Drobnica ratuje przewozy z Chin

Publikacja: 18.12.2020 07:45

Drobnica ratuje przewozy z Chin

Foto: logistyka.rp.pl

Materiał powstał we współpracy z DHL Global Forwarding

Przewozy drobnicowe są w najbliższych tygodniach jedyną szansą na transport z Chin.

W trzecim i czwartym kwartale Chiny przeżywają dawno nie widziany boom exportowy, klienci nadrabiają stracone pierwsze półrocze. – Efektem są statki zabukowane na kilka tygodni wprzód, stawki frachtowe bijące kolejne rekordy oraz ogromne braki sprzętowe w Chinach – przyznaje dyrektor ds. Frachtu Morskiego i Kolejowego DHL Global Forwarding Michał Kołodziejski.

Priorytetowa drobnica

Szczególne problemy są z dostępnością kontenerów typu HC, które są najczęściej wykorzystywane nie tylko przez europejskich importerów. – Usługi drobnicowe są w tym względzie uprzywilejowane. Ich główną zaletą jest stabilność serwisu i funkcjonowanie według regularnego harmonogramu. Mają zagwarantowany sprzęt i miejsce na statku. Z tych względów fracht drobnicowy wybierali nawet ci klienci, którzy zazwyczaj bukują fracht pełnokontenerowy. Doprowadziło to do wprowadzenia przez DGF i innych dostawców ograniczeń ilościowych bądź dopłat za przesyłki o kubaturze większej niż 20 m3 – zaznacza Kołodziejski.
Przewiduje się, że obroty we frachcie kontenerowym morskim spadną w 2020 roku o 14% i będzie to największy roczny spadek w historii. – Wzrost (6%) spodziewany jest na rok 2021. Jednak stawki frachtowe przekraczające 5 tys. dol. wyeliminują z obrotu kontenerowego firmy i całe branże handlu towarami o niskiej wartości – podkreśla Kołodziejski.

Czytaj więcej w: Drogi transport morski blokuje chiński eksport do Europy

Drobnicowy serwis morski LCL w sieci DHL to cotygodniowe, regularne połączenia z głównych portów Chin i Tajwanu. Wysyłki realizowane są bezpośrednimi dostawami do Gdańska, a całkowity czas dostawy drzwi-drzwi wynosi 40-50 dni. – Mamy największą na świecie własną sieć morskich połączeń drobnicowych, dzięki czemu na każdym etapie transportu przesyłka jest obsługiwana przez pracowników oraz infrastrukturę DHL. Konsolidacja towarów odbywa się w miejscu nadania, a dekonsolidacja w naszym nowo otwartym magazynie w Gdańsku, w sąsiedztwie portu DCT. Brak jakichkolwiek przeładunków w trakcie całego transportu znacząco poprawia bezpieczeństwo towaru, minimalizuje ryzyko ewentualnych uszkodzeń oraz przyspiesza czas dostawy. Nasze serwisy drobnicowe są realizowane w systemie priorytetowym, co oznacza minimalizację ryzyka ewentualnych rolowań kontenerów – podkreśla dyrektor marketingu i sprzedaży DHL Global Forwarding Marcin Solnica.

Spotkania konieczne

Wskazuje, że istotą sprzedaży B2B w branży transportu morskiego i lotniczego są regularne spotkania pomiędzy przedstawicielami handlowymi oraz aktualnymi i potencjalnymi klientami. – Mimo pewnych standardowych ram, w jakich odbywają się takie transporty, w wielu przypadkach wymagają precyzyjnego ustalenia i omówienia szczegóły związane ze specyfiką towaru, wymogi formalne dotyczące trasy przewozu, procedury celne, czy formy komunikacji. Te czynniki decydują o sprawnej i szybkiej realizacji usługi – zaznacza dyrektor marketingu i sprzedaży.

Czytaj więcej w: Brytyjskie porty zapchały się przed brexitem

W cyklach tygodniowych firma informowała o aktualnej i spodziewanej sytuacji w poszczególnych częściach świata, a na platformie Resilience360 (https://www.resilience360.dhl.com/), która służy klientom do zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw, powstał moduł COVID19 Supply Chain Intelligence Center monitorujący wpływ epidemii na transport towarów, w poszczególnych rejonach świata.

Po wybuchu pandemii firma szybko ustaliła zasady komunikacji aby przeanalizować zagrożenia dla łańcuchów dostaw i zaproponować klientom alternatywne rozwiązania.

Czytaj więcej w: Tak dobrych miesięcy porty już dawno nie notowały

Alternatywą dla braku miejsca w raptownie drożejącym transporcie lotniczym, była kolej, której infrastruktura w pewnym momencie również nie była w stanie podołać ilości nadanych przesyłek. DHL LCL Rail to drobnicowy transport kolejowy z Chin do Polski. – Oferujemy dwa serwisy: Xian – Piaseczno (via Małaszewicze) oraz Xian – Wilno. Serwis do Wilna to  najszybszy aktualnie produkt kolejowy. W tym przypadku kontenery drobnicowe odbieramy z Wilna i transportem drogowym dowozimy do naszego magazynu w Piasecznie w celu dekonsolidacji ładunków i finalnej dystrybucji do naszych klientów – wyjaśnia Solnica.

Nowa inwestycja

Spółka DHL Global Forwarding otworzyła w grudniu, tuż obok terminala DCT Gdańsk, magazyn. Służy on przede wszystkim obsłudze morskich przesyłek drobnicowych. – Będą do niego trafiać nasze bezpośrednie serwisy drobnicowe z Azji i z niego będziemy prowadzić ich dystrybucję na cały kraj. Lokalizacja magazynu obok portu ułatwi obsługę celną, skróci czas tranzytu dzięki szybszemu dostępowi do kontenera, a także usprawni obsługę klientów z Pomorza – wymienia zalety Kołodziejski.

Dzięki inwestycji firma powiększyła potencjał, który nie został naruszony nawet podczas zamrożenia gospodarki. – Pandemia, choć była czarnym łabędziem, nie naruszyła naszych zasobów i nie zredukowaliśmy nikogo z jej powodu – podkreśla dyrektor ds. HR Anna Glib.

Materiał powstał we współpracy z DHL Global Forwarding

Przewozy drobnicowe są w najbliższych tygodniach jedyną szansą na transport z Chin.

Pozostało 97% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL