Przewoźników czeka gwałtowny wzrost kosztów wynagrodzeń kierowców

Jeśli nie zmienią się polskie przepisy, to przewoźników czeka od lutego drastyczny wzrost kosztów pracy kierowców. Wzrosną także ceny usług transportowych.

Publikacja: 09.04.2021 08:06

Przewoźników czeka gwałtowny wzrost kosztów wynagrodzeń kierowców

Foto: Fot. Mercedes-Benz

Od 2 lutego 2022 roku na terenie wspólnoty kierowcom trzeba będzie płacić pełne wynagrodzenie minimalne adekwatne do kraju, w którym wykonują usługę. Dodatki z tytułu podróży służbowych nie będą uznawane za część wynagrodzenia, chyba, że zostaną opodatkowane i ozusowane. Wyłączone z tego będą przejazdy tranzytowe i dwustronne.

Konieczne nowe przepisy

Przepisy Pakietu Mobilności dotyczyć będą przejazdów kabotażowych i przerzutów, czyli cross trade. – Koszty utrzymania kierowców na pewno wzrosną. I to niezależnie od tego, czy przed lutym 2022 roku zmienią się polskie przepisy. Powinni przygotować się na to, że trzeba będzie bardzo dokładnie wyliczać, ile należy dopłacać kierowcy, który zacznie podlegać przepisom Pakietu Mobilności w transporcie międzynarodowym – ostrzega wiceprezes Zarządu Grupy Inelo Bartosz Najman.

Czytaj więcej w: Pakiet Mobilności do poprawki?

Eksperci OCRK przeprowadzili symulację, z której wynika, że w zależności od typu wykonywanych przewozów będzie to od 20 do nawet 100 proc. – Jeśli teraz kierowca zarabia 7 tys. zł „na rękę”, a podstawa wynosi 3600 zł brutto i reszta jest dopełniona nieopodatkowanymi ryczałtami i dietami, to łączny koszt pracodawcy wynosi 8700 zł brutto. Przy założeniu, że poza granicami kraju wykonuje więcej przewozów podlegających przepisom Pakietu Mobilności, to od lutego 2022 roku ten koszt, gdy nie wprowadzimy zmian w dokumentacji wewnętrznej firm, może wzrosnąć nawet do 14 tys. zł brutto. Chyba, że do tego czasu uda się zmienić polskie przepisy. Jednak w każdym przypadku koszty przewoźników i tak wzrosną – podkreśla kierownik działu ekspertów OCRK, Grupa Inelo Kamil Wolański.

Czytaj więcej w: Niezbędne nowe zasady wynagrodzenia kierowców

Polscy przewoźnicy zaapelowali do rządu o zmiany w sposobie wynagradzania kierowców i nowelizację Ustawy o czasie pracy kierowców. Jeśli do tego nie dojdzie, muszą przygotować się na duże wyższe koszty pracownicze.

Lokalne stawki

Zapowiadane zmiany najmocniej uderzą w Polskę i kraje, które mają płace minimalną na podobnym lub niższym poziomie. Dla kierowcy np. z francuskiej firmy nie będą miały większego znaczenia, bo gdziekolwiek pojedzie w UE, to w większości przypadków nie będzie miał dopłat. – W Polsce, przy założeniu 200 godzin pracy w miesiącu, stawka minimalna za godzinę wynosi 14 zł, a na przykład w Niemczech prawie 9,5 euro, czyli prawie 45 zł. Polski pracodawca będzie musiał kierowcy dopłacić różnice za każdą godzinę pracy za zachodnią granicą – zaznacza ekspert OCRK Łukasz Włoch.

Czytaj więcej w: Kierowcy jeszcze nie są pracownikami delegowanymi

W państwach UE rozwiązania dotyczące płacy minimalnej są różne. We Francji kierowca dostaje 10,39 euro, ale także może liczyć na dodatki np. za tzw. amplitudę czy stażowe. Z kolei w Austrii polski tirowiec podlega pod układ zbiorowy i w związku z tym również trzeba mu wypłacić różne dodatki. – Bardzo ważne będzie wyszczególnienie, który przejazd podlega pod płace minimalne. Tu też mogą pojawić się wątpliwości. Na przykład w ramach przewozu bilateralnego kierowca jedzie z Polski do Francji. Stamtąd z nowym ładunkiem jako transport cross trade do Hiszpanii i wraca do kraju znów jako przewóz bilateralny. Przepisy nie definiują wprost jaka część tego transportu podlega wyliczaniu płacy minimalnej w ramach pakietu mobilności przyznaje Łukasz Włoch.

Czytaj więcej w: Pakiet Mobilności podniesie koszty wynagrodzeń kierowców o 30 proc.

Dodatkowa komplikacja rozliczeń jest polem do popisu dla firm telematycznych, które już przygotowują rozwiązania pozwalające zautomatyzować proces naliczania wynagrodzeń kierowców.

Od 2 lutego 2022 roku na terenie wspólnoty kierowcom trzeba będzie płacić pełne wynagrodzenie minimalne adekwatne do kraju, w którym wykonują usługę. Dodatki z tytułu podróży służbowych nie będą uznawane za część wynagrodzenia, chyba, że zostaną opodatkowane i ozusowane. Wyłączone z tego będą przejazdy tranzytowe i dwustronne.

Konieczne nowe przepisy

Pozostało 90% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?