Należący do CMA CGM kontenerowiec Jacques Saade jest największym na świecie statkiem napędzanym gazem skroplonym (LNG). Długość jednostki wynosi 400 m, a szerokość 61. Na pokładzie znajduje miejsce dla 23 112 kontenerów w 24 rzędach (liczonych w poprzek kadłuba).

""

Mieszczący ponad 23 tys. TEU kontenerowiec Jacques Saade będzie obsługiwał należącą do CMA CGM linię łączącą Azję z Europą. Fot. CMA CGM

logistyka.rp.pl

W Szwajcarii zaprojektowano dwusuwowy silnik WinGD, który jest wbudowany w ms Jacques Saade. Moc maksymalna wynosi 63 840 kW. System zasilania opracowała i dostarczyła fińska Wartsila. Armaturę LNG zapewniły firmy francuskie.

Czytaj więcej w: Czy pandemia przestraszyła inwestorów w Port Zewnętrzny w Gdyni?

W kadłubie statku, pod nadbudówką, mieści się zbiornik o pojemności 18.600 m3. Gaz jest zmagazynowany w temperaturze 161 stopni C poniżej zera. Ta ilość LNG zapewnia energię na 2 miesiące i umożliwia rejsy między Europą i Azją na jednym tankowaniu. Statek będzie korzystał z infrastruktury holenderskiej, belgijskiej lub francuskiej. Armator zamówił już w tym celu 300 tys. m3 LNG w Rotterdamie, a kontrakt ma francuski Total. Hamburg nie ma gazoportu i nie ma możliwości tankowania LNG.

Czytaj więcej w: Norwedzy wybierają nowe paliwo do napędu promów

Spalając gaz ziemny statek emituje 99 procent mniej sadzy, 85 procent mniej tlenku azotu i do 20 procent mniej CO2 w porównaniu z silnikami diesla spalającymi mazut.

Czytaj więcej w: Unia ukarze armatorów za emisje CO2

Hamburg będzie docelowym portem dla przewidzianych dla tego “wieloryba” rejsów między Azją a Europą na trasie Francja-Azja 1 (FAL 1). Statek zawitał po raz pierwszy nad Łabę, bo dopiero 22 września ukończono jego budowę w chińskiej stoczni CSSC Hudong Zhonghua Shipbuilding w Szanghaju. W Singapurze załadował ostatnie z 20 723 TEU. Ładunek ważył ponad 210 tys. ton.

Francuski armator CMA CGM zamówił już kolejne 8 statków tego typu w Chinach. Większość z nich pojawi się na oceanach już w 2022 roku.

Ocean Alliance, do którego należy CMA CGM wysyła do DCT Gdańsk podobnej wielkości statki, ale zużywające mazut i należące do armatorów COSCO i OOCL.