Pandemia przyspieszyła automatyzację w magazynach

Branżę logistyczną czekają duże inwestycje w automatykę.

Publikacja: 30.07.2020 07:22

Pandemia przyspieszyła automatyzację w magazynach

Foto: logistyka.rp.pl

Firmy kurierskie niemal taśmowo oddają do użytku kolejne zrobotyzowane magazyny wypełnione sorterami. Po automatykę coraz częściej sięgają także firmy z „ciężkiej” logistyki. – Zainteresowanie automatyzacją procesów logistycznych rośnie – potwierdza manager ds. projektów logistycznych, Raben Logistics Polska Kamil Kucharski.

Nie brakuje także dostawców automatyki. – Jeśli chodzi o „dużych graczy” to sytuacja na rynku jest raczej stabilna. Pojawia się coraz więcej małych i średnich firm które coraz lepiej radzą sobie na rynku automatyki magazynowej. Wśród wchodzących na rynek podmiotów jest coraz więcej firm polskich – zauważa Kucharski.

Czytaj więcej w: 30 lat kodów kreskowych w Polsce

Firmy oferujące automatykę potwierdzają wzrost popytu. – Polscy operatorzy logistyczni są zmuszeni do kompleksowej automatyzacji z powodu lawinowego wzrostu ilości i różnorodności przesyłek oraz braków kadrowych. Automatyzacja to być albo nie być branży logistycznej – uważa specjalistka ds. marketingu spółki AMSORT Ewa Yoko Staniewska. Podkreśla, że firma nie przewiduje żadnego „dołka” spowodowanego pandemią. – Pandemia wręcz przyspieszyła proces automatyzacji – zaznacza Staniewska. Wymienia, że wśród klientów są głównie firmy kurierskie, e-commerce oraz firmy produkcyjne.

Całkowita automatyzacja

– Pandemia pokazała, że cyfryzacja, praca zdalna na masową skalę i oparcie się w większym stopniu o nowe technologie może być efektywne, a niejednokrotnie może być jedynym wyjściem – podkreśla dyrektor ds. Logistyki Kontraktowej Fresh Logistics Polska, Grupa Raben Jarosław Gulowaty.

""

Magazyn Raben Logistics Polska w Adamowie ruszył w lipcu i obsługuje wyłącznie Makro Cash & Carry Polska. Fot. Raben

Foto: logistyka.rp.pl

W 2019 roku Deloitte wskazał, że liczba firm, które w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy postawiły mocniej na automatyzację wzrosła dwukrotnie. Deloitte oszacował, że w najbliższych trzech latach automatyzacja zwiększy wydajność pracowników o 27 proc.

Menadżer działu R&D (Genius Lab), Grupy Raben Zbigniew Kępiński przypomina, że Grupa Raben od wielu lat stawia na automatyzację procesów i usług od procesów fizycznych, procesów IT. – Ostatnio również robotyzację procesów biurowych (RPA) – zaznacza Kępiński.

Czytaj więcej w: Rekordowy rok Raben Group

Przykładem dużego projektu automatyzacji logistyki jest nowy magazyn w Adamowie, w którym Grupa Raben obsługuje m.in. Makro Cash & Carry Polska. Obiekt o powierzchni 33 tys. mkw ma wysokość 12,5 m, z czego 11,7 m to wysokość składowania. Wewnątrz znajduje się system automatycznego przygotowania przesyłek. Składa się on z zaawansowanego sortera, robotów transportowych oraz kilku innych rozwiązań, które podwyższają nie tylko wydajność procesu, ale i bezpieczeństwo pracowników.

