Stocznia wyprodukuje pontony do instalacji elementu tunelu. Stoczniowcy rozpoczęli cięcie blach 22 sierpnia. Zamawiającym jest armator FLC, który odpowiada za budowę i montaż tunelu między Niemcami a Danią. Zatapialny tunel Ferhman belt o długości około 17,6 km, składa się z kilkudziesięciu prefabrykowanych elementów. Elementy tunelu będą transportowane i instalowane za pomocą tzw. pontonów zanurzeniowych połączonych kratownicą dźwigową. Pontony mogą być wykorzystywane w różnych konfiguracjach do instalowania zarówno dużych jak i mniejszych elementów tunelu. 

Czytaj więcej

Wojna na Ukrainie rozpędziła rynek przewozów kolejowych

Pontony zaprojektowano do pracy w rejonie pasa Ferhman wyłącznie w celu zainstalowania elementów tunelu. Pontony wraz z kratownicą otrzymały roboczy numer budowy NB100. Projekt będzie wyposażony w zespoły prądotwórcze, układ wciągarek i wind, system hydrauliczny oraz szereg innego specjalistycznego wyposażenia niezbędnego do realizacji tak dużego i nietypowego przedsięwzięcia. 

W zeszłym roku rozpoczęto w Crist pierwszy projekt FLC, czyli budowę wielofunkcyjnego pontonu (MPP) wraz z zanurzalnym narzędziem zasypowym (SDT), który posłuży do układania fundamentu pod wspomniany wyżej tunel. Jednostka w budowie będzie miała kadłub o długości 130.2 m i długość całkowitą do 149 m wraz z przenośnikami taśmowymi natomiast całkowita szerokość wyniesie 48 m. Ponton pomieści 19 osób pracujących na dwie zmiany. Za 7 lat czas przejazdu z Hamburga do Kopenhagi skróci się do niecałych 3 godzin po otwarciu tunelu Fehmarn z niemieckiej wyspy Fehrman do duńskiej Lolland. Pociąg przemknie przez 18-kilometrowy tunel w 7 minut, samochód w 10 minut. Budowa została zatwierdzona przez duński parlament w 2011 roku, ruszyła w 2020 i potrwa do 2029 roku. Koszt wyniesie do 9 mld euro i zwróci się w 39 lat. Będzie to najkrótsza droga pomiędzy kontynentem europejskim i Skandynawią. 

Czytaj więcej

Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL

Tunel Fehmarn budowany jest z zatopionych na dnie betonowych elementów, które spoczną w wykopie na fundamencie i zostaną przykryte kilkumetrową warstwą ochronną ze żwiru i piasku. Łącznie tunel będzie miał długość 17,6 km. Maksymalna głębokość cieśniny Bełt Fehmarn wynosi 35 m i zostanie zachowana. 

Prefabrykowane w sześciu halach na brzegu morza betonowe elementy (w największej betoniarni świata) mają prostokątny przekrój o szerokości 42 m i wysokości 9 m, oraz długość 217 m. Pojedynczy element waży 73 tysiące ton. W tunelu znajdą się dwa tory kolejowe, dwie dwupasmowe jezdnie, a także korytarz awaryjny. 

Po ukończeniu będzie to najdłuższy tunel drogowo-kolejowy na świecie, najdłuższy tunel drogowy pod wodą na świecie, najgłębszy tunel drogowo-kolejowy na świecie oraz drugi najgłębiej zakopany tunel betonowy na świecie. 

Czytaj więcej

Komisja Europejska i spedytorzy zastanowią się, czy doszło do zmowy armatorów

Dla stoczni Crist nei jest to pierwszy tego typu projekt. Wcześniej zbudowała m.in. jednostkę specjalistyczną Zourite służącą do konstrukcji wiaduktu morskiego na wyspie La Reunion położonej na Oceanie Indyjskim. Zbudowała także specjalistyczny dok Marco Polo wykorzystany do budowy kesonów, dzięki którym powiększono obszar Księstwa Monako.