Komisja Transportu i Turystyki zatwierdziła w środę 14 lutego porozumienie między negocjatorami Parlamentu i Rady w sprawie zaktualizowanych wytycznych dla transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Musi teraz zostać zatwierdzony przez całą Izbę, być może podczas kwietniowej sesji plenarnej w Strasburgu.
Wstępne porozumienie osiągnięte w grudniu ubiegłego roku pomiędzy negocjatorami Rady i Parlamentu, pod przewodnictwem sprawozdawczyń PE Barbary Thaler (PPE, Austria) i Dominque’a Riqueta (Renew, Francja), stanowi aktualizację unijnego planu budowy sieci kolei, dróg, śródlądowych dróg wodnych i szlaki żeglugi bliskiego zasięgu połączone przez porty i terminale w całej Unii Europejskiej. Projekty TEN-T obejmują m.in. Rail Baltica łączącą Helsinki i Warszawę, tunel bazowy Brenner łączący Austrię i Włochy czy linię kolei dużych prędkości Lizbona–Madryt.
Czytaj więcej
Firmy handlowe i kurierskie liczą na odbicie w handlu internetowym i inwestują w jego zaplecze logistyczne.
30 milionów elektryków za 6 lat
Propozycja zakłada, że do 2030 roku powinno być w eksploatacji 30 milionów zeroemisyjnych samochodów i 80 000 zeroemisyjnych ciężarówek. Do 2050 roku prawie wszystkie samochody osobowe, dostawcze i autobusy oraz nowe pojazdy ciężkie powinny być zeroemisyjne.
Politycy uważają, że regularne podróże zbiorowe w Unii na dystansie poniżej 500 km powinny być „neutralne” pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. Do 2030 roku powinno istnieć co najmniej 100 "neutralnych" miast w Europie.