– Makro jest siecią hurtowni zaopatrujących klientów B2B z branży gastronomicznej, niezależnego handlu oraz małe biznesy i biura. Dlatego operacje logistyczne prowadzone przez nas dla Makro wyróżniają się dużym stopniem skomplikowania i dynamiki. Uruchomienie lokalizacji w Adamowie było kolejnym etapem w rozwoju współpracy pomiędzy naszymi firmami – wyjaśnia Marketing Manager Raben Logistics Polska Katarzyna Ostojska – Zaprojektowany system wyróżnia się kompleksowością, zapewniając obsługę i wsparcie przepływu już na poziomie wejścia towarów do magazynu, w pełni zarządza i steruje przepływem zarówno manualnym jak i automatycznym, pozwala na pełne śledzenie i lokalizację wszystkich towarów w dowolnym momencie. System w pełni kontroluje i zabezpiecza ruch pracowników przed ewentualnymi błędami – opisuje Ostojska – Założenia jak i sam projekt uwzględniał wszystkie potrzeby Makro, począwszy od wymagań jakościowych kończąc na wymaganiach dotyczących ilości przesyłek jakie miały zostać obsłużone oraz wydajności systemu – podkreśla Ostojska.

Logika automatyki

Obiekt w Adamowie to jeden z nowocześniejszych magazynów logistycznych w Polsce. – Wspólne rozmowy Raben Logistics Polska i Makro na temat tego projektu trwały kilka lat. Zaczynaliśmy od czystej kartki, a wypracowanie finalnego rozwiązanie zajęło ponad 12 miesięcy. W tym czasie zostało przeanalizowanych 14 wariantów dla automatycznego systemu sortowania – wyjaśnia rzeczniczka Grupy Raben Klaudyna Polanowska-Skrzypek.

– Założenia dot. projektu jak i logikę systemów zarzadzania przygotował dział procesu Raben Logistics Polska przy współpracy z przedstawicielami regionu – podkreśla Kucharski. – Cała logika działania systemu opiera się na systemie automatyki (PHS) powiązanego z systemem WMS. Założenie było takie, aby to system w pełni kierował i decydował o tym jak ma przebiegać praca. Począwszy od wskazania palet jakie w danym momencie mają zostać dostarczone na sorter (wskazanie na terminalu radiowym konkretnej palety i jej lokalizacji w magazynie), poprzez automatyczny sort i bilansowanie pracy, kończąc na logice transferów i kontroli palet – opisuje Kucharski.

Czytaj więcej w: Elektryczna ostatnia mila

Kluczowym urządzeniem był sorter, który musiał sprostać wymaganiom jakościowym oraz ilościowym. – Grupa Raben była głównym inicjatorem, organizatorem i liderem tego projektu – podkreśla Polanowska-Skrzypek. Zaznacza, że poprzeczkę podnosiła szeroka oferta asortymentowa Makro. – Bardzo różnorodne produkty i sposób ich pakowania podnoszą poziom trudności – stwierdza Polanowska-Skrzypek.

""

Sorter w Adamowie obsługuje różne produkty niezależnie od rodzaju opakowania. Fot. Raben

Foto: logistyka.rp.pl

W rezultacie projekty automatyzacji wymagają wysokiego stopnia integracji. – Nie wystarczy skonstruować urządzenie, które zastąpi działanie kilku osób. Takie maszyny wymagają starannej integracji z całym systemem produkcyjnym, dlatego najlepiej, jeśli usługa instalacji jest jak najbardziej kompleksowa. Każda nasza instalacja musi uwzględniać szereg zmiennych podczas stawiania systemu przenośnikowego – tłumaczy Staniewska. Integracja oznacza rosnącą rolę programistów. – W ciągu niespełna dwóch lat potroiliśmy ich liczbę – zaznacza Staniewska.

Projekt na lata

Automatyzacja zwiększa wydajność, ale wymaga również sporych inwestycji. Staniewska dodaje, że wdrożony prawidłowo system automatyzacji jest bardzo opłacany. – Nakłady na mały system zwracają się już po roku eksploatacji, a przy dużych systemach po około 3 latach – szacuje Staniewska.

Czytaj więcej w: FM Logistic chwali się wynikami

W przypadku autonomicznych wózków widłowych zwrot z inwestycji następuje w podobnym okresie. – Zakup zestawu do autonomizacji wózka (pojazd samodzielnie podejmuje i odstawia palety, posługując się laserową nawigacją) zwraca się po 1,5-2 latach – wylicza dyrektor marketingu spółki Inovatica Piotr Anuszczyk.

