Kryzys na rynku ciężarówek

Spadki rejestracji lekko wyhamowują, ale przyszłość niepewna.

Publikacja: 05.03.2020 18:26

Kryzys na rynku ciężarówek

Foto: logistyka.rp.pl

W lutym rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały o 28,4 proc. w stosunku do lutego 2019 roku, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Utrzymuje się spadek zaobserwowany w styczniu. Po dwóch miesiącach roku rejestracje zmalały o 28,2 proc.

Utrzymuje się na dotychczasowym poziomie zainteresowanie samochodami ciężarowymi z drugiej ręki (1,8 proc. spadku), jednak takich samochodów z drugiej ręki było w lutym 2465 sztuk, gdy nowych 1824. Po dwóch pierwszych miesiącach spadek rejestracji używanych ciężarówek wyniósł 1,6 proc.

Ciągniki siodłowe tracą

W grupie nowych samochodów ciężarowych największy spadek PZPM zanotował w ciągnikach siodłowych sięgający 30 proc. (do 1462 aut) w stosunku do lutego 2019 roku, gdy rejestracje podwozi zmalały o 21,4 proc. (do 330 sztuk).

Czytaj więcej w: Transport pesymistycznie o przyszłości

Porównując jednak wyniki lutego i stycznia, PZPM wskazuje na wzrost liczby rejestracji ciągników siodłowych o 47,1 proc. (o 468 sztuk). Na początku lutego importerzy przewidywali w kolejnych kwartałach dalszy wzrost liczby rejestracji i prognozowali całoroczne wyniki o 10-15 proc. mniejsze niż w 2019 roku. Wskazywali, że brexit nie okazał się taki straszny, a Pakiet Mobilności wejdzie w życie w 2021 roku i raczej podniesie stawki i wymusi koncentrację branży, niż ograniczy transport samochodowy.

Jednak epidemia wirusa może zmusić do rewizji tych planów. Jeżeli wygaszenie choroby potrwa do kwietnia/maja, wówczas optymistyczne prognozy okażą się znacznie na wyrost. Już przewoźnicy powstrzymują się z zakupami obawiając się spadku przewozów.

Daf nadal na czele

W lutym na pierwszym miejscu w grupie ciągników siodłowych utrzymał się Daf, pomimo 37-procentowego spadku rejestracji (do 372 aut). Na drugim miejscu, z 36-procentowym spadkiem, znalazła się Scania (298 samochodów), przed Volvo (9 proc. spadku do 289 pojazdów).

Czytaj więcej w: Stabilna podaż transportu

Rejestracje w klasie najcięższej (o dmc powyżej 16 ton) łącznie podwozi i ciągników siodłowych zmalały w lutym o 29 proc. do 686 sztuk. W pierwszej trójce znalazły się: Daf (39 proc. spadku), Scania (33 proc. mniej niż rok wcześniej) i Volvo (6 proc. spadku).

W rankingu ogólnym samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony pierwsze miejsce przypadło Dafowi (411 sztuk), przed Scanią (361), Volvo (322), MAN (288) i Mercedesem (233).

Na firmy prowadzące leasing oraz zarządzające flotami przypadło ponad 80 proc. rejestracji, tyle samo co rok wcześniej.

W lutym rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały o 28,4 proc. w stosunku do lutego 2019 roku, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Utrzymuje się spadek zaobserwowany w styczniu. Po dwóch miesiącach roku rejestracje zmalały o 28,2 proc.

Utrzymuje się na dotychczasowym poziomie zainteresowanie samochodami ciężarowymi z drugiej ręki (1,8 proc. spadku), jednak takich samochodów z drugiej ręki było w lutym 2465 sztuk, gdy nowych 1824. Po dwóch pierwszych miesiącach spadek rejestracji używanych ciężarówek wyniósł 1,6 proc.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach