Należący do CMA CGM kontenerowiec Jacques Saade jest największym na świecie statkiem napędzanym gazem skroplonym (LNG). Długość jednostki wynosi 400 m, a szerokość 61. Na pokładzie znajduje miejsce dla 23 112 kontenerów w 24 rzędach (liczonych w poprzek kadłuba).
Mieszczący ponad 23 tys. TEU kontenerowiec Jacques Saade będzie obsługiwał należącą do CMA CGM linię łączącą Azję z Europą. Fot. CMA CGM
W Szwajcarii zaprojektowano dwusuwowy silnik WinGD, który jest wbudowany w ms Jacques Saade. Moc maksymalna wynosi 63 840 kW. System zasilania opracowała i dostarczyła fińska Wartsila. Armaturę LNG zapewniły firmy francuskie.
Czytaj więcej w: Czy pandemia przestraszyła inwestorów w Port Zewnętrzny w Gdyni?
W kadłubie statku, pod nadbudówką, mieści się zbiornik o pojemności 18.600 m3. Gaz jest zmagazynowany w temperaturze 161 stopni C poniżej zera. Ta ilość LNG zapewnia energię na 2 miesiące i umożliwia rejsy między Europą i Azją na jednym tankowaniu. Statek będzie korzystał z infrastruktury holenderskiej, belgijskiej lub francuskiej. Armator zamówił już w tym celu 300 tys. m3 LNG w Rotterdamie, a kontrakt ma francuski Total. Hamburg nie ma gazoportu i nie ma możliwości tankowania LNG.