Kolejarze inwestują w nowe lokomotywy wielosystemowe

Niezależnie od politycznych zawirowań, tabor kolejowy musi być modernizowany. Potrzebne są lokomotyw do przewozów międzynarodowych.

Publikacja: 25.03.2022 07:48

Kolejarze inwestują w nowe lokomotywy wielosystemowe

Foto: Siemens Mobility

Pomimo wycofania się dużych zleceniodawców z przewozów Nowym Jedwabnym Szlakiem i ogólnej niepewności na rynku, Cargounit, największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw, powiększa park pojazdów. 

Firma odebrała kolejną lokomotywę Vectron MS w ramach umowy dostawy 10 lokomotyw podpisanej we wrześniu 2021 roku. Zdecydowała się także uruchomić opcję na zakup 5 dodatkowych pojazdów od Siemens Mobility. – Widzimy obecnie duże zapotrzebowanie na tabor a w szczególności na nowoczesne lokomotywy. W Polsce średni wiek lokomotyw elektrycznych przekracza 35 lat i duża część floty lokomotyw wymaga wymiany na lokomotywy nowoczesne – przypomina prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń. 

Czytaj więcej

Grupa Raben weszła do piętnastego kraju w Europie

Przyznaje, że mogą pojawić się perturbacje na rynku kolejowym wynikające z wojny wywołanej przez Rosję na Ukrainie oraz wprowadzanych sankcji gospodarczych przez UE, które mogą wpłynąć na ograniczenie przewozów kolejowych przez granicę białoruską w ramach tzw. Jedwabnego Szlaku. Ponadto mogą wystąpić zakłócenia przewozów towarów masowych wskutek zakazu importu rosyjskiego węgla czy zamknięcia produkcji przez ukraińskich dostawców rudy żelaza i produktów stalowych. – Jednak ładunki towarów masowych takich jak węgiel, rudy żelaza czy wyroby stalowe do Polski i tak będą musiały trafić, jeśli nie koleją, to do polskich portów. Podobnie będzie z przewozami kontenerów – one trafią do polskich portów lub portów w Niemczech, Holandii lub Belgii skąd transport odbywa się głównie koleją. Więc obecna sytuacja nie skłania nas do zawieszenia realizacji planów, przyroda nie znosi próżni i pojawią się inne szlaki transportowe dla towarów jakich potrzebuje europejska gospodarka. Nasze nowe lokomotywy Vectron MS są wielosystemowe, więc nadają się do obsługi innych połączeń także poza Polską – podkreśla prezes Cargounit.  

Firma Cargounit zakupiła już łącznie 18 lokomotyw od Siemens Mobility z platform Vectron i Smartron. Teraz firma decyduje się także na uruchomienie opcji na kolejne 5 Vectronów MS, z możliwością zamówienia kolejnych 15 pojazdów do 2023 r. Łącznie Cargounit może mieć w swojej flocie blisko 40 lokomotyw Siemensa. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy mówią o strajku i blokadzie kraju w proteście przeciw wysokim cenom

Boroń zaznacza, że w Polsce i innych krajach Europy Środkowej tabor musi być wymieniony na nowy, a tymczasem producenci lokomotyw mają wypełnione portfele zamówień. – Notujemy obecnie duży popyt na lokomotywy, a nasi klienci już zamawiają je na kolejne lata, stąd nasza decyzja o skorzystaniu z opcji zwiększenia zamówienia na bazie podpisanej przez nas we wrześniu ub. roku umowy – wyjaśnia prezes Cargounit. 

Dodaje, że uważnie przygląda się rozwojowi rynku lokomotyw i rozważa również pozyskanie taboru od polskich producentów. – Jesteśmy jednak świadomi, że proces pozyskania homologacji dla wielosystemowych lokomotyw jest skomplikowany i czasochłonny oraz istnieje ryzyko opóźnień. Nie możemy czekać 2-3 lata na w pełni homologowaną nową lokomotywę, kiedy nasi klienci już dzisiaj oczkują ich dostaw na rok bieżący oraz na lata 2023 i 2024. Chętnie widzielibyśmy innych producentów oferujących w pełni homologowane lokomotywy wielosystemowe, ale obecnie jedyna z homologacją na rynki zagraniczne, gdzie działają nasi klienci to Vectron MS od Siemensa – wskazuje Boroń.

Pomimo wycofania się dużych zleceniodawców z przewozów Nowym Jedwabnym Szlakiem i ogólnej niepewności na rynku, Cargounit, największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw, powiększa park pojazdów. 

Firma odebrała kolejną lokomotywę Vectron MS w ramach umowy dostawy 10 lokomotyw podpisanej we wrześniu 2021 roku. Zdecydowała się także uruchomić opcję na zakup 5 dodatkowych pojazdów od Siemens Mobility. – Widzimy obecnie duże zapotrzebowanie na tabor a w szczególności na nowoczesne lokomotywy. W Polsce średni wiek lokomotyw elektrycznych przekracza 35 lat i duża część floty lokomotyw wymaga wymiany na lokomotywy nowoczesne – przypomina prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń. 

Pozostało 81% artykułu
Morski
Niedostarczone do Rosji ładunki mogą zablokować morskie terminale
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Drogowy
Co trzecia firma transportowa nie wyklucza zamknięcia działalności
Morski
Port w Shenzen przywrócił ruch kontenerowców, ale opóźnienia pozostały
Drogowy
Protestujący coraz śmielej blokują przejazd ciężarówek na Białoruś
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Morski
Rhenus Logistics porządkuje strukturę w Polsce i zachowuje markę C. Hartwig
Morski
Gwałtownie maleje import z zachodu do Rosji, ładunki blokują terminale