Unijni politycy zdobyli się na refleksję, że Pakiet Mobilności jest sprzeczny z ogłoszonym tego samego dnia Zielonym Ładem. Najbliższe dni mogą okazać się kluczowe w pracach nad Pakietem Mobilności. Ostateczny kształt Pakietu może zmienić się m.in. za sprawą Komisji Europejskiej.
Komisja Europejska nie wyklucza zmian
Komisarz transportu Adina Ioana Valean uważa, że Pakiet poprawia warunki pracy kierowców, ale osobiście żałuje, że w trakcie negocjacji przeszedł zapis zmuszający ciężarówki do powrotu do kraju rejestracji co 8 tygodni.
Już podczas posiedzenia kolegium Komisarzy 17 grudnia KE przyjęła deklarację i wyraziła niezadowolenie z niektórych zapisów porozumienia ws. Pakietu Mobilności. Chodzi o obowiązek powrotu ciężarówki do kraju siedziby co 8 tygodni oraz o zapisy utrudniające transport kombinowany.
Według KE te zapisy nie były częścią pierwotnej propozycji legislacyjnej i dlatego wymagają przeprowadzenia studium skutków i wpływu na kwestie środowiskowe, klimatyczne, a także te związane z rynkiem wewnętrznym.
Po przeprowadzonym studium skutków Komisja Europejska przygotuje nowy kierunkowy projekt legislacyjny, który będzie miał na celu poprawę się niekorzystnych zapisów jeszcze przed wejściem w życie Pakietu Mobilności.