Budowa obiektów CPK ruszy w 2026 roku

Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że są pieniądze na budowę CPK i budowy rusza w przyszłym roku.

Publikacja: 09.01.2025 21:09

Budowa obiektów CPK ruszy w 2026 roku

Foto: Foster + Partners

Wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski wydał decyzję lokalizacyjną dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Otwiera ona drogę do rozpoczęcia procesu budowlanego najnowocześniejszego lotniska w Europie. – CPK to najbardziej skomplikowany projekt, z jakim mieliśmy do czynienia po 1989 r. To jest ogromne wyzwanie, ale też wielka szansa dla Polski, abyśmy mogli gospodarczo pokazać, że jesteśmy liderem Europy i że potrafimy tworzyć skomplikowane, kosztochłonne projekty – zaznacza minister infrastruktury Dariusz Klimczak. 

Decyzja obejmuje trzy komponenty: lotniskowy (a w nim terminal, drogi startowe i kołowania oraz obiekty dla straży granicznej, izby celno-skarbowej, straży pożarnej), kolejowy (trzy linie kolejowe z niezbędną infrastrukturą) oraz drogowy (nowe drogi w sąsiedztwie lotniska). 

Czytaj więcej

To był dobry rok dla portów morskich

Budowy ruszą w 2026 roku

Obszar objęty wnioskiem należy do 2339 działek o łącznej powierzchni 2 585 ha. Do uprawomocnienia decyzji (co przez 60 dni) kończone będą przez CPK porozumienia z Programu Dobrowolnych Nabyć. Skorzystało z niego ponad 90 proc. właściciel gruntów, na których znajdują się budynki mieszkalne na terenie trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki, na których powstanie lotnisko, a spółka kupiła łącznie 1188 ha i ma podpisane umowy na kolejne 214 ha. 

Do wywłaszczenia zostały nieruchomości ok. 500 właścicieli, ale kiedy to nastąpi nie jest znane, bo nie wiadomo, ile odwołań od decyzji lokalizacyjnej wpłynie do Ministerstwa Rozwoju i Technologii. 

W 2024 roku CPK ogłosiło około 60 przetargów na łączną kwotę 8,3 mld zł, podpisało w ubiegłym roku kilkadziesiąt umów na 650 mln zł. Prezes CPK Filip Czernicki wskazuje, że dokumentacja budowlana terminala jest w ponad 60 proc. gotowa, a jako pierwsza odebrana będzie dokumentacja mniejszych obiektów. Już jest gotowy projekt budynków lotniskowej straży pożarnej. 

Czernicki przewiduje, że w tym roku CPK złoży wniosek o pozwolenie budowę i na przełomie 2025 i 2026 roku ogłosi przetargi na budowę pierwszych obiektów, a budowy rozpoczną się w 2026 roku. 

Udziałowcem w spółce CPK.Lotnisko mają zostać Polskie Porty Lotnicze, które zakupią za 9 mld zł 49 proc. udziałów w spółce CPK.Lotnisko. Minister infrastruktury jest przekonany, że mająca w 2024 roku 0,5 mld zł zysku netto PPL poradzi sobie z finansowaniem wkładu na zasadach komercyjnych. 

Rada Ministrów przyjęła 31 grudnia 2024 roku Program Wieloletni Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032. Przewiduje on wydatki na kontynuację prac przygotowawczych i projektowych oraz zasadnicze roboty budowlane w łącznej wysokości 131,7 mld zł. 

Część lotniskowa

Ministerstwo Infrastruktury zmniejszyło planowane wydatki w formie emisji obligacji w kolejnych latach. W aktualizacji Programu CPK maksymalna roczna wartość zaangażowania Skarbu Państwa w tej formie wynosi ok. 11,5 mld zł, podczas gdy wcześniej było to ponad 13 mld zł.   

Czytaj więcej

Międzynarodowe przesyłki ciągną rynek kurierski

Wartość planowanych inwestycji lotniskowych CPK to 42,7 mld zł. Nowy harmonogram zakłada uruchomienie Lotniska CPK – zintegrowanego z podziemnym dworcem kolejowym – w 2032 roku.  Zakończą się wtedy testy systemów i procesy certyfikacji lotniska. Wtedy ma ono być administracyjnie i organizacyjnie gotowe do uruchomienia, co oznacza, że zakończenie budowy musi nastąpić co najmniej kilka miesięcy wcześniej.  

Program przewiduje środki na budowę terminala pasażerskiego, który w pierwszym etapie umożliwi obsługę do 34 mln pasażerów rocznie.  

Według prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), które są obecnie aktualizowane, taka przepustowość jest wystarczająca co najmniej do końca 2035 r. W ramach etapowania inwestycji jest przewidziane jej zwiększenie o kolejnych 10 mln pasażerów, czyli do 44 mln osób rocznie. 

Powierzchnia terminala pasażerskiego została dostosowana do niezbędnej przepustowości i wynosi teraz 400 tys. mkw. W ramach inwestycji lotniskowych planowana jest budowa m.in. dwóch równoległych dróg startowych o długości 3.800 m każda wraz z systemem dróg kołowania i płyt postojowych.  

Airport City i hub logistyczny Cargo City są inwestycjami komercyjnymi, a prace koncepcyjne, przygotowawcze i uzbrojenie terenu oraz przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi pozwoleniami pochłoną 783 mln zł wkładu własnego CPK. 

Część kolejowa

Na finansowanie komponentu kolejowego CPK, w tym budowę kolejowej linii „Y” o łącznej długości ok. 880 km, która połączy Warszawę z Lotniskiem CPK, Łodzią, a dalej – rozwidlając się w Sieradzu – z Wrocławiem i Poznaniem, zostanie przeznaczonych ponad 76,8 mld zł – z emisji obligacji i dofinansowania UE.   

Projekt zakłada prędkość do 350 km/h (prędkość eksploatacyjna do 320 km/h) i zasilanie systemem 25 kV prądu przemiennego, a na krótkich odcinkach, stycznych z istniejącą siecią, stosowanym obecnie 3 kV prądu stałego. Celem projektowanych linii KDP jest umożliwienie przejazdu w relacjach obsługujących największe potoki pasażerskie szybkimi połączeniami w czasie do 100 minut.  

Czytaj więcej

Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę

Do końca 2032 r. zostanie uruchomiona pierwsza linia KDP z Warszawy do Łodzi (wraz z 4,6-kilometrowym tunelem w tym mieście) oraz stacją kolejową CPK zintegrowaną z terminalem Lotniska. Roboty budowlane dla tunelu w Łodzi już się rozpoczęły, dla dworca pod Lotniskiem CPK gotowy jest projekt budowlany. Dla pozostałej części odcinka Warszawa – Łódź (oraz innych fragmentów „Y”) dokumentacja budowlana jest opracowywana. Szacowany czas przejazdu pociągu z Warszawy Centralnej do CPK to 20 min, a do Łodzi – ok.  40 min.   

Na zachodnim wylocie ze stolicy planowany jest 9,6-kilometrowy tunel pod Odolanami. 

Program zakłada budowę do 2032 roku łącznie ok. 320 km linii KDP. Środki założone w aktualizacji Programu zakładają wybudowanie do 2032 r. odcinków: z Warszawy przez Łódź i Sieradz do Wrocławia, a także większość robót na odcinku Sieradz – Poznań.  

CPK wspólnie z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi (PKP PLK) uruchomiła pod egidą Ministerstwa Infrastruktury projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Zakończenie analiz związanych z ZSK planowane jest w I kwartale 2026 r. i będzie stanowić podstawę dla rozporządzenia wyznaczającego kolejowe priorytety inwestycyjne po ukończeniu linii „Y”. Znajdą one odzwierciedlenie w kolejnym etapie Programu Wieloletniego CPK (po 2032 r.).    

Część drogowa

Program Wieloletni CPK zakłada 2,6 mld zł na drogi o długości ok. 90 km. Połączą one CPK z siecią dróg publicznych. Planowane nakłady dotyczące pozyskania gruntów i budowy dróg dojazdowych do CPK (w tym węzłów) będą finansowane ze skarbowych papierów wartościowych.   

Czytaj więcej

Marże transportu spadają szybciej niż w innych branżach

Jednocześnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) zrealizuje projekty, które pozwolą na sprawną obsługę transportową inwestycji CPK. Znajdują się wśród nich np. poszerzenie autostrady A2 między Warszawą i Łodzią o dodatkowy pas ruchu w każdą stronę i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. 

Wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski wydał decyzję lokalizacyjną dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Otwiera ona drogę do rozpoczęcia procesu budowlanego najnowocześniejszego lotniska w Europie. – CPK to najbardziej skomplikowany projekt, z jakim mieliśmy do czynienia po 1989 r. To jest ogromne wyzwanie, ale też wielka szansa dla Polski, abyśmy mogli gospodarczo pokazać, że jesteśmy liderem Europy i że potrafimy tworzyć skomplikowane, kosztochłonne projekty – zaznacza minister infrastruktury Dariusz Klimczak. 

Decyzja obejmuje trzy komponenty: lotniskowy (a w nim terminal, drogi startowe i kołowania oraz obiekty dla straży granicznej, izby celno-skarbowej, straży pożarnej), kolejowy (trzy linie kolejowe z niezbędną infrastrukturą) oraz drogowy (nowe drogi w sąsiedztwie lotniska). 

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Lotniczy
Baranowskie lotnisko neutralne węglowo
Lotniczy
Chińczycy przejmują przewozy europejskiego cargo
Lotniczy
Lotnictwo musi stosować coraz więcej kosztownych paliw syntetycznych
Lotniczy
CPK będzie o 20 mld zł tańsze i wiemy kiedy powstanie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=78448410;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Lotniczy
CPK przechodzi pod skrzydła Ministerstwa Infrastruktury