Unia zbuduje połączenia na Ukrainę, a na Białoruś nie

Parlament Europejski poprze przyjęcie zaproponowanych przez Komisje Europejską nowych wytycznych dla transeuropejskich projektów transportowych. Będzie więcej przewozów dla kolei i rejestracji elektryków.

Publikacja: 15.02.2024 17:14

Unia zbuduje połączenia na Ukrainę, a na Białoruś nie

Parlament Europejski

Foto: Parlament Europejski

Komisja Transportu i Turystyki zatwierdziła w środę 14 lutego porozumienie między negocjatorami Parlamentu i Rady w sprawie zaktualizowanych wytycznych dla transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Musi teraz zostać zatwierdzony przez całą Izbę, być może podczas kwietniowej sesji plenarnej w Strasburgu. 

Wstępne porozumienie osiągnięte w grudniu ubiegłego roku pomiędzy negocjatorami Rady i Parlamentu, pod przewodnictwem sprawozdawczyń PE Barbary Thaler (PPE, Austria) i Dominque’a Riqueta (Renew, Francja), stanowi aktualizację unijnego planu budowy sieci kolei, dróg, śródlądowych dróg wodnych i szlaki żeglugi bliskiego zasięgu połączone przez porty i terminale w całej Unii Europejskiej. Projekty TEN-T obejmują m.in. Rail Baltica łączącą Helsinki i Warszawę, tunel bazowy Brenner łączący Austrię i Włochy czy linię kolei dużych prędkości Lizbona–Madryt. 

Czytaj więcej

W e-handlu wraca optymizm, powstają nowe magazyny

30 milionów elektryków za 6 lat

Propozycja zakłada, że do 2030 roku powinno być w eksploatacji 30 milionów zeroemisyjnych samochodów i 80 000 zeroemisyjnych ciężarówek. Do 2050 roku prawie wszystkie samochody osobowe, dostawcze i autobusy oraz nowe pojazdy ciężkie powinny być zeroemisyjne. 

Politycy uważają, że regularne podróże zbiorowe w Unii na dystansie poniżej 500 km powinny być „neutralne” pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. Do 2030 roku powinno istnieć co najmniej 100 "neutralnych" miast w Europie. 

KE

Foto: KE

Alternatywą dla lotów na krótkich dystansach będą szybkie koleje, dlatego europosłowie uważają, że należy zapewnić połączenie portów lotniczych z transeuropejską siecią transportową o natężeniu ruchu przekraczającym ponad 12 milionów pasażerów. 

W przypadku portów lotniczych obsługujących ponad 4 miliony, ale mniej niż 12 milionów pasażerów, znajdujących się w lub w pobliżu węzła miejskiego kolei sieci transeuropejskiej, państwa członkowskie powinny połączyć lotnisko z węzłem koleją, metrem, tramwajami kolei lekkiej. PE zaznacza, że należy zachęcać do tworzenia połączeń także w przypadku portów lotniczych rocznie obsługujących mniej niż 4 miliony pasażerów. 

Na Ukrainę tak na Białoruś nie

Nowe przepisy kładą nacisk na elektryfikację szlaków sieci bazowej TEN-T, aby pociągi pasażerskie kursowały z prędkością 160 km/h, a towarowe 100 km/h. Dokument zakłada, że czas przekraczania wewnętrznych granic UE zmaleje poniżej 25 minut do końca 2030 roku.

Czytaj więcej

KPO to także nowe podatki dla zmotoryzowanych i transportu

Zgodnie z uzgodnionym tekstem, kraje UE zobowiązały się do ukończenia dużych projektów w zakresie infrastruktury transportowej w sieci bazowej TEN-T do końca 2030 r. i w sieci kompleksowej do końca 2050 roku, ze szczególnym naciskiem na wyeliminowanie wąskich gardeł i brakujących połączeń transportowych.

