Pandemia przyspieszyła automatyzację w magazynach

Branżę logistyczną czekają duże inwestycje w automatykę.

Publikacja: 30.07.2020 07:22

Pandemia przyspieszyła automatyzację w magazynach

Foto: logistyka.rp.pl

Firmy kurierskie niemal taśmowo oddają do użytku kolejne zrobotyzowane magazyny wypełnione sorterami. Po automatykę coraz częściej sięgają także firmy z „ciężkiej” logistyki. – Zainteresowanie automatyzacją procesów logistycznych rośnie – potwierdza manager ds. projektów logistycznych, Raben Logistics Polska Kamil Kucharski.

Nie brakuje także dostawców automatyki. – Jeśli chodzi o „dużych graczy” to sytuacja na rynku jest raczej stabilna. Pojawia się coraz więcej małych i średnich firm które coraz lepiej radzą sobie na rynku automatyki magazynowej. Wśród wchodzących na rynek podmiotów jest coraz więcej firm polskich – zauważa Kucharski.

Czytaj więcej w: 30 lat kodów kreskowych w Polsce

Firmy oferujące automatykę potwierdzają wzrost popytu. – Polscy operatorzy logistyczni są zmuszeni do kompleksowej automatyzacji z powodu lawinowego wzrostu ilości i różnorodności przesyłek oraz braków kadrowych. Automatyzacja to być albo nie być branży logistycznej – uważa specjalistka ds. marketingu spółki AMSORT Ewa Yoko Staniewska. Podkreśla, że firma nie przewiduje żadnego „dołka” spowodowanego pandemią. – Pandemia wręcz przyspieszyła proces automatyzacji – zaznacza Staniewska. Wymienia, że wśród klientów są głównie firmy kurierskie, e-commerce oraz firmy produkcyjne.

Całkowita automatyzacja

– Pandemia pokazała, że cyfryzacja, praca zdalna na masową skalę i oparcie się w większym stopniu o nowe technologie może być efektywne, a niejednokrotnie może być jedynym wyjściem – podkreśla dyrektor ds. Logistyki Kontraktowej Fresh Logistics Polska, Grupa Raben Jarosław Gulowaty.

""

Magazyn Raben Logistics Polska w Adamowie ruszył w lipcu i obsługuje wyłącznie Makro Cash & Carry Polska. Fot. Raben

logistyka.rp.pl

W 2019 roku Deloitte wskazał, że liczba firm, które w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy postawiły mocniej na automatyzację wzrosła dwukrotnie. Deloitte oszacował, że w najbliższych trzech latach automatyzacja zwiększy wydajność pracowników o 27 proc.

Menadżer działu R&D (Genius Lab), Grupy Raben Zbigniew Kępiński przypomina, że Grupa Raben od wielu lat stawia na automatyzację procesów i usług od procesów fizycznych, procesów IT. – Ostatnio również robotyzację procesów biurowych (RPA) – zaznacza Kępiński.

Czytaj więcej w: Rekordowy rok Raben Group

Przykładem dużego projektu automatyzacji logistyki jest nowy magazyn w Adamowie, w którym Grupa Raben obsługuje m.in. Makro Cash & Carry Polska. Obiekt o powierzchni 33 tys. mkw ma wysokość 12,5 m, z czego 11,7 m to wysokość składowania. Wewnątrz znajduje się system automatycznego przygotowania przesyłek. Składa się on z zaawansowanego sortera, robotów transportowych oraz kilku innych rozwiązań, które podwyższają nie tylko wydajność procesu, ale i bezpieczeństwo pracowników.

– Makro jest siecią hurtowni zaopatrujących klientów B2B z branży gastronomicznej, niezależnego handlu oraz małe biznesy i biura. Dlatego operacje logistyczne prowadzone przez nas dla Makro wyróżniają się dużym stopniem skomplikowania i dynamiki. Uruchomienie lokalizacji w Adamowie było kolejnym etapem w rozwoju współpracy pomiędzy naszymi firmami – wyjaśnia Marketing Manager Raben Logistics Polska Katarzyna Ostojska – Zaprojektowany system wyróżnia się kompleksowością, zapewniając obsługę i wsparcie przepływu już na poziomie wejścia towarów do magazynu, w pełni zarządza i steruje przepływem zarówno manualnym jak i automatycznym, pozwala na pełne śledzenie i lokalizację wszystkich towarów w dowolnym momencie. System w pełni kontroluje i zabezpiecza ruch pracowników przed ewentualnymi błędami – opisuje Ostojska – Założenia jak i sam projekt uwzględniał wszystkie potrzeby Makro, począwszy od wymagań jakościowych kończąc na wymaganiach dotyczących ilości przesyłek jakie miały zostać obsłużone oraz wydajności systemu – podkreśla Ostojska.

Logika automatyki

Obiekt w Adamowie to jeden z nowocześniejszych magazynów logistycznych w Polsce. – Wspólne rozmowy Raben Logistics Polska i Makro na temat tego projektu trwały kilka lat. Zaczynaliśmy od czystej kartki, a wypracowanie finalnego rozwiązanie zajęło ponad 12 miesięcy. W tym czasie zostało przeanalizowanych 14 wariantów dla automatycznego systemu sortowania – wyjaśnia rzeczniczka Grupy Raben Klaudyna Polanowska-Skrzypek.

– Założenia dot. projektu jak i logikę systemów zarzadzania przygotował dział procesu Raben Logistics Polska przy współpracy z przedstawicielami regionu – podkreśla Kucharski. – Cała logika działania systemu opiera się na systemie automatyki (PHS) powiązanego z systemem WMS. Założenie było takie, aby to system w pełni kierował i decydował o tym jak ma przebiegać praca. Począwszy od wskazania palet jakie w danym momencie mają zostać dostarczone na sorter (wskazanie na terminalu radiowym konkretnej palety i jej lokalizacji w magazynie), poprzez automatyczny sort i bilansowanie pracy, kończąc na logice transferów i kontroli palet – opisuje Kucharski.

Czytaj więcej w: Elektryczna ostatnia mila

Kluczowym urządzeniem był sorter, który musiał sprostać wymaganiom jakościowym oraz ilościowym. – Grupa Raben była głównym inicjatorem, organizatorem i liderem tego projektu – podkreśla Polanowska-Skrzypek. Zaznacza, że poprzeczkę podnosiła szeroka oferta asortymentowa Makro. – Bardzo różnorodne produkty i sposób ich pakowania podnoszą poziom trudności – stwierdza Polanowska-Skrzypek.

""

Sorter w Adamowie obsługuje różne produkty niezależnie od rodzaju opakowania. Fot. Raben

logistyka.rp.pl

W rezultacie projekty automatyzacji wymagają wysokiego stopnia integracji. – Nie wystarczy skonstruować urządzenie, które zastąpi działanie kilku osób. Takie maszyny wymagają starannej integracji z całym systemem produkcyjnym, dlatego najlepiej, jeśli usługa instalacji jest jak najbardziej kompleksowa. Każda nasza instalacja musi uwzględniać szereg zmiennych podczas stawiania systemu przenośnikowego – tłumaczy Staniewska. Integracja oznacza rosnącą rolę programistów. – W ciągu niespełna dwóch lat potroiliśmy ich liczbę – zaznacza Staniewska.

Projekt na lata

Automatyzacja zwiększa wydajność, ale wymaga również sporych inwestycji. Staniewska dodaje, że wdrożony prawidłowo system automatyzacji jest bardzo opłacany. – Nakłady na mały system zwracają się już po roku eksploatacji, a przy dużych systemach po około 3 latach – szacuje Staniewska.

Czytaj więcej w: FM Logistic chwali się wynikami

W przypadku autonomicznych wózków widłowych zwrot z inwestycji następuje w podobnym okresie. – Zakup zestawu do autonomizacji wózka (pojazd samodzielnie podejmuje i odstawia palety, posługując się laserową nawigacją) zwraca się po 1,5-2 latach – wylicza dyrektor marketingu spółki Inovatica Piotr Anuszczyk.