Przy rozbudowanej automatyce kontrakt powinien być znacznie dłuższy, bo takie inwestycje wymagają dłuższego okresu zwrotu i ścisłej współpracy między operatorem a klientem. Efekty takiej partnerskiej współpracy między Makro a Raben widzimy właśnie w Adamowie – zaznacza Ostojska.

""

Foto: logistyka.rp.pl

Jolanta Sawińska, Dyrektor Regionu, Raben Logistics Polska

Pracujemy nad wdrożeniem nowych wersji systemu transportowego i magazynowego oraz udoskonalamy procesy produkcyjne w szeroko pojętym zakresie przepakowań. W magazynie w Adamowie wdrożyliśmy szereg nowości technicznych usprawniających wykonywanie codziennych obowiązków pracowników i ich bezpieczeństwo.

W nowej lokalizacji wykorzystujemy wózki widłowe z bateriami litowo-jonowymi, których atutem jest krótki czas uzupełniania energii oraz możliwość doładowywania. Podnosi to wydajność pracy. Podobne korzyści zapewnia wykorzystywana technologia Put 2 Light, czyli kompletowanie kartonów przy wykorzystywaniu wskazań świetlnych.

Zgodnie z naszymi wytycznymi, hale wyposażone zostały w nowoczesne zabezpieczenia p. poż. wraz z systemem tryskaczy, zgodny ze standardami NFPA13. Ponieważ wszystkie firmy zaangażowane w proces powstania obiektu: Makro, Panattoni oraz Raben troszczą się o los przyszłych pokoleń, obiekt został wyposażony w przyjazne środowisku rozwiązania. Począwszy od elewacji budynku, w której zastosowano płyty absorbujące energię cieplną aż po zainstalowanie na zewnątrz budynku budek lęgowych dla motyli i nietoperzy.

""

Foto: logistyka.rp.pl

Jerzy Cichostępski, Supply Chain & FSD Operations Director, Makro Cash & Carry Polska

Podstawą w zarządzaniu logistyką w Makro jest ciągły rozwój i doskonalenie procesów.

Jest to naturalna odpowiedź na ciągle zmieniające się otoczenie i rosnące wymagania profesjonalnych klientów z sektora gastronomi i handlu tradycyjnego. Nowy magazyn zapewnia im niezawodne zaopatrzenie w produkty, z których powstają dania w ich restauracjach, czy też artykuły które codziennie sprzedają w swoich sklepach. Ciągłość zaopatrzenia jest niezwykle istotnym czynnikiem dla klientów Makro i jest głównym priorytetem podczas wdrażania zmian w systemie logistycznym.

W nowym magazynie skupiliśmy się z Raben Logistics Polska na wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań zapewniających najwyższą skuteczność i powtarzalność procesów, takich jak automatyczny system sortujący, roboty transportowe, automaty foliujące czy też technologia Put 2 Light. Co warto podkreślić, sama skomplikowana operacja uruchomienia dostaw do hal Makro z nowej lokalizacji, została przeprowadzona bez najmniejszego wpływu na dostępność produktów dla klientów. Taki efekt jest możliwy wyłącznie dzięki długiej i dobrej współpracy zespołów Makro i Raben oraz bardzo starannemu przygotowaniu się do projektu.

Firmy kurierskie niemal taśmowo oddają do użytku kolejne zrobotyzowane magazyny wypełnione sorterami. Po automatykę coraz częściej sięgają także firmy z „ciężkiej” logistyki. – Zainteresowanie automatyzacją procesów logistycznych rośnie – potwierdza manager ds. projektów logistycznych, Raben Logistics Polska Kamil Kucharski.

Nie brakuje także dostawców automatyki. – Jeśli chodzi o „dużych graczy” to sytuacja na rynku jest raczej stabilna. Pojawia się coraz więcej małych i średnich firm które coraz lepiej radzą sobie na rynku automatyki magazynowej. Wśród wchodzących na rynek podmiotów jest coraz więcej firm polskich – zauważa Kucharski.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10