W drugiej połowie przyszłego roku rozpocznie funkcjonowanie nowy system poboru myta. Przygotowuje go szef Krajowej Administracji Skarbowej na mocy obowiązującej od 1 lipca 2002 roku znowelizowanej ustawy o drogach publicznych.
Smartfony i aplikacje
Prace nad nowym systemem Departamentu Poboru Opłat Drogowych Ministerstwa Finansów są zaawansowane, jednak proponowane rozwiązania budzą protesty wśród przewoźników. – System przerzuca koszty i ryzyko funkcjonowania na użytkownika. Zmusza przewoźników do kupna smartfonów lub urządzeń pokładowych (OBU), gdy we wszystkich krajach te urządzenia są wynajmowane za kaucją – alarmuje prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek.
Czytaj więcej w: Skarbówka pobierze myto
Ministerstwo Finansów zapewnia, że „nie planuje zmian w otwartym modelu urządzeń dostępowych. Przewoźnik będzie mógł kupić/wydzierżawić zarówno urządzenie OBU, jak i zewnętrzny system lokalizacyjny (ZSL), albo korzystać z aplikacji mobilnej.”
Resort wskazuje, że większość pojazdów ciężarowych wykorzystywanych we flotach posiada już moduły GPS. MF wykorzystał je w systemie SENT, a usługi lokalizacji świadczy ponad 100 dostawców. Ministerstwo tłumaczy, że w przypadku technologii DSRC, tylko wykonawca systemu mógł dostarczyć urządzenie OBU.