Echa przejęcia Pekaes przez Geodis

Przejęcie Pekaes poważnie wzmacnia w Polsce Geodis, operatora należącego do francuskich kolei państwowych.

Publikacja: 20.10.2020 17:51

Echa przejęcia Pekaes przez Geodis

Foto: logistyka.rp.pl

Możliwe, że do końca roku władze antymonopolowe wyrażą zgodę na przejęcie Pekaes przez Geodis, ostrożnie zakłada Katarzyna Kaczmarek z Innova Capital. Rzeczniczka Geodis Celine Thonnier informuje jedynie, że Geodis zawarł warunkowe porozumienie o zakupie Pekaes. Obie strony nie podały wartości umowy, a także jak długo trwały negocjacje.

Dziesiąty na liście

Po przejęciu Pekaes, nowa spółka będzie miała 1,5 mld zł przychodów i znajdzie się na dziesiątej pozycji rankingu Rz największych firm branży TSL w Polsce, tuż za DHL Parcel Polska, który rok 2019 zakończył przychodami 1,6 mld zł. Łączne zatrudnienie sięgnie 1,5 tys. osób.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

Dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania Arkadiusz Kawa podkreśla, że polski rynek dla globalnego integratora logistycznego jest strategiczny. – Usługi Pekaesu i Geodis są w dużej części komplementarne. Umożliwi to klientom obu firm dostęp do nowych usług. Krajowi klienci zyskają dostęp do globalnej sieci logistycznej, obejmującej 120 krajów, a klienci francuskiego operatora otrzymają dostęp do dość gęstej sieci zlokalizowanej na terenie Polski – uważa Kawa.

Polski operator ma 20 oddziałów rozmieszczonych na terenie całej Polski, w których obsługuje około 10 tys. klientów. – Jest to dość gęsta sieć, która może być wykorzystana do bardzo dynamicznego sektora gospodarki, którym jest e-commerce. Pekaes ma w swojej ofercie także przewozy intermodalne oraz świadczy usługi logistyczne w 6 magazynach logistycznych i 3 terminalach kolejowych – przypomina Kawa.

Czytaj więcej w: Belgijska Poczta obsługuje e-handel pod Pruszkowem

Dodaje, że nie spodziewa się, aby w krótkim okresie z powodu przejęcia zmienił się znacząco układ sił w segmencie sieci drobnicowych.

Trudno będzie osiągnąć synergię

Przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński sądzi, że przejęcie będzie wyzwaniem zarówno dla dużych operatorów logistycznych, jak i mniejszych firm specjalizujących się w określonym segmencie rynku. – Geodis przejmując Pekaes umacnia pozycję w naszym regionie nie tylko jako operator logistyki kontraktowej, również dostaw kołowych, spedycji morskiej, czy lotniczej. Atutem Pekasu jest nie tylko jego rozwinięta sieć drobnicowa, ale przede wszystkim silne wieloletnie powiązania z rynkiem lokalnym, sięgające czasów sprzed transformacji gospodarczej – przypomina Tarczyński.

Czytaj więcej w: 20 tys. automatów odbioru przesyłek Poczty Polskiej

Zaznacza, że w obecnej sytuacji, jak i biorąc pod uwagę specyfikę polskiego rynku, najprawdopodobniej trudno będzie osiągnąć efekt synergii.

Zmiany obserwują także konkurenci. – Z uwagą obserwować będę, jak Geodis poradzi sobie z integracją. Zadanie może nie być najprostsze. Wydaje się, że Innova Capital, która w 2015 roku przejęła Pekaes nie do końca zadowolona była z zaplanowanych efektów restrukturyzacji przedsiębiorstwa i dość agresywnie poszukiwała inwestorów. To może świadczyć, zarówno o tym, że przy akwizycjach w branży TSL nie sprawdza się model inwestycji czysto kapitałowych, jak i o większych wyzwaniach zidentyfikowanych w ramach samego Pekaes – stwierdza dyrektor generalny Raben Transport Paweł Trębicki.

Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Logistyka Kontraktowa
Alternatywne napędy ciężarówek
Logistyka Kontraktowa
Gala Liderów Logistyki 2023
Logistyka Kontraktowa
Wizja logistyki przyszłości
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Logistyka Kontraktowa
Lipiec przyniósł zastój w internetowych sklepach