Kierowcy wciąż na topie poszukiwanych zawodów

Już prawie 750 tys. osób w Polsce pracowało w minionym roku jako kierowcy i operatorzy pojazdów. To prawie o 9 proc. więcej niż rok wcześniej.

Publikacja: 02.07.2019 18:25

Kierowcy wciąż na topie poszukiwanych zawodów

Foto: fot. AdobeStock

Kierowcy i operatorzy pojazdów (m.in. wózków widłowych) byli w ubiegłym roku jedną z najszybciej powiększających się w Polsce grup zawodowych. Tempem wzrostu, które jeszcze przyspieszyło w porównaniu z 2017 r, ustępowali tylko pracownikom zatrudnianym do prostych prac. Według danych GUS o popycie na pracę w 2018 r. od początku tej dekady, liczba kierowców i operatorów pojazdów zwiększyła się o prawie 36 proc.

Cienie sukcesu

Jak zaznacza Joanna Tyrowicz, ekonomistka z ośrodka badawczego GRAPE i Uniwersytetu Warszawskiego, ten wzrost liczby kierowców i innych pracowników sektora TSL to przykład niezauważanego przez polityków sukcesu polskich firm z tej branży. – Dzięki nim Polska stała się liderem na zintegrowanym rynku usług przewozowych w Europie. To zasługa nie tylko niższych kosztów pracy, ale także sprawności i innowacyjności naszych przedsiębiorstw – podkreśla ekonomistka.

""

fot. AdobeStock

logistyka.rp.pl

Z danych GUS wynika, że kierowców i operatorów pojazdów byłoby jeszcze więcej, gdyby nie problemy firm ze zdobyciem chętnych do pracy – w ubiegłym roku pracodawcy zgłaszali w badaniu GUS średnio prawie 13 tys. wakatów (czyli nieobsadzonych pomimo starań wolnych miejsc pracy) na tych stanowiskach, o ponad jedną piątą więcej niż rok wcześniej. Przedstawiciele branży TSL mówią od kilku lat o luce sięgającej 100 tys.(wypełniają ją po części kierowcy zza wschodniej granicy).

CZYTAJ TAKŻE: Europa wciąż potrzebuje nowych ciężarówek

Jak jednak wskazują prognozy firmy doradczej McKinsey, już za kilka lat na rynku pracy kierowców może nadejść załamanie w wyniku rozwoju autonomicznych pojazdów, na czele z ciężarówkami. Na razie – według analiz McKinsey – nawet 80 proc. czasu pracy kierowców ciężarówek zajmuje prowadzenie pojazdu, które może być w dużej mierze zautomatyzowane przy zastosowaniu nowych technologii.

Autonomiczne na autostrady

Według McKinseya w najbliższych dwóch-trzech latach (do 2022 r.) będzie już dostępna technologia autonomicznych pojazdów (działających w obrębie wirtualnych granic geograficznych), zaś w 2030 r. może już nastąpić pełna automatyzacja przewozów. Na początek zmiany będą wprowadzane tam, gdzie jest to najłatwiej zrobić – na długich, przewidywalnych trasach, takich jak autostrady. Ludzie będą potrzebni za kółkiem przy manewrowaniu w ruchliwych kompleksach logistycznych, przy dokach przeładunkowych czy na mniejszych drogach albo ulicach miast.

CZYTAJ TAKŻE: Autonomiczne ciężarówki już mają zajęcie

W swojej prognozie dla branży transportu ciężarowego w USA (to największy rynek na świecie – 65 proc. towarów jest tam dostarczanych ciężarówkami) McKinsey przewiduje, że rewolucja zacznie się tam w 2025. Wtedy na dłuższych trasach, na autostradach, pojawią się dwupojazdowe transporty z kierowcą tylko w pierwszej ciężarówce. W kolejnych latach wzrośnie liczba autonomicznych konwojów ciężarowych na międzystanowych autostradach, a z czasem (po 2027 r) całkiem znikną z nich kierowcy. Takie zjawiska, choć może nieco później, zmienią też transport w Europie.

""

Autonomiczny ciągnik Vera opracowany przez Volvo / mat.pras.

logistyka.rp.pl

Jak twierdzi Krzysztof Inglot, prezes agencji zatrudnienia Personnel Service, autonomiczne pojazdy sprawdzą się przede wszystkim na długich trasach, ograniczając czas wymagany na odpoczynek kierowcy. Dzięki temu wydajność wzrośnie, redukując liczbę miejsc pracy na rynku. – W ciągu kilkunastu lat możemy spodziewać się spadku liczby miejsc pracy dla kierowców nawet o kilkadziesiąt tysięcy – przewiduje Inglot.

Kierowcy i operatorzy pojazdów (m.in. wózków widłowych) byli w ubiegłym roku jedną z najszybciej powiększających się w Polsce grup zawodowych. Tempem wzrostu, które jeszcze przyspieszyło w porównaniu z 2017 r, ustępowali tylko pracownikom zatrudnianym do prostych prac. Według danych GUS o popycie na pracę w 2018 r. od początku tej dekady, liczba kierowców i operatorów pojazdów zwiększyła się o prawie 36 proc.

Pozostało 87% artykułu
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL