Stocznia wyprodukuje pontony do instalacji elementu tunelu. Stoczniowcy rozpoczęli cięcie blach 22 sierpnia. Zamawiającym jest armator FLC, który odpowiada za budowę i montaż tunelu między Niemcami a Danią. Zatapialny tunel Ferhman belt o długości około 17,6 km, składa się z kilkudziesięciu prefabrykowanych elementów. Elementy tunelu będą transportowane i instalowane za pomocą tzw. pontonów zanurzeniowych połączonych kratownicą dźwigową. Pontony mogą być wykorzystywane w różnych konfiguracjach do instalowania zarówno dużych jak i mniejszych elementów tunelu.
Czytaj więcej
Przewoźnicy z krajów Trójmorza inwestują w nowy tabor, aby sprostać rosnącemu popytowi na przewozy.
Pontony zaprojektowano do pracy w rejonie pasa Ferhman wyłącznie w celu zainstalowania elementów tunelu. Pontony wraz z kratownicą otrzymały roboczy numer budowy NB100. Projekt będzie wyposażony w zespoły prądotwórcze, układ wciągarek i wind, system hydrauliczny oraz szereg innego specjalistycznego wyposażenia niezbędnego do realizacji tak dużego i nietypowego przedsięwzięcia.
W zeszłym roku rozpoczęto w Crist pierwszy projekt FLC, czyli budowę wielofunkcyjnego pontonu (MPP) wraz z zanurzalnym narzędziem zasypowym (SDT), który posłuży do układania fundamentu pod wspomniany wyżej tunel. Jednostka w budowie będzie miała kadłub o długości 130.2 m i długość całkowitą do 149 m wraz z przenośnikami taśmowymi natomiast całkowita szerokość wyniesie 48 m. Ponton pomieści 19 osób pracujących na dwie zmiany. Za 7 lat czas przejazdu z Hamburga do Kopenhagi skróci się do niecałych 3 godzin po otwarciu tunelu Fehmarn z niemieckiej wyspy Fehrman do duńskiej Lolland. Pociąg przemknie przez 18-kilometrowy tunel w 7 minut, samochód w 10 minut. Budowa została zatwierdzona przez duński parlament w 2011 roku, ruszyła w 2020 i potrwa do 2029 roku. Koszt wyniesie do 9 mld euro i zwróci się w 39 lat. Będzie to najkrótsza droga pomiędzy kontynentem europejskim i Skandynawią.
Czytaj więcej
Podczas Gali Liderzy Logistyki 25 sierpnia redakcja Rzeczpospolitej nagrodziła wyróżniające się podmioty branży TSL.