Polski rynek KEP rośnie dwa razy szybciej od światowego i w przyszłym roku jego wartość sięgnie 10 mld zł.

2019 roku rynek KEP wartościowo zwiększył się o 7,9 proc., osiągając 330,3 mld euro i liczbowo o 9,1 proc. do 60,7 mld paczek, szacuje organizacja GS1. Spodziewa się, że w 2020 roku wartościowo rynek osiągnie 356 mld euro, a liczbowo 63,6 mld przesyłek. Udział e-handlu w całkowitym polskim handlu wynosi ok. 6 proc., ocenia GS1 Polska.

Organizacja GS1 zarządzająca systemem standardów identyfikacyjnych podkreśla, że światowy rynek przesyłek KEP (kurierskich, ekspresowych i paczkowych) jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów sektora logistycznego.

Czytaj więcej w: InPost z paczkomatami w Austrii

W Polsce rozbudowuje się on z równie duża prędkością; tempo wzrostu jest obecnie prawie 3 razy większe niż wzrost polskiego PKB co oznacza, że potencjał rynku nie będzie jeszcze przez długi czas wyczerpany.

Na całym świecie rynek KEP to ponad 200 milionów paczek dziennie, które obsługuje około 4 milionów pracowników. Sieć ta złożona jest z ponad 2,5 miliona samochodów kurierskich, tysiąca samolotów, kilkuset tysięcy samochodów ciężarowych, które łączą setki centralnych sortowni i tysiące oddziałów na poziomie globalnym – a liczby te wciąż rosną.

Czytaj więcej w: Dwa miliardy inwestycji Poczty

Polski rynek stanowi jedynie 2,5 proc. europejskiego rynku pod względem wartości i 4,8 proc. pod względem liczebności. Jak wynika z analizy Poczty Polskiej, w samym 2018 roku operatorzy KEP obsłużyli ponad 476 mln paczek. Średnioroczny wzrost waha się na poziomie 15 proc., jego tempo jest zatem blisko dwa razy większe od światowego.

Według rejestru operatorów pocztowych Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), w Polsce działa 284 podmiotów – tyle zezwoleń zostało wydanych na prowadzenie tego rodzaju działalności (stan na grudzień 2019). Rynek KEP w naszym kraju zdominowany jest przez siedem podmiotów, na których czele stoi firma DPD (Poczta Francuska), dysponująca siecią ponad 2200 punktów nadania i odbioru osobistego. Inna europejska firma to GLS (Poczta Brytyjska). Ponadto znajdziemy w tym gronie również trzech globalnych integratorów: DHL, UPS i FedEx (TNT). Polskim podmiotem z kapitałem zagranicznym jest z kolei InPost (Advent International). Poczta Polska zamyka tę grupę z ok. 12,5 tys. punktami odbioru.

Czytaj więcej w: UPS stawia na drony

Państwowy operator przewiduje, że w 2023 roku branża KEP obsłuży prawie 850 mln paczek, co stanowi podwojenie liczby przesyłek nadanych w 2017 roku i wzrost o 78 proc. w stosunku do 2018 roku. Poczta Polska zakłada również, że średni wskaźnik rocznego wzrostu w latach 2019-2023 wyniesie 11 proc. Jest to nadal dużo więcej niż średnia na świecie i w Europie. W 2023 roku prognozowana wartość rynku osiągnie poziom blisko 12 mld zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Karty kierowcy będą na czas

PWPW rozpocznie po 15 czerwca wydawanie do nowych tachografów kart kierowcy, przedsiębiorstwa i kontrolnych. ...

Mniej wypadków, ale więcej osób rzuca się pod pociągi

Poprawia się poziom bezpieczeństwa na kolei, ale na przejazdach kolejowych nadal giną ludzie. Wzrosła ...

Bezpieczniej na kolei

Rok 2018 okazał się wyjątkowo bezpieczny na kolejach, także polskich. Koleje zanotowały w 2018 ...

Jak szybko roboty zastąpią magazynierów?

Wyzwania jakie stoją przed usługami logistyki kontraktowej wydają się niezmienne od lat. Wszyscy dostawcy ...

Tak dobrych miesięcy porty już dawno nie notowały

Polskie porty nie straciły ani jednego dnia z powodu pandemii, a ostatnie dwa miesiące ...

Chorwacja wprowadziła kwarantannę dla kierowców

Chorwacja wprowadziła kwarantannę dla kierowców ciężarówek jadących z Włoch. Komisja Europejska ogłosiła 2 marca ...