Polscy przewoźnicy dofinansują holenderskich?

Holenderski parlament przegłosował wprowadzenie myta zamiast winiet dla ciężarówek.

Publikacja: 05.07.2021 18:08

Polscy przewoźnicy dofinansują holenderskich?

Foto: Fot. Wikipedia Chris

Opłatą będą obciążone samochody o dmc powyżej 3,5 tony. Stawka wyniesie średnio 0,149 euro za km, porównywalnie do opłat w Belgii i w Niemczech. Myto będzie obowiązywało na prawie wszystkich autostradach oraz, po badaniach i konsultacjach z prowincjami, gminami i zarządami wodnymi, na wielu drogach N i głównych drogach miejskich, aby zapobiec omijaniu płatnych odcinków dróg. Będzie zależeć od masy i klasy emisji Euro ciężarówki.

Czytaj więcej w: Inteligentne tachografy powiedzą wszystko inspektorom

Po wprowadzeniu podatku przewoźnicy towarowi będą płacić więcej niż obecnie za korzystanie z dróg. Ministerstwo Infrastruktury i Gospodarki Wodnej jednak obiecuje, że dochody, po odliczeniu kosztów, zostaną „skierowane z powrotem na innowacje i uczynienie sektora transportu bardziej zrównoważonym”. Rząd zapowiada konsultacje ze stowarzyszeniami sektorowymi (evofenedex, TLN i VERN) w celu opracowywania wieloletniego programu i sposobu dopłat. TLN już widzi korzyści z wprowadzenia dopłat i lobbowało za przegłosowaniem ustawy o mycie.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie uciekną od cyfryzacji

Jednym z pomysłów jest dofinansowanie przyjaznego środowisku taboru. W tym scenariuszu beneficjentami będą holenderscy przewoźnicy, którzy skorzystają z wpłat dokonywanych przez wszystkich użytkujących holenderskie drogi. Inny plan wykorzystania funduszy z myta to budowa infrastruktury tankownia alternatywnych paliw: stacji ładowania prądem lub stacji wodoru dostosowanych do pojazdów ciężarowych. Jedna ładowarka o mocy 250 kW to koszt pół miliona euro.

Czytaj więcej w: Elektryczne ciężarówki Mercedesa najpierw dla miast

Wprowadzenie myta nastąpi nie wcześniej niż w 2024 roku, rząd musi ustalić m.in. jaka instytucja ma wprowadzić myto. Ministerstwo spodziewa się, że rocznie zbierze 600 mln euro. Suma pokryje koszty systemu i utracone dochody z powodu obniżenia podatku od pojazdów silnikowych, utraty akcyzy na paliwo oraz likwidacji winiety.

Opłatą będą obciążone samochody o dmc powyżej 3,5 tony. Stawka wyniesie średnio 0,149 euro za km, porównywalnie do opłat w Belgii i w Niemczech. Myto będzie obowiązywało na prawie wszystkich autostradach oraz, po badaniach i konsultacjach z prowincjami, gminami i zarządami wodnymi, na wielu drogach N i głównych drogach miejskich, aby zapobiec omijaniu płatnych odcinków dróg. Będzie zależeć od masy i klasy emisji Euro ciężarówki.

Legislacja
Tachografy powstrzymają nielegalną konkurencję?
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów