Rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych oraz pocztowych (KEP) w Polsce od kilku lat odnotowuje nieprzerwany, dwucyfrowy wzrost, a jego wartość przekroczyła już 17 miliardów złotych – wynika z najnowszego raportu „Polish CEP Report 2022”, przygotowanego przez Last Mile Experts, 7R oraz agencję doradczą Cushman & Wakefield.
Ponad miliard przesyłek
W zeszłym roku ilość przesyłek kurierskich przekroczyła magiczną granicę miliarda, a według prognoz w przyszłym roku zwiększy się o kolejne 31 proc. – Wartość zakupów internetowych dokonywanych przez polskich konsumentów systematycznie rośnie. Od 2019 roku sprzedaż detaliczna online rosła średnio o 28 proc. rocznie. Największy udział odnotowaliśmy w przypadku elektroniki użytkowej, prawie 24 proc. oraz mody, która stanowi 15 proc. zamówień – szacuje wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral.
Czytaj więcej
Krajowa Administracja Skarbowa podała, że od 17 października Polska dołączyła do grona państw świadczących Europejską Usługę Opłaty Elektronicznej (EETS).
Liderem polskiego rynku KEP w liczbie dostarczonych przesyłek jest InPost z udziałem 41,7 proc. i wyprzedza DPD z udziałem 22,2 proc. oraz Pocztę Polską z udziałem 11,1 proc. Według wartości InPost zdobył 24,4 proc. rynku, DPD 23,1 proc., a Poczta Polska 9,7 proc. – Nie może być wątpliwości, że fundamentami sukcesu InPost są automaty paczkowe oraz długoletnia współpraca z Allegro – tłumaczy Gral.
Wskazuje, że DPD rozpoczął montaż automatów duńskiej firmy SwipBox. Swoje automaty stawia Orlen. Poczta Polska wraz z konsorcjum spółek Alfred24 Tech HK Ltd. (dawniej Pakpobox Hong Kong Ltd.) i polskiego P2A Box przygotowuje schowki na paczki. Komponentem IT, towarzyszącym uruchomieniu sieci automatów paczkowych, będzie nowa aplikacja mobilna, której dostawcą jest spółka z Grupy Kapitałowej PP - Poczta Polska Usługi Cyfrowe (znana na rynku komercyjnym pod nazwą Envelo).