Kurierzy napędzają popyt na elektryki

Popyt jest tak duży, że niektórzy producenci wydłużyli czas dostawy e-furgonów.

Publikacja: 22.03.2021 11:54

Kurierzy napędzają popyt na elektryki

Foto: logistyka.rp.pl

Europejskie Stowarzyszanie Producentów Samochodów ACEA podało, że w ub.r. udział samochodów elektrycznych ładowanych z gniazdka w rejestracjach nowych aut dostawczych sięgnął 2 proc. (w 2019 roku 1,3 proc.). Rejestracje w Niemczech i Francji stanowią 60 proc. z 28,6 tys. nowych elektrycznych aut w UE.

Czytaj więcej w: Akumulatory na 5-6 lat

Rejestracje modeli hybrydowych wzrosły do 12,7 tys. co stanowi 1 proc. unijnych rejestracji dostawczaków. Udział modeli z napędem gazowym w unijnych rejestracjach zmalał do 1,3 proc. z 1,6 proc. rok wcześniej.

Do elektryfikacji zmusza ustawa

Producenci samochodów uważają, że e-furgonów będzie przybywać, przede wszystkim dzięki popytowi ze strony firm kurierskich. – Zauważamy wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi ze strony firm kurierskich, które przygotowują się nie tylko na realizację wytycznych związanych z ustawą o elektromobilności (od 01.01.2022 firmy realizujące umowy społeczne/ miejskie/ rządowe, powinny dysponować 10% udziałem samochodów elektrycznych w swoich flotach), ale także na rosnące zapotrzebowanie świadczenia e-usług ze strony klientów, dla których dostawy samochodem elektrycznym są zgodne z ich polityką środowiskową – tłumaczy rzecznik marki VW Samochody Użytkowe Mikołaj Matuszewski.

Zapewnia, że wzrost popularności to nie jest kwestia mody bądź marketingu, ale rosnącej świadomości o roli bezemisyjnej mobilności biznesu. – Prowadzimy z branżą kurierską kilka dialogów, których głównym celem jest optymalne zaprojektowanie elektromobilności w ich flotach – dodaje Matuszewski.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy przeciw monopolowi elektromobilności

Także właściciel firmy kurierskiej Quriers Tomasz Gać przyznaje, że branża KEP zaakceptowała e-furgony, a ich popularność będzie rosła. Przykładem są zakupy Chronopost (400 furgonów) czy polskich oddziałów DPD (50 e-dostawczaków) i DHL (ponad 33). DHL planuje, że do końca roku flota urośnie do 100 e-furgonów.

""

Foto: logistyka.rp.pl

Popyt rośnie w całej Europie

Rzecznik Voltii Pavel Safranek wskazuje, że jego firma, dokonująca przeróbek elektrycznych dostawczaków Nissan eNV200, znalazła klientów na ten model w siedemnastu krajach. Zakupów dokonują firmy kurierskie. Safranek przekonuje, że za zainteresowaniem stoją nie tylko powody ekologiczne, ale i twarda matematyka.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy przesiądą się na elektryczne ciężarówki

Po dwóch latach testów Voltii w Londynie okazało się, że kilometr przejechany po brytyjskiej stolicy przez Voltię kosztował 1,8 pensa, gdy dieslem 2,8 pensa. Wydatki na eksploatację Voltii były o 20% mniejsze niż diesla. Testowe e-furgony dostarczały średnio 34% więcej paczek tygodniowo niż mniejsze pojazdy. Firma wylicza, że 112 tys. elektryków mogłoby zastąpić 218 tys. pojazdów diesla.

Nagłe przebudzenie rynku powoduje opóźnienia w dostawach. Voltia, która w ub.r. ze sprzedaży 200 e-furgonów zanotowała 3 mln euro przychodów przy zatrudnieniu 50 osób wydłużyła czas dostaw. – Na odbiór 15 e-furgonów czas oczekiwania wynosi 8 tygodni, gdy rok wcześniej było to 4 tygodnie – porównuje Safranek. Wyjaśnia, że powodem są kłopoty z dostawami komponentów, m.in. obwodów scalonych.

Czytaj więcej w: Kurierzy na prąd i w wynajmie

Jednak nie wszyscy producenci samochodów mają z problem z dostawami części. – Jeśli chodzi o terminy to obecnie nie mamy żadnych trudności w realizacji standardowych terminów dostaw samochodów elektrycznych. Nie przewidujemy też żadnego ryzyka związanego z dostępnością komponentów – zapewnia Matuszewski.

Europejskie Stowarzyszanie Producentów Samochodów ACEA podało, że w ub.r. udział samochodów elektrycznych ładowanych z gniazdka w rejestracjach nowych aut dostawczych sięgnął 2 proc. (w 2019 roku 1,3 proc.). Rejestracje w Niemczech i Francji stanowią 60 proc. z 28,6 tys. nowych elektrycznych aut w UE.

Czytaj więcej w: Akumulatory na 5-6 lat

Pozostało 91% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL