Politycy zachęcą przewoźników do ekologicznych ciężarówek

Producenci samochodów ciężarowych domagają się radykalnych zmian w polityce podatkowej krajów UE, które miałyby promować tabor nie emitujący CO2.

Publikacja: 08.12.2019 19:54

Politycy zachęcą przewoźników do ekologicznych ciężarówek

Foto: logistyka.rp.pl

Przedstawiciele koncernów zgormadzeni 6 grudnia w Brukseli na konferencji klimatycznej zapewnili, że zmniejszą emisję CO2 zgodnie z narzuconymi przez polityków wymaganiami, ale jednocześnie podkreślili, że ta ewolucja nie może odbyć się bez zdecydowanej zmiany polityki UE oraz państw członkowskich.

Na początku roku UE przyjęła cel ograniczenia emisji dwutlenku węgla przez samochody ciężarowe o 15 proc. do 2025 roku i o 30 proc. do roku 2030 w stosunku do 2019 roku. Koncerny tłumaczą, że uzyskanie redukcji wymaga dużych inwestycji w alternatywne układy napędowe.

Koncerny obawiają się, że z powodu wyśrubowanych cen nowej technologii, popyt na nią będzie znikomy. Przykładem mogą być samochody napędzane ciekłym gazem ziemnym (LNG), które są o połowę droższe od napędzanych zwykłym dieslem.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA wskazuje, że 98,3 proc. samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony napędzanych jest silnikami wysokoprężnymi. Zaledwie 0,01 proc. napędzanych jest elektrycznością i 0,4 proc. gazem. – Jeżeli zaczynamy od takiego stanu i mamy przekonać przewoźników do zakupów pojazdów zeroemisyjnych, Europa musi pilnie wprowadzić przewidywalne działania – uważa przewodniczący sekcji producentów pojazdów ciężarowych ACEA Gerrit Marx.

Jako niezbędne wymienił budowę infrastruktury zasilania zarówno pojazdów elektrycznych jak i gazowych, a także wprowadzenie zachęt do zakupu ekologicznych pojazdów.

Także zmiana dyrektywy o eurowiniecie ma zachęcić opłatami drogowymi do zakupu przez przewoźników zeroemisyjnego taboru. – Stworzenie zapotrzebowania na zeroemisyjne pojazdy powinno być najważniejszym zadaniem – przekonuje Marx.

Innymi słowy nowy tabor będzie bardzo drogi, a do jego zakupu przekonają słone ceny myta dla modeli z napędem wysokoprężnym. Niemiecki rząd już zapowiedział podwyżki myta na 2021 rok. Ceny za kilometr mogą wzrosnąć o ponad 20 proc.

Czytaj więcej: http://CO2 w cenie biletu lotniczego

Z kolei nowa KE zamierza obciążyć transport drogowy opłatami za emisję CO2, jak to częściowo ma miejsce w przypadku transportu lotniczego. Mechanizm może być podobny do zastosowanego w stosunku do hutnictwa, energetyki i producentów cementu.

Producent, który nie uzyska zakładanej redukcji, zapłaci pomiędzy 2025 i 2029 rokiem 4250 euro za każdy wyemitowany gram CO2 ponad limit mierzony na tonokilometr. Zatem producent, którego elektryczne lub gazowe model nie będą cieszyć się zainteresowaniem konsumentów, może zakończyć rok z karami idącymi w setki milionów euro. Marx uważa, że obciążanie producentów karami za przekroczenie limitów emisji CO2 w niczym nie zachęci przewoźników do wymiany floty. – Tam, gdzie chodzi o stworzenie środowiska przyjaznego nowym, przyjaznym dla środowiska technologiom musimy pracować razem, aby zmienić cały łańcuch transportowy – zapewnia Marx.

W Europie zarejestrowanych jest 6,6 mln samochodów ciężarowych, w tym co szósty w Polsce. Na kolejnych miejscach znajdują się Niemcy i Włochy. Średni wiek zarejestrowanego w krajach UE samochodu ciężarowego wynosi 12,4 roku, gdy w 2013 roku sięgał 11,7 lat.

Przedstawiciele koncernów zgormadzeni 6 grudnia w Brukseli na konferencji klimatycznej zapewnili, że zmniejszą emisję CO2 zgodnie z narzuconymi przez polityków wymaganiami, ale jednocześnie podkreślili, że ta ewolucja nie może odbyć się bez zdecydowanej zmiany polityki UE oraz państw członkowskich.

Na początku roku UE przyjęła cel ograniczenia emisji dwutlenku węgla przez samochody ciężarowe o 15 proc. do 2025 roku i o 30 proc. do roku 2030 w stosunku do 2019 roku. Koncerny tłumaczą, że uzyskanie redukcji wymaga dużych inwestycji w alternatywne układy napędowe.

Pozostało 82% artykułu
Legislacja
Tachografy powstrzymają nielegalną konkurencję?
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów