Rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych oraz pocztowych (KEP) w Polsce od kilku lat odnotowuje nieprzerwany, dwucyfrowy wzrost, a jego wartość przekroczyła już 17 miliardów złotych – wynika z najnowszego raportu „Polish CEP Report 2022”, przygotowanego przez Last Mile Experts, 7R oraz agencję doradczą Cushman & Wakefield.
Ponad miliard przesyłek
W zeszłym roku ilość przesyłek kurierskich przekroczyła magiczną granicę miliarda, a według prognoz w przyszłym roku zwiększy się o kolejne 31 proc. – Wartość zakupów internetowych dokonywanych przez polskich konsumentów systematycznie rośnie. Od 2019 roku sprzedaż detaliczna online rosła średnio o 28 proc. rocznie. Największy udział odnotowaliśmy w przypadku elektroniki użytkowej, prawie 24 proc. oraz mody, która stanowi 15 proc. zamówień – szacuje wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral.
Czytaj więcej
Krajowa Administracja Skarbowa podała, że od 17 października Polska dołączyła do grona państw świ...
Liderem polskiego rynku KEP w liczbie dostarczonych przesyłek jest InPost z udziałem 41,7 proc. i wyprzedza DPD z udziałem 22,2 proc. oraz Pocztę Polską z udziałem 11,1 proc. Według wartości InPost zdobył 24,4 proc. rynku, DPD 23,1 proc., a Poczta Polska 9,7 proc. – Nie może być wątpliwości, że fundamentami sukcesu InPost są automaty paczkowe oraz długoletnia współpraca z Allegro – tłumaczy Gral.
Wskazuje, że DPD rozpoczął montaż automatów duńskiej firmy SwipBox. Swoje automaty stawia Orlen. Poczta Polska wraz z konsorcjum spółek Alfred24 Tech HK Ltd. (dawniej Pakpobox Hong Kong Ltd.) i polskiego P2A Box przygotowuje schowki na paczki. Komponentem IT, towarzyszącym uruchomieniu sieci automatów paczkowych, będzie nowa aplikacja mobilna, której dostawcą jest spółka z Grupy Kapitałowej PP - Poczta Polska Usługi Cyfrowe (znana na rynku komercyjnym pod nazwą Envelo).