Unia chce redukcji emisji w transporcie morskim

Parlament Europejski zagłosował za objęciem statków powyżej 5000 ton pojemności rejestrowej brutto (GRT) systemem handlu uprawnieniami do emisji (ETS).

Publikacja: 22.09.2020 08:17

Unia chce redukcji emisji w transporcie morskim

Foto: logistyka.rp.pl

Tankowce i inne statki transportujące towary byłyby wtedy traktowane podobnie jak na przykład elektrociepłownie. Kalkulacje armatorów musiałyby więc uwzględniać koszty emisji, tak jak ma to już miejsce w energetyce i przemyśle.

Czytaj więcej w: Nowe place składowe w Porcie Gdynia

Docelowo zyski z handlu uprawnieniami do emisji mają trafić do „Funduszu Oceanowego”, który w latach 2022-2030 będzie finansował programy zmniejszające emisje oraz wspierające rozwój paliw alternatywnych i zrównoważony rozwój w portach.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

Sporej grupie posłów w Parlamencie Europejskim  to jednak nie wystarcza. Opowiadają się oni za dalszymi ograniczeniami dla branży transportu morskiego. Należy do nich między innymi Jutta Paulus, członkini klubu poselskiego partii Zielonych. Paulus już w zeszłym roku zwracała uwagę na problem z emisjami, odwiedzając jeden z największych portów morskich w Europie, Rotterdam. Transport morski jest odpowiedzialny za 3% światowej emisji dwutlenku węgla, z czego 20% przypada na Unię Europejską.

Czytaj więcej w: Od 1 lipca Berlin wzmacnia porty podatkami

Dlatego Unia, w opinii wielu, powinna się wykazać szczególnym poczuciem odpowiedzialności. – Wielu posłów uważa, że polityka dotycząca redukcji emisji nie jest wystarczająca i że przedsiębiorstwa muszą ograniczyć swoje roczne średnie emisje CO2 dla wszystkich swoich statków o co najmniej 40 procent do 2030 r. – cytuje oświadczenie Parlamentu Europejskiego niemiecki portal electrive.net.
Decyzja Parlamentu będzie w kolejnym etapie przedmiotem konsultacji z państwami członkowskimi. Dopiero po tym ustawa nabierze konkretnego kształtu.

Tankowce i inne statki transportujące towary byłyby wtedy traktowane podobnie jak na przykład elektrociepłownie. Kalkulacje armatorów musiałyby więc uwzględniać koszty emisji, tak jak ma to już miejsce w energetyce i przemyśle.

Czytaj więcej w: Nowe place składowe w Porcie Gdynia

Pozostało 81% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?