KE przewiduje, że kolejowy ruch towarowy powinien zwiększyć swój udział w rynku o 50% do 2030 roku i podwoić do 2050 roku. Transport śródlądowy, drogi wodne i żegluga bliskiego zasięgu powinny zwiększyć swój udział w rynku o 25% do roku 2030 i do końca tego roku i o 50% do 2050 roku. Ruch na kolei dużych prędkości powinien się podwoić do 2030 roku i potroić do 2050 roku. Długość pociągów towarowych powinna wynosić co najmniej 740 metrów. 

Na „Szlakach Solidarności” politycy wskazali konieczność wesparcia Ukraińskiej gospodarki i budowę połączeń komunikacyjnych, aby umożliwić dotarcie towarów rolnych i innych do Unii oraz na rynki światowe. Zaproponowali ocenę rozbudowy europejskich korytarzy transportowych na Ukrainę i Republika Mołdawii. Nowe linie kolejowe w ramach sieci bazowej lub rozbudowanej sieci bazowej budowane w obu krajach powstaną w europejskim standardzie szerokości toru 1 435 mm. 

Współpraca Unii z Rosją i Białorusią w polityce TEN-T nie leży w interesie Unii, projekty połączeń z obu wymienionym krajami będą realizowane po 2050 roku. Ulepszone połączenia transgraniczne z Rosją i Białorusią nie są już sprawą priorytetową. Obecnie istnieją połączenia między Finlandią, Estonią, Łotwą, Litwą i Polską z tymi dwoma krajami.

Transport intermodalny

Transport intermodalny odpowiada za połowę tonokilometrów towarowych przewozów kolejowych w Europie i jego udział rośnie. Komunikat Komisji ds. Strategii Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności zakłada podwojenie tych przewozów, więc infrastruktura powinna umożliwiać ruch pociągów towarowych przewożących standardowe naczepy o wysokości do 4 metrów, z luzem nad dachem naczepy co najmniej 27 cm, a najlepiej 33 cm. 

Czytaj więcej

Wyboista droga dla paliw alternatywnych

Europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) zostanie wdrożony w sieci kompleksowej do 2050 roku, na rozszerzonej sieci do 2040 r., a w sieci bazowej do 2030 roku. PE zaznacza, że przy wdrażaniu ERTMS na sieci kompleksowej, priorytet pod względem harmonogramu należy nadać liniom, które może przyczynić się do bezpiecznego i wydajnego transgranicznego międzynarodowego transportu kolejowego.

Komisja Transportu i Turystyki zatwierdziła w środę 14 lutego porozumienie między negocjatorami Parlamentu i Rady w sprawie zaktualizowanych wytycznych dla transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Musi teraz zostać zatwierdzony przez całą Izbę, być może podczas kwietniowej sesji plenarnej w Strasburgu. 

Wstępne porozumienie osiągnięte w grudniu ubiegłego roku pomiędzy negocjatorami Rady i Parlamentu, pod przewodnictwem sprawozdawczyń PE Barbary Thaler (PPE, Austria) i Dominque’a Riqueta (Renew, Francja), stanowi aktualizację unijnego planu budowy sieci kolei, dróg, śródlądowych dróg wodnych i szlaki żeglugi bliskiego zasięgu połączone przez porty i terminale w całej Unii Europejskiej. Projekty TEN-T obejmują m.in. Rail Baltica łączącą Helsinki i Warszawę, tunel bazowy Brenner łączący Austrię i Włochy czy linię kolei dużych prędkości Lizbona–Madryt. 

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Regulacje Ue
Komisja Europejska przygotowuje kolejne bariery dla polskich firm transportowych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Regulacje Ue
Polscy przewoźnicy domagają się zawieszenia umowy transportowej z Ukrainą
Regulacje Ue
Przewoźnicy: Unijne przepisy wysadzą w powietrze transport międzynarodowy
Regulacje Ue
Unia Europejska dobija polskich przewoźników
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Regulacje Ue
PE przyjmie ułatwienia w rozliczaniu CO2 dla koncernów samochodowych
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont