Wisłą popłyną (pełne) kontenery

Żegluga śródlądowa ostrzy zęby na przewozy kontenerów.

Publikacja: 18.03.2021 10:09

Wisłą popłyną (pełne) kontenery

Foto: Fot Michał Kuras dla UMWKP

Już 6 kwietnia od Nabrzeża Szczecińskiego w Porcie Gdańsk wyruszy barka w załadowanymi kontenerami. Dwa dni później dopłynie do położonego niecałe 130 km od Gdańska Chełmna, gdzie kontenery (12 TEU) trafią na samochody, a ładunek eksportowy z samochodów na barkę. – Położenie geograficzne naszego regionu, w którym krzyżują się dwie międzynarodowe drogi wodne, daje duże możliwości do rozwoju, dlatego jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani wszelkimi działaniami zmierzającymi do rewitalizacji dolnej Wisły i uruchomieniu jej potencjału gospodarczego przy poszanowaniu środowiska naturalnego. Mam nadzieję, że ten pierwszy komercyjny rejs, będzie dowodem na to, jak sprawnie i efektywnie można wykorzystać alternatywne gałęzi transportu – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

Próba nowej drogi

Powrót do Gdańska planowany jest na 9-10 kwietnia. Operatorem rejsu jest firma VAN cargo z siedzibą w Warszawie. Ponieważ jednorazowy transport jest nieopłacalny, Unia oferuje operatorowi 85 proc. dofinansowania. – Mimo to nie było łatwo jego wybrać, bo nikt nie ma w takich operacjach doświadczenia, a należy liczyć się z dodatkowym ryzykiem organizacji. Płyniemy do Chełmna, ponieważ jest to  bezpieczne miejsce do przeładunku. Nie płyniemy np. do Bydgoszczy, bo Wisła jest mniej przewidywalna – tłumaczy Rafał Modrzewski z Departamentu Współpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Czytaj więcej w: Promy wykupione w weekendy

Przypomina, że w 2017 roku urząd wojewódzki przeprowadził test z pustymi kontenerami (z tego rejsu pochodzą zdjęcia).

""

Próbny przewóz pustych kontenerów w 2017 roku. Fot. Michał Kuras dla UMWKP

logistyka.rp.pl

Pierwszą firmą z regionu, która zainteresowała się możliwością przewiezienia swoich towarów drogą wodną i do której trafi pierwszy transport są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). TZMO zadeklarowały udział w pilotażowym rejsie także w relacji eksportowej (do Gdańska).

Swoje towary zdecydowały się wysłać do Pomorskiego także inne firmy z regionu. – Chcemy otworzyć nowe możliwości transportowe. Zobaczymy, czy komercyjnie działanie będą opłacalne. Liczymy na użeglownienie rzeki i odciążenie dróg i kolei – wyjaśnia Modrzewski.

Czytaj więcej w: UOKiK ukarał przewoźników za opóźnienia płatności

Pilotażowy przewóz 300 ton towarów jest fragmentem unijnego projektu EMMA Extension, który promuje żeglugę śródlądową i transport multimodalny w Niemczech, Szwecji, Finlandii, Litwie i Polsce.

Wolniej, ale ekologiczniej

Przedstawiciel Portu Hamburg Maciej Brzozowski uważa, że oferta żeglugi śródlądowej dla nadawców ładunków kontenerowych ma sens. – Przewozy śródlądowe są wolniejsze od samochodowych lub kolejowych, ale nie każdy towar wymaga szybkości, a teraz kontenerami wozi się w zasadzie wszystko. Polscy klienci też się zmieniają. Wcześniej zrównoważony transport nie zwracał niczyjej uwagi, ale już pojawiają się pierwsze wyrazy zainteresowania nim – stwierdza Brzozowski.

Dodaje, że jest szansa na użeglowienie Wisły. 12 marca Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie przekazało do publikacji ogłoszenie o zamówieniu na opracowanie dokumentacji dla budowy stopnia wodnego na Wiśle poniżej Włocławka, w Siarzewie, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji.

Czytaj więcej w: Kręta droga do e-CMR

Zbiornik będzie utworzony tylko w ramach naturalnego koryta, planowana jest także elektrownia wodna o mocy 80 MW. Przewidywany, maksymalny koszt inwestycji sięgnie 4,5 mld zł. Projekt będzie realizowany do 2029 r., a prace budowlane mają się rozpocząć na przełomie 2023 i 2024 roku.

Już 6 kwietnia od Nabrzeża Szczecińskiego w Porcie Gdańsk wyruszy barka w załadowanymi kontenerami. Dwa dni później dopłynie do położonego niecałe 130 km od Gdańska Chełmna, gdzie kontenery (12 TEU) trafią na samochody, a ładunek eksportowy z samochodów na barkę. – Położenie geograficzne naszego regionu, w którym krzyżują się dwie międzynarodowe drogi wodne, daje duże możliwości do rozwoju, dlatego jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani wszelkimi działaniami zmierzającymi do rewitalizacji dolnej Wisły i uruchomieniu jej potencjału gospodarczego przy poszanowaniu środowiska naturalnego. Mam nadzieję, że ten pierwszy komercyjny rejs, będzie dowodem na to, jak sprawnie i efektywnie można wykorzystać alternatywne gałęzi transportu – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu