Kolejarze inwestują w nowe lokomotywy wielosystemowe

Niezależnie od politycznych zawirowań, tabor kolejowy musi być modernizowany. Potrzebne są lokomotyw do przewozów międzynarodowych.

Publikacja: 25.03.2022 07:48

Kolejarze inwestują w nowe lokomotywy wielosystemowe

Foto: Siemens Mobility

Pomimo wycofania się dużych zleceniodawców z przewozów Nowym Jedwabnym Szlakiem i ogólnej niepewności na rynku, Cargounit, największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw, powiększa park pojazdów. 

Firma odebrała kolejną lokomotywę Vectron MS w ramach umowy dostawy 10 lokomotyw podpisanej we wrześniu 2021 roku. Zdecydowała się także uruchomić opcję na zakup 5 dodatkowych pojazdów od Siemens Mobility. – Widzimy obecnie duże zapotrzebowanie na tabor a w szczególności na nowoczesne lokomotywy. W Polsce średni wiek lokomotyw elektrycznych przekracza 35 lat i duża część floty lokomotyw wymaga wymiany na lokomotywy nowoczesne – przypomina prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń. 

Czytaj więcej

Grupa Raben weszła do piętnastego kraju w Europie

Przyznaje, że mogą pojawić się perturbacje na rynku kolejowym wynikające z wojny wywołanej przez Rosję na Ukrainie oraz wprowadzanych sankcji gospodarczych przez UE, które mogą wpłynąć na ograniczenie przewozów kolejowych przez granicę białoruską w ramach tzw. Jedwabnego Szlaku. Ponadto mogą wystąpić zakłócenia przewozów towarów masowych wskutek zakazu importu rosyjskiego węgla czy zamknięcia produkcji przez ukraińskich dostawców rudy żelaza i produktów stalowych. – Jednak ładunki towarów masowych takich jak węgiel, rudy żelaza czy wyroby stalowe do Polski i tak będą musiały trafić, jeśli nie koleją, to do polskich portów. Podobnie będzie z przewozami kontenerów – one trafią do polskich portów lub portów w Niemczech, Holandii lub Belgii skąd transport odbywa się głównie koleją. Więc obecna sytuacja nie skłania nas do zawieszenia realizacji planów, przyroda nie znosi próżni i pojawią się inne szlaki transportowe dla towarów jakich potrzebuje europejska gospodarka. Nasze nowe lokomotywy Vectron MS są wielosystemowe, więc nadają się do obsługi innych połączeń także poza Polską – podkreśla prezes Cargounit.  

Firma Cargounit zakupiła już łącznie 18 lokomotyw od Siemens Mobility z platform Vectron i Smartron. Teraz firma decyduje się także na uruchomienie opcji na kolejne 5 Vectronów MS, z możliwością zamówienia kolejnych 15 pojazdów do 2023 r. Łącznie Cargounit może mieć w swojej flocie blisko 40 lokomotyw Siemensa. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy mówią o strajku i blokadzie kraju w proteście przeciw wysokim cenom

Boroń zaznacza, że w Polsce i innych krajach Europy Środkowej tabor musi być wymieniony na nowy, a tymczasem producenci lokomotyw mają wypełnione portfele zamówień. – Notujemy obecnie duży popyt na lokomotywy, a nasi klienci już zamawiają je na kolejne lata, stąd nasza decyzja o skorzystaniu z opcji zwiększenia zamówienia na bazie podpisanej przez nas we wrześniu ub. roku umowy – wyjaśnia prezes Cargounit. 

Dodaje, że uważnie przygląda się rozwojowi rynku lokomotyw i rozważa również pozyskanie taboru od polskich producentów. – Jesteśmy jednak świadomi, że proces pozyskania homologacji dla wielosystemowych lokomotyw jest skomplikowany i czasochłonny oraz istnieje ryzyko opóźnień. Nie możemy czekać 2-3 lata na w pełni homologowaną nową lokomotywę, kiedy nasi klienci już dzisiaj oczkują ich dostaw na rok bieżący oraz na lata 2023 i 2024. Chętnie widzielibyśmy innych producentów oferujących w pełni homologowane lokomotywy wielosystemowe, ale obecnie jedyna z homologacją na rynki zagraniczne, gdzie działają nasi klienci to Vectron MS od Siemensa – wskazuje Boroń.

Pomimo wycofania się dużych zleceniodawców z przewozów Nowym Jedwabnym Szlakiem i ogólnej niepewności na rynku, Cargounit, największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw, powiększa park pojazdów. 

Firma odebrała kolejną lokomotywę Vectron MS w ramach umowy dostawy 10 lokomotyw podpisanej we wrześniu 2021 roku. Zdecydowała się także uruchomić opcję na zakup 5 dodatkowych pojazdów od Siemens Mobility. – Widzimy obecnie duże zapotrzebowanie na tabor a w szczególności na nowoczesne lokomotywy. W Polsce średni wiek lokomotyw elektrycznych przekracza 35 lat i duża część floty lokomotyw wymaga wymiany na lokomotywy nowoczesne – przypomina prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń. 

Pozostało 81% artykułu
Morski
Niedostarczone do Rosji ładunki mogą zablokować morskie terminale
Drogowy
Co trzecia firma transportowa nie wyklucza zamknięcia działalności
Morski
Port w Shenzen przywrócił ruch kontenerowców, ale opóźnienia pozostały
Drogowy
Protestujący coraz śmielej blokują przejazd ciężarówek na Białoruś
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Morski
Rhenus Logistics porządkuje strukturę w Polsce i zachowuje markę C. Hartwig