Paczkomatowa wojna firm kurierskich

Poczta Polska uruchomi sieć maszyn do odbioru paczek w sklepach Biedronki i na stacjach Orlenu. Będzie ich co najmniej tysiąc. Ekspansję zapowiada też DHL – do końca roku miałby 300 urządzeń.

Dynamicznie rosnąca popularność paczkomatów InPostu niczym magnes przyciągnęła konkurencję. Firma kierowana przez znanego biznesmena Rafała Brzoskę nie będzie już jedynym liczącym się graczem na rynku takich maszyn (ma ich 4,8 tys.). Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita”, główny rywal InPostu – państwowa Poczta Polska (PP) – zbuduje własną sieć, m.in. w kooperacji z duńską firmą SwipBox, Orlenem oraz Allegro. Jeszcze w tym roku ma ona liczyć minimum 200 urządzeń, w których będzie można odebrać paczkę z e-zakupami.

Z Biedronką i Orlenem

Z naszych ustaleń wynika, że PP finalizuje właśnie negocjacje z duńskim producentem urządzeń paczkowych, firmą SwipBox. Ta ma zawarte porozumienie m.in. z Biedronką i może zainstalować paczkomaty w ponad 2 tys. sklepów sieci. Pierwsze skrytki z paczkami na wyłączność dla Poczty staną w Biedronkach jeszcze w pierwszej połowie roku. Pilotażowa sieć licząca 200 urządzeń ma być gotowa w IV kwartale. Połowa maszyn stanie w sklepach, a pozostałe trafią do wybranych placówek pocztowych.

– Faktycznie prowadzimy rozmowy z Pocztą na temat współpracy – potwierdza Michał Czechowski, dyrektor zarządzający SwipBox Polska, i dodaje, że jeśli umowa zostanie podpisana, PP będzie dysponowała obrandowanym modułem na wyłączność.

SwipBox ma już maszyny w niektórych Biedronkach, ale korzystał z nich do tej pory DHL. Teraz część z nich rozbuduje. – Do automatów paczkowych liczących np. 17 skrytek dostawione zostaną moduły z 40–60 skrytkami z logo PP – wyjaśnia Czechowski.

Ale na tym nie koniec. Poczta planuje również wspólny projekt z Allegro, w ramach którego firmy zbudują niezależną sieć urządzeń paczkowych. Do tego pocztowcy nawiążą sojusz z Orlenem. Jak wynika z naszych informacji, PP i paliwowy koncern planują uruchomić sieć paczkomatów na stacjach benzynowych.

– Na bieżąco analizujemy trendy i poszerzamy ofertę dla klientów na stacjach. Zdajemy sobie sprawę, że wraz ze zmianami zachodzącymi na rynku e-commerce w Polsce zwiększają się ich oczekiwania dotyczące miejsc nadawania i odbioru paczek – tłumaczą w biurze prasowym Orlenu.

Koncern zastrzega jednak, że nie zapadły wiążące decyzje biznesowe w tej sprawie.

Imponujący wzrost

Poczta planuje mieć w przyszłym roku już co najmniej tysiąc maszyn, w których będzie można odbierać paczki. Z kolei do końca 2019 r. swoją sieć tych urządzeń DHL powiększy dwukrotnie – ze 150 do 300. O inwestycji w takie rozwiązanie myślą też FedEx i UPS. Wiele wskazuje na to, że w 2020 r. w kraju będzie działać nawet około 6,5 tys. modułów ze skrytkami.

Rafała Brzoski, który zainicjował modę na paczkomaty, boom nie dziwi. – To najlepszy sposób na odebranie przesyłki. Tylko w 2018 r. obsłużyliśmy ich 86 mln. Dostawy do paczkomatów rosną szybciej niż usługi kurierskie i cały rynek paczek. W 2018 r. dynamika sięgnęła 56 proc. – dodaje twórca InPostu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

PKP Cargo chce produkować wagony

PKP Cargo rozważa zawiązanie spółki z Greenbrier Wagony Świdnica i ARP, która będzie produkować ...

InPost uruchamia sieć sortowni

Kierowana przez znanego biznesmena Rafała Brzoskę spółka kurierska rośnie w siłę. Firma, w którą ...

Zalando z innowacyjnym centrum w Olsztynku

Zalando Lounge – klub zakupowy Zalando – oficjalnie otworzył swoje centrum logistyczne w woj. ...

TRAKO 2019 WIDEO | Paweł Choduń, Medcom: Czas na ekologiczną rewolucję w transporcie

Transport publiczny jest najbardziej ekologiczną formą przemieszczania się, a dzięki wprowadzaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych ...

Nowe terminale konduktorów PKP Intercity

Dodatkowe funkcjonalności usprawnią obsługę pasażerów na pokładach pociągów. Przewoźnik kupił od firmy S&T Poland ...