Miliardowe przychody kurierów

Polski rynek KEP rośnie dwa razy szybciej od światowego i w przyszłym roku jego wartość sięgnie 10 mld zł.

2019 roku rynek KEP wartościowo zwiększył się o 7,9 proc., osiągając 330,3 mld euro i liczbowo o 9,1 proc. do 60,7 mld paczek, szacuje organizacja GS1. Spodziewa się, że w 2020 roku wartościowo rynek osiągnie 356 mld euro, a liczbowo 63,6 mld przesyłek. Udział e-handlu w całkowitym polskim handlu wynosi ok. 6 proc., ocenia GS1 Polska.

Organizacja GS1 zarządzająca systemem standardów identyfikacyjnych podkreśla, że światowy rynek przesyłek KEP (kurierskich, ekspresowych i paczkowych) jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów sektora logistycznego.

Czytaj więcej w: InPost z paczkomatami w Austrii

W Polsce rozbudowuje się on z równie duża prędkością; tempo wzrostu jest obecnie prawie 3 razy większe niż wzrost polskiego PKB co oznacza, że potencjał rynku nie będzie jeszcze przez długi czas wyczerpany.

Na całym świecie rynek KEP to ponad 200 milionów paczek dziennie, które obsługuje około 4 milionów pracowników. Sieć ta złożona jest z ponad 2,5 miliona samochodów kurierskich, tysiąca samolotów, kilkuset tysięcy samochodów ciężarowych, które łączą setki centralnych sortowni i tysiące oddziałów na poziomie globalnym – a liczby te wciąż rosną.

Czytaj więcej w: Dwa miliardy inwestycji Poczty

Polski rynek stanowi jedynie 2,5 proc. europejskiego rynku pod względem wartości i 4,8 proc. pod względem liczebności. Jak wynika z analizy Poczty Polskiej, w samym 2018 roku operatorzy KEP obsłużyli ponad 476 mln paczek. Średnioroczny wzrost waha się na poziomie 15 proc., jego tempo jest zatem blisko dwa razy większe od światowego.

Według rejestru operatorów pocztowych Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), w Polsce działa 284 podmiotów – tyle zezwoleń zostało wydanych na prowadzenie tego rodzaju działalności (stan na grudzień 2019). Rynek KEP w naszym kraju zdominowany jest przez siedem podmiotów, na których czele stoi firma DPD (Poczta Francuska), dysponująca siecią ponad 2200 punktów nadania i odbioru osobistego. Inna europejska firma to GLS (Poczta Brytyjska). Ponadto znajdziemy w tym gronie również trzech globalnych integratorów: DHL, UPS i FedEx (TNT). Polskim podmiotem z kapitałem zagranicznym jest z kolei InPost (Advent International). Poczta Polska zamyka tę grupę z ok. 12,5 tys. punktami odbioru.

Czytaj więcej w: UPS stawia na drony

Państwowy operator przewiduje, że w 2023 roku branża KEP obsłuży prawie 850 mln paczek, co stanowi podwojenie liczby przesyłek nadanych w 2017 roku i wzrost o 78 proc. w stosunku do 2018 roku. Poczta Polska zakłada również, że średni wskaźnik rocznego wzrostu w latach 2019-2023 wyniesie 11 proc. Jest to nadal dużo więcej niż średnia na świecie i w Europie. W 2023 roku prognozowana wartość rynku osiągnie poziom blisko 12 mld zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zadłużony transport

Długi sektora transportowego rosną szybciej niż średnia dla gospodarki. Wyższy od przeciętnej jest także ...

Pesa. Spór o awaryjne silniki lokomotyw

Wysoka awaryjność jeżdżących w barwach InterCity dziesięciu lokomotyw Pesa Gama zwróciła uwagę Urzędu Transportu ...

Ekol ze wszystkimi rodzajami transportu

Firma Ekol Polska wprowadza nowe produkty: transport lotniczy i morski. Spółka Ekol Polska rozszerzyła ...

Uber Freight jeszcze do Polski nie wchodzi

Choć Polska należy do większych w Europie rynków transportowych, amerykański gigant na razie zaprzecza, ...

Konsolidacja w przewozach drogowych

Rozdrobniony rynek przewozów drogowych konsolidowany jest przez dużych graczy. Nie tylko Raben przejmuje mniejsze ...

Drony walczą z pandemią

Szpital MSWiA podpisał z PAŻP umowę o transporcie medycznym bezzałogowymi statkami powietrznymi. Polska Agencja ...