Przy rozbudowanej automatyce kontrakt powinien być znacznie dłuższy, bo takie inwestycje wymagają dłuższego okresu zwrotu i ścisłej współpracy między operatorem a klientem. Efekty takiej partnerskiej współpracy między Makro a Raben widzimy właśnie w Adamowie – zaznacza Ostojska.

""

logistyka.rp.pl

Jolanta Sawińska, Dyrektor Regionu, Raben Logistics Polska

Pracujemy nad wdrożeniem nowych wersji systemu transportowego i magazynowego oraz udoskonalamy procesy produkcyjne w szeroko pojętym zakresie przepakowań. W magazynie w Adamowie wdrożyliśmy szereg nowości technicznych usprawniających wykonywanie codziennych obowiązków pracowników i ich bezpieczeństwo.

W nowej lokalizacji wykorzystujemy wózki widłowe z bateriami litowo-jonowymi, których atutem jest krótki czas uzupełniania energii oraz możliwość doładowywania. Podnosi to wydajność pracy. Podobne korzyści zapewnia wykorzystywana technologia Put 2 Light, czyli kompletowanie kartonów przy wykorzystywaniu wskazań świetlnych.

Zgodnie z naszymi wytycznymi, hale wyposażone zostały w nowoczesne zabezpieczenia p. poż. wraz z systemem tryskaczy, zgodny ze standardami NFPA13. Ponieważ wszystkie firmy zaangażowane w proces powstania obiektu: Makro, Panattoni oraz Raben troszczą się o los przyszłych pokoleń, obiekt został wyposażony w przyjazne środowisku rozwiązania. Począwszy od elewacji budynku, w której zastosowano płyty absorbujące energię cieplną aż po zainstalowanie na zewnątrz budynku budek lęgowych dla motyli i nietoperzy.

""

logistyka.rp.pl

Jerzy Cichostępski, Supply Chain & FSD Operations Director, Makro Cash & Carry Polska

Podstawą w zarządzaniu logistyką w Makro jest ciągły rozwój i doskonalenie procesów.

Jest to naturalna odpowiedź na ciągle zmieniające się otoczenie i rosnące wymagania profesjonalnych klientów z sektora gastronomi i handlu tradycyjnego. Nowy magazyn zapewnia im niezawodne zaopatrzenie w produkty, z których powstają dania w ich restauracjach, czy też artykuły które codziennie sprzedają w swoich sklepach. Ciągłość zaopatrzenia jest niezwykle istotnym czynnikiem dla klientów Makro i jest głównym priorytetem podczas wdrażania zmian w systemie logistycznym.

W nowym magazynie skupiliśmy się z Raben Logistics Polska na wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań zapewniających najwyższą skuteczność i powtarzalność procesów, takich jak automatyczny system sortujący, roboty transportowe, automaty foliujące czy też technologia Put 2 Light. Co warto podkreślić, sama skomplikowana operacja uruchomienia dostaw do hal Makro z nowej lokalizacji, została przeprowadzona bez najmniejszego wpływu na dostępność produktów dla klientów. Taki efekt jest możliwy wyłącznie dzięki długiej i dobrej współpracy zespołów Makro i Raben oraz bardzo starannemu przygotowaniu się do projektu.

Firmy kurierskie niemal taśmowo oddają do użytku kolejne zrobotyzowane magazyny wypełnione sorterami. Po automatykę coraz częściej sięgają także firmy z „ciężkiej” logistyki. – Zainteresowanie automatyzacją procesów logistycznych rośnie – potwierdza manager ds. projektów logistycznych, Raben Logistics Polska Kamil Kucharski.

Nie brakuje także dostawców automatyki. – Jeśli chodzi o „dużych graczy” to sytuacja na rynku jest raczej stabilna. Pojawia się coraz więcej małych i średnich firm które coraz lepiej radzą sobie na rynku automatyki magazynowej. Wśród wchodzących na rynek podmiotów jest coraz więcej firm polskich – zauważa Kucharski.

Pozostało 93% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Logistyka Kontraktowa
Alternatywne napędy ciężarówek
Logistyka Kontraktowa
Gala Liderów Logistyki 2023
Logistyka Kontraktowa
Wizja logistyki przyszłości
Logistyka Kontraktowa
Lipiec przyniósł zastój w internetowych sklepach