Unia przebuduje finansowaniem gospodarkę i obciąży transport za emisje CO2

Marża kredytu będzie zależała nie tylko od czynników finansowych, ale i społeczno-ekologicznych,w tym ekologiczności wybranego rozwiązania.

Publikacja: 09.10.2021 16:49

Unia przebuduje finansowaniem gospodarkę i obciąży transport za emisje CO2

GDDKiA droga

Foto: GDDKiA

Podczas zorganizowanej przez SGH konferencji Eurotrans, europoseł Bogusław Liberadzki przypomniał, że do 2027 roku Komisja Europejska przeznaczy blisko 2 biliony euro na przebudowę gospodarki i obniżenie emisji dwutlenku węgla. Dodał, że transport jest wśród największych użytkowników klimatu, emituje ćwierć zanieczyszczeń. 

Prof. SGH Wojciech Paprocki zauważył, że żadna gospodarka nie jest w stanie obejść się bez transportu. Zarazem KE stawia ambitne cele w propozycji programu Gotowi na 55. – Jeżeli przemysł i społeczeństwa uważają, że to potrzebne, osiągniemy nasze cele. To kwestia odpowiedzialności wobec następnej generacji – stwierdził Paprocki. 

Program Gotowi na 55 przewiduje dojście do zeroemisyjnej gospodarki w 2050 roku. Jak EU chce tego dokonać? Poprzez finansowanie: do obliczeń ryzyka finansowego wdrożyła czynniki społeczne, np. hałas jako koszt, który pojawi się w bilansie kredytu, a za tym instytucji finansowych. 

Od lipca 2021 banki muszą brać pod uwagę czynniki społeczne w kredytach. Są to czynniki ESG, co oznacza Environmental, Social and Governance. 

Czynniki ESG mają wpływ na wysokość kosztów kredytu.Wzrastający ESG ma negatywny wpływ na ocenę kredytową firmy i zmniejsza marżę jej obligacji. – Regulowany poprzez ESG sektor finansowy musi uwzględniać ryzyko środowiskowe. To rewolucja dla banków, bo przestaną patrzeć wyłącznie na aspekty finansowe – przyznał Jarosław Rot z BNP Paribas. 

Przypomniał, że w ten sposób oceniany był niedawny kredyt dla Rabena, a spółka zobowiązała się zmniejszyć o 30 proc. emisję CO2 i zmodernizować flotę samochodów ciężarowych, w której 96 proc pojazdów będą stanowiły modele Euro V i Euro VI. 

Wzięcie pod uwagę czynników ESG sprawi, że w transporcie pojawi się kalkulator emisji CO2. 

Podczas zorganizowanej przez SGH konferencji Eurotrans, europoseł Bogusław Liberadzki przypomniał, że do 2027 roku Komisja Europejska przeznaczy blisko 2 biliony euro na przebudowę gospodarki i obniżenie emisji dwutlenku węgla. Dodał, że transport jest wśród największych użytkowników klimatu, emituje ćwierć zanieczyszczeń. 

Prof. SGH Wojciech Paprocki zauważył, że żadna gospodarka nie jest w stanie obejść się bez transportu. Zarazem KE stawia ambitne cele w propozycji programu Gotowi na 55. – Jeżeli przemysł i społeczeństwa uważają, że to potrzebne, osiągniemy nasze cele. To kwestia odpowiedzialności wobec następnej generacji – stwierdził Paprocki. 

Krajowe
Niemcy oddadzą miliardy euro polskim przewoźnikom
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Regulacje Ue
Po nowym roku z rynku przewozów międzynarodowych zniknie połowa ciężarówek