącznikiem do noty wystawionej za wrzesień 2024 r. Są one dostępne w Internetowym Koncie Klienta (IKK) SPOE KAS. W IKK można również pobrać historię przejazdów. W historii są również widoczne korekty wyceny poszczególnych przejazdów.”

MF podlicza, że „w wyniku korekty naliczeń w SPOE KAS łączna kwota, którą szef KAS musiał zwrócić użytkownikom wyniosła 2 mln 149 tys. zł, natomiast łączna kwota obciążenia użytkowników wyniosła 2 mln 853 tys. zł. Bilans korekty naliczeń wyniósł zatem 704 tys. zł.

Czytaj więcej

Krok bliżej do terminalu kontenerowego w Świnoujściu

Resort zaznacza, że „Korekty dotyczyły 8,5% wszystkich kont rozliczeniowych zarejestrowanych w SPOE KAS. Kwestia rozliczeń wynikających z ww. korekt została zakończona.” Podkreśla, że „Opisane nieprawidłowości na kontach użytkowników zostały przeanalizowane i podjęto działania naprawcze w celu wyeliminowania w przyszłości problemów z prezentacją stanu konta użytkownika.” 

Jak państwo ma rozliczać się z obywatelami?

Prawnicy podzieleni są co do oceny działań MF. Część uważa, że jeśli wierzycielem jest podmiot komercyjny (eToll), to na pierwszy rzut oka nie powinien stosować terminu przedawnienia wynikający z ordynacji podatkowej. Inni wskazują, że myto jest rodzajem podatku i w takim wypadku okres przedawnienie wynosi 5 lat. 

W tym miejscu sprawa dotyka kwestii czasu odpowiedzialności podatnika wobec organów podatkowych. Stały Komitet Rady Ministrów pochyla się nad długo wyczekiwanym przez przedsiębiorców projektem ustawy z 5 kwietnia 2024 r. o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego. – Ministerstwo Rozwoju i Technologii chce, a Ministerstwo Finansów nie chce zmian w przepisach ustawy Ordynacji podatkowej ws. zawieszania biegu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Przedsiębiorcy skarżą się, że skarbówka wszczyna postępowania karne skarbowe tylko po to, aby zawieszać bieg przedawnienia zobowiązań podatkowych. Konstytucyjności tych przepisów Ordynacji podatkowej wciąż nie rozstrzygnął Trybunał Konstytucyjny, choć Rzecznik Praw Obywatelskich złożył wniosek w tej sprawie już w 2014 roku – przypomina prawnik z Centrum Legislacji Federacji Przedsiebiorcy.pl. Marek Woch.

Czytaj więcej

LOT Cargo z rekordowym przewozem ładunków w 2024 roku

Wskazuje, że Ministerstwo Finansów w piśmie z 29 stycznia 2025 r. stanęło na stanowisku, że przepisy dotyczące przedawnienia zobowiązań podatkowych powinny być regulowane przez Ministerstwo Finansów. Wynika to z konieczności uwzględnienia szerszego kontekstu i powiązań między przepisami o wygasaniu zobowiązań podatkowych, a także relacji między prawem podatkowym a karnym skarbowym. 

Jesienią ub.r. przewoźnicy otrzymywali pisma z eToll informujące o konieczności dopłaty na konta wynikającej z weryfikacji kont rozliczeniowych od początku działania systemu i związanych z tym korektach. 

W większości przypadków konieczne były dopłaty, a eToll pobierał brakującą sumę z bieżącego salda. Taką praktykę skrytykowali przewoźnicy, którzy musieli w trybie pilnym uzupełnić wyzerowane przez korektę konto. 

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Krajowe
Automatyczna kontrola praw jazdy zawodowych kierowców
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Krajowe
Kontrowersyjna ustawa sankcyjna czeka na podpis prezydenta
Krajowe
Potęga biurokratycznego absurdu w uszczelnianiu sankcji
Krajowe
Austria zniesie opłaty drogowe za CO2?
Krajowe
Z początkiem roku rosną koszty przewoźników