Palety w obiegu zamkniętym

Gospodarka obiegu zamkniętego odnosi się także do nośników jak palety i pojemniki. W Polsce z palet wynajmowanych korzysta coraz więcej firm.

Publikacja: 14.04.2023 10:59

Palety w obiegu zamkniętym

Foto: Chep

Powodem są oszczędności zarówno w wydatkach na palety, jak i operacyjne, polegające na płynniejszym przepływie towarów oraz optymalizacji operacyjnej przewozów. Zapotrzebowanie na palety sięga dziesiątek tysięcy dziennie dla dużych sieci handlowych. Produkcja palet w Europie przekracza 100 mln rocznie. Jest to spory majątek i ważne narzędzie logistyków i producentów. Część z nich jest własnością firm wynajmujących palety, które dla łatwości identyfikacji malują je w rozpoznawalne kolory: czerwone należą do LPR EuroPoolSystem, brązowe do IPP Logipal zaś niebieskie do Chep. 

Liderem rynku jest Chep, który w Polsce wydaje rocznie klientom ponad 30 mln palet. Chep narodził się w Australii tuż po wojnie, działa w 60 krajach, w których obraca 360 milionami palet i pojemników oraz ma 750 centrów serwisowych. W Europie firma obecna jest w 30 państwach, a 300 centrów serwisowych dba o jakość 150 mln palet i pojemników, z których korzysta 16,8 tys. klientów. Zatrudnienie wynosi 3,3 tys. osób. 

Czytaj więcej

Kontenery w nowych rękach

Chep dostarcza palety i specjalizowane pojemniki do wielu branż na całym świecie. W ofercie są nie tylko palety i składane pojemniki, ale i specjalizowane kontenery do przewozu cieczy (od spożywczych po chemię), pyłów i odpadków. 

Chep podkreśla, że stosowanie obiegu zamkniętego palet zmniejsza ich zużycie i zapotrzebowanie na drewno. Tylko w ub.r. firma, umożliwiając wielokrotne wykorzystanie palet, zapobiegła wycince 3,1 mln drzew. 

Na eliminację odpadów i zmniejszenie zużycia surowców takich jak drewno zwracają uwagę także klienci Chep. Wydłużając życie palet i pojemników Chep ograniczył w 2022 roku zakupy drewna o 3,2 mln m3. Firma zobowiązała się do 2025 roku wyeliminować odpady trafiające na wysypiska oraz stosować w paletach 30 proc. plastiku pochodzącego z odzysku. 

Firma wykorzystuje drewno przemysłowe i na każde pozyskane drzewo sadzi dwa nowe. 

Wspólnie z 240 klientami w dziesięciu europejskich krajach, Chep wprowadził współdzielenie przewozów, dzięki czemu zmniejszył puste przebiegi o 6,6 mln km i zaoszczędził 8,7 mln euro na przewoźnym. 

Chep wykorzystuje także cyfrową platformę BXB, która zapewnia klientom przejrzystość łańcucha dostaw i ułatwia logistykę zwrotów. BXB wykorzystuje 35 tys. urządzeń pozwalających śledzić nośnik, z zachowaniem zasad cyfrowego bezpieczeństwa. 

Coca-Cola szacuje, że dzięki współpracy z Chep zmniejszyła związaną z paletami emisję CO2 o 60 proc. Austria Pet Food wskazuje na wysoką jakość palet dzierżawionych od Chep i niższe koszty transportu palet. Z kolei Grupa Henderson chwali niezakłócony przepływ ładunków przy wykorzystaniu nośników Chep, które są zadbane. 

Czytaj więcej

Elektryczne autobusy tylko z dopłatami

W Polsce palety Chep umożliwiły wykorzystanie synergii transportowych łańcuchów dostaw Biedronki i Polmlek. Sieć Eurocash wykorzystała je do optymalizacji operacyjnej, zaś Unilever i Biedronka zmniejszyły dzięki paletom Chep emisję CO2. 

Powodem są oszczędności zarówno w wydatkach na palety, jak i operacyjne, polegające na płynniejszym przepływie towarów oraz optymalizacji operacyjnej przewozów. Zapotrzebowanie na palety sięga dziesiątek tysięcy dziennie dla dużych sieci handlowych. Produkcja palet w Europie przekracza 100 mln rocznie. Jest to spory majątek i ważne narzędzie logistyków i producentów. Część z nich jest własnością firm wynajmujących palety, które dla łatwości identyfikacji malują je w rozpoznawalne kolory: czerwone należą do LPR EuroPoolSystem, brązowe do IPP Logipal zaś niebieskie do Chep. 

Pozostało 82% artykułu
Produkty i Usługi
Mimo spowolnienia kurierzy budują nowe obiekty
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Produkty i Usługi
Nowy Jork stawia na… automaty paczkowe
Produkty i Usługi
W tym roku ruszą kurierskie przesyłki do Anglii
Produkty i Usługi
Logistyka e-commerce rośnie trzy razy szybciej niż rynek kontraktowy
Produkty i Usługi
Poczta Polska powalczy o drobnicowe przesyłki