Fulfilment: najszybciej rosnąca gałąź logistyki

Fulfilment to nowa usługa dla sklepów internetowych, która ma najszybsze tempo wzrostu w branży TSL.

Publikacja: 27.09.2020 18:41

Fulfilment: najszybciej rosnąca gałąź logistyki

Foto: logistyka.rp.pl

Firma badawcza RetailX szacuje, że w tym roku udział e-handlu w polskim PKB sięgnął 3 proc. Zajmująca się dystrybucją kodów kreskowych organizacja GS1 Polska szacuje, że na początku roku w Polsce działało niecałe 32 tys. sklepów internetowych, a zakupy w Internecie robiło trzy czwarte Polaków. – Od marca tego roku zauważamy znaczący wzrost liczby klientów. Od stycznia do sierpnia liczba uczestników systemu GS1 korzystających z kodów EAN wzrosła o niemal 3400 firm, czyli o 15%, z czego 48 proc. nowych uczestników Systemu GS1 w Polsce jako powód przystąpienia podaje sprzedaż w Internecie – wskazuje manager ds. eCommerce w GS1 Polska Magdalena Krasoń-Wałęsiak.

""

Foto: logistyka.rp.pl

Fulfilment rośnie dzięki e-commerce

GS1 Polska w raporcie przypomina, że rośnie znaczenie organizacji logistyki w firmach posługujących się internetowym kanałem sprzedaży. Te usługi nazywane są fulfilment i w tym segmencie działa ponad 60 firm, których liczba szybko rośnie.

Czytaj więcej w: Wrześniowy ruch ciężarówek większy niż ubiegłoroczny

Prezes zarządu Speedmail Janusz Konopka zaznacza, że sklepy internetowe konkurują ze sobą nie tylko ceną, lecz także renomą, wiarygodnością, pozytywnymi opiniami czy wreszcie szybkością obsługi zamówienia i realizacji dostawy. – Nowe realia z jakimi od kilku miesięcy mają do czynienia firmy e-commerce oraz zwiększająca się liczba zamówień sprawiają, że wzrasta zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową, konfekcyjną czy wyposażenie specjalistyczne takie jak oprogramowanie do prowadzenia magazynu i sprzedaży. Wszystko to sprawia, że outsourcing, szczególnie w obszarze logistyki, staje się coraz popularniejszy w e-handlu – tłumaczy Konopka.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na outsourcing logistyki, szukając sposobów na podniesienie jakości operacji, uwolnienie się od rotacji pracowników, czy optymalizację czasu pracy i kosztów. – Korzystanie z usług wyspecjalizowanego operatora, pozwala zamienić koszty stałe prowadzenia sklepu online na zmienne – zaznacza dyrektor handlowy Omnipack Karol Milewski. – Fulfillment w perspektywie najbliższych lat może zdominować polską logistykę, choć obecnie jest to wciąż usługa mało popularna – uważa Milewski.

Wg raportu przeprowadzonego przez GS1 Polska 30% przedsiębiorców zleca obsługę zamówień i magazynowanie zewnętrznemu partnerowi. – W najbliższych trzech latach ten procent może zwiększyć się dwukrotnie – prognozuje Milewski.

Usługa dla średnich

W ostatnim roku Omnipack powiększył dwukrotnie wynajmowaną powierzchnię magazynową i buduje w Nadarzynie nowe centrum logistyczne. Firmy zajmujące się e-handlem wynajmują już co czwarty metr w polskich magazynach. Dyrektor zarządzający Panattoni Europe Robert Dobrzycki przekonuje, że sektor magazynów przetrwał kryzys pandemiczny dzięki szybko rosnącemu popytowi ze strony e-handlu.

Czytaj więcej w: Transport szczepionek to najbardziej wymagająca operacja logistyczna w historii

Konopka dodaje, że powierzenie procesów logistycznych wyspecjalizowanym podmiotom zwiększa skalowalność biznesu i możliwość szybszego wzrostu bez ponoszenia kosztów stałych. – Realizacja obsługi zamówień przez firmy specjalizujące się w fulfilmencie znaczenie upraszcza procesy i może przełożyć się na skrócenie czasu obsługi związanego z konfekcją, pakowaniem, przygotowaniem dokumentów i nadaniem do operatora pocztowego, firmy kurierskiej czy spedycyjnej – wymienia Konopka.

Fulfillment nie sprawdzi się w mniejszych sklepach lub małych przedsiębiorstwach rodzinnych, których właściciele samodzielnie obsługują kilkadziesiąt paczek miesięcznie, a w przydomowym garażu zmieszczą cały asortyment. – Outsourcing logistyki jest świetnym rozwiązaniem dla e-biznesów, w których wolumen przekracza kilkaset paczek miesięcznie. Właściciele tych sklepów, często twierdzą, że zaczyna brakować im czasu na rozwój sprzedaży. Nie wszyscy mają też wystarczający know-how, jak usprawniać procesy i wprowadzać kolejne udogodnienia. Zlecając logistykę zewnętrznemu partnerowi, uwalniają się od czynności operacyjnych, a dodatkowo zabezpieczają przed peakami sprzedażowymi, np. podczas Black Friday – tłumaczy Milewski.

Czytaj więcej w: Jedna szansa na niezawodną dostawę

Dodaje, że giganci, dysponujący dużymi budżetami, nie potrzebują zazwyczaj wsparcia zewnętrznego operatora, ponieważ mogą pozwolić sobie na uruchomienie własnego centrum logistycznego.

Firma badawcza RetailX szacuje, że w tym roku udział e-handlu w polskim PKB sięgnął 3 proc. Zajmująca się dystrybucją kodów kreskowych organizacja GS1 Polska szacuje, że na początku roku w Polsce działało niecałe 32 tys. sklepów internetowych, a zakupy w Internecie robiło trzy czwarte Polaków. – Od marca tego roku zauważamy znaczący wzrost liczby klientów. Od stycznia do sierpnia liczba uczestników systemu GS1 korzystających z kodów EAN wzrosła o niemal 3400 firm, czyli o 15%, z czego 48 proc. nowych uczestników Systemu GS1 w Polsce jako powód przystąpienia podaje sprzedaż w Internecie – wskazuje manager ds. eCommerce w GS1 Polska Magdalena Krasoń-Wałęsiak.

Pozostało 83% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL