Kryzys na rynku ciężarówek

Spadki rejestracji lekko wyhamowują, ale przyszłość niepewna.

Publikacja: 05.03.2020 18:26

Kryzys na rynku ciężarówek

Foto: logistyka.rp.pl

W lutym rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały o 28,4 proc. w stosunku do lutego 2019 roku, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Utrzymuje się spadek zaobserwowany w styczniu. Po dwóch miesiącach roku rejestracje zmalały o 28,2 proc.

Utrzymuje się na dotychczasowym poziomie zainteresowanie samochodami ciężarowymi z drugiej ręki (1,8 proc. spadku), jednak takich samochodów z drugiej ręki było w lutym 2465 sztuk, gdy nowych 1824. Po dwóch pierwszych miesiącach spadek rejestracji używanych ciężarówek wyniósł 1,6 proc.

Ciągniki siodłowe tracą

W grupie nowych samochodów ciężarowych największy spadek PZPM zanotował w ciągnikach siodłowych sięgający 30 proc. (do 1462 aut) w stosunku do lutego 2019 roku, gdy rejestracje podwozi zmalały o 21,4 proc. (do 330 sztuk).

Czytaj więcej w: Transport pesymistycznie o przyszłości

Porównując jednak wyniki lutego i stycznia, PZPM wskazuje na wzrost liczby rejestracji ciągników siodłowych o 47,1 proc. (o 468 sztuk). Na początku lutego importerzy przewidywali w kolejnych kwartałach dalszy wzrost liczby rejestracji i prognozowali całoroczne wyniki o 10-15 proc. mniejsze niż w 2019 roku. Wskazywali, że brexit nie okazał się taki straszny, a Pakiet Mobilności wejdzie w życie w 2021 roku i raczej podniesie stawki i wymusi koncentrację branży, niż ograniczy transport samochodowy.

Jednak epidemia wirusa może zmusić do rewizji tych planów. Jeżeli wygaszenie choroby potrwa do kwietnia/maja, wówczas optymistyczne prognozy okażą się znacznie na wyrost. Już przewoźnicy powstrzymują się z zakupami obawiając się spadku przewozów.

Daf nadal na czele

W lutym na pierwszym miejscu w grupie ciągników siodłowych utrzymał się Daf, pomimo 37-procentowego spadku rejestracji (do 372 aut). Na drugim miejscu, z 36-procentowym spadkiem, znalazła się Scania (298 samochodów), przed Volvo (9 proc. spadku do 289 pojazdów).

Czytaj więcej w: Stabilna podaż transportu

Rejestracje w klasie najcięższej (o dmc powyżej 16 ton) łącznie podwozi i ciągników siodłowych zmalały w lutym o 29 proc. do 686 sztuk. W pierwszej trójce znalazły się: Daf (39 proc. spadku), Scania (33 proc. mniej niż rok wcześniej) i Volvo (6 proc. spadku).

W rankingu ogólnym samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony pierwsze miejsce przypadło Dafowi (411 sztuk), przed Scanią (361), Volvo (322), MAN (288) i Mercedesem (233).

Na firmy prowadzące leasing oraz zarządzające flotami przypadło ponad 80 proc. rejestracji, tyle samo co rok wcześniej.

W lutym rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały o 28,4 proc. w stosunku do lutego 2019 roku, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Utrzymuje się spadek zaobserwowany w styczniu. Po dwóch miesiącach roku rejestracje zmalały o 28,2 proc.

Utrzymuje się na dotychczasowym poziomie zainteresowanie samochodami ciężarowymi z drugiej ręki (1,8 proc. spadku), jednak takich samochodów z drugiej ręki było w lutym 2465 sztuk, gdy nowych 1824. Po dwóch pierwszych miesiącach spadek rejestracji używanych ciężarówek wyniósł 1,6 proc.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej