Nowe lokomotywy do przewozów intermodalnych

Przewoźnicy kolejowi zamawiają kolejne lokomotyw do przewozów intermodalnych, co pokazuje potencjał tego rynku.

Publikacja: 26.03.2024 09:43

Nowe lokomotywy do przewozów intermodalnych

Clip Intermodal

Foto: Clip Intermodal

Alstom dostarczy CLIP Intermodal 13 lokomotyw wielosystemowych Traxx trzeciej generacji. Będą miały one homologację w europejskim korytarzu uwzględniającym Polskę, Niemcy Belgię, Luksemburg, Austrię i Francję. Za produkcję taboru odpowiada zakład Alstom w Kassel w Niemczech, natomiast nadwozia lokomotyw powstaną we wrocławskim zakładzie Alstom Polska. – Po rozbudowie Terminalu Intermodalnego w Swarzędzu zakup nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych stanowi kolejny znaczący krok w rozwoju CLIP Group. Skoro posiadamy terminal z ośmioma torami przeładunkowymi o rocznych możliwościach ponad 1 mln TEU, własną flotę 500 wagonów intermodalnych, to naturalną konsekwencją jest inwestycja we własne lokomotywy. Jestem przekonana, że lokomotywy Traxx 3 MS wzmocnią pozycję CLIP Intermodal – podkreśla prezes zarządu CLIP Group Agnieszka Hipś. 

Swarzędzki terminal połączony jest m.in. z Rotterdamem (i stamtąd do Wielkiej Brytanii), Duisburgiem, Luksemburgiem (i dalej do Lyonu i Barcelony), Koprem i terminalami we Włoszech, Rumuni i na Węgrzech. Terminal Intermodalny CLIP może obsługiwać 24 pociągi z kontenerami na dobę. 

Czytaj więcej

Koleje przeciw gigalinerom

Jednostki zamówione przez CLIP Group mogą osiągać prędkość 160 km na godzinę i będą wyposażone w system sygnalizacji Onvia (wcześniej znany jako Atlas). Jest to rozwiązanie pokładowe Alstom dla Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS), pokrywające największą liczbę krajów i linii – zarówno w systemie ETCS, jak i w starszych systemach. Alstom zapewnia utrzymanie około 2 450 lokomotyw na całym świecie, w tym prawie 600 lokomotyw Traxx. – W przypadku zamówień od CLIP Intermodal, po raz pierwszy będziemy dostarczać lokomotywy dla krajowego, prywatnego operatora w korytarzu europejskim Francja – Polska – zaznacza prezes zarządu Alstom Polska Sławomir Cyza. 

Spółki nie podały na jaki okres i w jakim finansowaniu zostały nabyte lokomotywy. Podobne zakupił także PCC Intermodal. Traxxy mogą być wyposażone w moduł dojazdowy. 

Wynajmujący lokomotywy Cargounit zdecydował się na pojazdy Pesa Gama Marathon, które mają moduł dojazdowy i mają dopuszczenia do jazdy po Polsce. – W tej chwili w eksploatacji mamy już 19 takich lokomotyw, a nasi klienci doceniają zalety podwójnego napędu, który pozwala prowadzić składy w trakcji elektrycznej, a następnie przy użyciu tej samej lokomotywy wykonywać prace manewrowe w portach czy terminalach. To rozwiązanie oznacza oszczędność czasu, zmniejszenie kosztów i większą efektywność przewozów. Pozytywna ocena rynku oraz szybki termin dostawy do końca 2024 roku miał kluczowe znaczenie dla decyzji o zwiększeniu zamówienia do 40 lokomotyw – tłumaczy prezes Cargounit Łukasz Boroń. 

Czytaj więcej

Spadają wynagrodzenia kierowców

Cargounit potwierdził także zakup 30 Vetronów i 10 Smartronów, których dostawy rozpoczną się w 2025 roku. Dzięki opcji Cargounit zagwarantował sobie miejsce produkcyjne na linii montażowej dla łącznie 200 lokomotyw. Dostawy wraz z opcją potrwają do 2030 roku. Całość umowy warta jest ponad 2 mld zł. 

Przewoźnicy kolejowi liczą na przewozy intermodalne, które z czasem zastąpią przewozy węgla. Po trzech kwartałach 2023 roku (Urząd Transportu Kolejowego jest w trakcie podliczania całego roku) przewozy intermodalne zmalały o kilkanaście procent w stosunku do 2022 roku i stanowią 10 proc. całości przewozów kolejowych w Polsce.

Alstom dostarczy CLIP Intermodal 13 lokomotyw wielosystemowych Traxx trzeciej generacji. Będą miały one homologację w europejskim korytarzu uwzględniającym Polskę, Niemcy Belgię, Luksemburg, Austrię i Francję. Za produkcję taboru odpowiada zakład Alstom w Kassel w Niemczech, natomiast nadwozia lokomotyw powstaną we wrocławskim zakładzie Alstom Polska. – Po rozbudowie Terminalu Intermodalnego w Swarzędzu zakup nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych stanowi kolejny znaczący krok w rozwoju CLIP Group. Skoro posiadamy terminal z ośmioma torami przeładunkowymi o rocznych możliwościach ponad 1 mln TEU, własną flotę 500 wagonów intermodalnych, to naturalną konsekwencją jest inwestycja we własne lokomotywy. Jestem przekonana, że lokomotywy Traxx 3 MS wzmocnią pozycję CLIP Intermodal – podkreśla prezes zarządu CLIP Group Agnieszka Hipś. 

Szynowy
Europa wyda miliardy na cyfrowe sterowanie ruchem kolejowym
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Szynowy
Regionalne sprintery dowiozą pasażerów do CPK
Szynowy
Kolejowy kolos na finansowych glinianych nogach
Szynowy
KDP: Droga zabawka czy cywilizacyjna konieczność?
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Szynowy
Wraca zainteresowanie przewozami intermodalnymi
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście