Kierowcy jeszcze nie są pracownikami delegowanymi

Znowelizowana dyrektywa o delegowaniu pracowników wchodzi w życie 30 lipca, jednak nie obejmuje kierowców w transporcie międzynarodowym.

Są oni objęci specjalnymi regulacjami, które są częścią uchwalonego 8 lipca Pakietu Mobilności i zaczną obowiązywać za 18 miesięcy. Delegowanie będzie obowiązywać w kabotażu oraz w przewozach cross-trade (przerzuty pomiędzy innymi krajami niż siedziba firmy, np. transport wykonywany przez polską firmę na trasie z  Niemiec do Francji). Wyłączony z delegowania będzie natomiast tranzyt oraz przewozy bilateralne (przewozy z Polski lub do Polski). W związku z tą zmianą część przewoźników wykonujących przewozy z Polski lub do Polski będzie miało do czynienia ze znacznie mniejszą liczbą formalności niż dotychczas, natomiast znacznie więcej utrudnień będzie czekać na firmy wykonujące przerzuty oraz kabotaże.

Czytaj więcej w: Pierwsze zapisy Pakietu Mobilności zaczną obowiązywać już od września

Inelo podkreśla, że kierowcy zostaną objęci nie tylko płacą minimalną, ale także pełnymi układami zbiorowymi wraz ze wszystkimi zapisanymi w nich dodatkami. – Nie tylko zwiększy to koszty wynagrodzeń, ale przede wszystkim wiąże się ze znacznym skomplikowaniem i trudnością rozliczenia. Zmieni się także możliwość zaliczania diet i ryczałtów za noclegi, ponieważ w dyrektywie jest zapis, że jakiekolwiek kwoty dodatków związanych z podróżą służbową nie mogą być zaliczane do płacy minimalnej. To jest powodem dyskusji o zmianie przepisów i modelu wynagradzania kierowców w Polsce – podkreśla ekspert Inelo Mateusz Włoch.

Czytaj więcej w: http://Pakiet Mobilności podniesie koszty wynagrodzeń kierowców o 30 proc.

Pakiet Mobilności przewiduje, że zniknie obowiązek posiadania przedstawiciela, wprowadzi także spójny system zgłoszenia pracowników. Do końca lipca br. zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników mają zacząć obowiązywać (w sektorach poza transportem), a nie wszystkie kraje wprowadziły jeszcze odpowiednie przepisy. Brakuje także wytycznych oraz informacji o  układach zbiorowych obowiązujących powszechnie w konkretnych państwach. Powoduje to, że oprócz przewidywanego znacznego zwiększenia kosztów delegowania dochodzi jeszcze niepewność, w jaki sposób prawidłowo ustalać wynagrodzenie. Sektor transportu ma natomiast dodatkowe 18 miesięcy na przygotowanie się do tych zmian.

Czytaj więcej w: Berlin faworyzuje pomocą przewoźników

W Polsce dyrektywa o delegowaniu pracowników jest zaimplementowana w ramach ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług. Projekt zmiany tej ustawy trafił do Sejmu i został skierowany na pierwsze czytanie. Projekt zawiera także m.in. rozszerzenie dotychczasowych uprawnień PIP, związanych z możliwością współpracy z organami kontrolnymi z innych państw czy też uzyskiwania dostępu np. do informacji podatkowych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Niemcy uszczelniają pobór myta

Na niemieckich drogach zwolnienie z myta dla pojazdów z napędem alternatywnym będzie obowiązywać tylko ...

Przewoźnicy kupili w kryzysie mniej opon

Czerwiec już przyniósł poprawę popytu na opony. Według Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), na ...

Myto po przejęciu: taniej czy drożej?

NIK zarzuca wzrost kosztów obsługi systemu viaTOLL, a GITD wskazuje, że Izba w swoich ...

Unijne szybkie korytarze przez granice

Komisja wyznaczyła szybkie korytarze na sieci TEN-T. Przejazd przez granicę do 15 minut. Komisja ...

Niemiecka drobnica w aliansie

Logistycy w Niemczech widzą w Pakiecie Mobilności szansę na rozwój sieci drobnicowych. Pakiet Mobilności ...

Z ziemi polskiej do włoskiej

Włochy stają się ziemią obiecaną dla polskich producentów taboru: zarówno kolejowego, jak i autobusowego. ...