Materiał powstał we współpracy z DHL Global Forwarding
Przewozy drobnicowe są w najbliższych tygodniach jedyną szansą na transport z Chin.
W trzecim i czwartym kwartale Chiny przeżywają dawno nie widziany boom exportowy, klienci nadrabiają stracone pierwsze półrocze. – Efektem są statki zabukowane na kilka tygodni wprzód, stawki frachtowe bijące kolejne rekordy oraz ogromne braki sprzętowe w Chinach – przyznaje dyrektor ds. Frachtu Morskiego i Kolejowego DHL Global Forwarding Michał Kołodziejski.
Priorytetowa drobnica
Szczególne problemy są z dostępnością kontenerów typu HC, które są najczęściej wykorzystywane nie tylko przez europejskich importerów. – Usługi drobnicowe są w tym względzie uprzywilejowane. Ich główną zaletą jest stabilność serwisu i funkcjonowanie według regularnego harmonogramu. Mają zagwarantowany sprzęt i miejsce na statku. Z tych względów fracht drobnicowy wybierali nawet ci klienci, którzy zazwyczaj bukują fracht pełnokontenerowy. Doprowadziło to do wprowadzenia przez DGF i innych dostawców ograniczeń ilościowych bądź dopłat za przesyłki o kubaturze większej niż 20 m3 – zaznacza Kołodziejski.
Przewiduje się, że obroty we frachcie kontenerowym morskim spadną w 2020 roku o 14% i będzie to największy roczny spadek w historii. – Wzrost (6%) spodziewany jest na rok 2021. Jednak stawki frachtowe przekraczające 5 tys. dol. wyeliminują z obrotu kontenerowego firmy i całe branże handlu towarami o niskiej wartości – podkreśla Kołodziejski.
Czytaj więcej w: Drogi transport morski blokuje chiński eksport do Europy
Drobnicowy serwis morski LCL w sieci DHL to cotygodniowe, regularne połączenia z głównych portów Chin i Tajwanu. Wysyłki realizowane są bezpośrednimi dostawami do Gdańska, a całkowity czas dostawy drzwi-drzwi wynosi 40-50 dni. – Mamy największą na świecie własną sieć morskich połączeń drobnicowych, dzięki czemu na każdym etapie transportu przesyłka jest obsługiwana przez pracowników oraz infrastrukturę DHL. Konsolidacja towarów odbywa się w miejscu nadania, a dekonsolidacja w naszym nowo otwartym magazynie w Gdańsku, w sąsiedztwie portu DCT. Brak jakichkolwiek przeładunków w trakcie całego transportu znacząco poprawia bezpieczeństwo towaru, minimalizuje ryzyko ewentualnych uszkodzeń oraz przyspiesza czas dostawy. Nasze serwisy drobnicowe są realizowane w systemie priorytetowym, co oznacza minimalizację ryzyka ewentualnych rolowań kontenerów – podkreśla dyrektor marketingu i sprzedaży DHL Global Forwarding Marcin Solnica.