Port Gdańsk sprzedaje największego operatora w Porcie Wewnętrznym

To już kolejne podejście do sprzedaży całości spółki Port Gdański Eksploatacja.

Publikacja: 02.03.2021 09:34

Port Gdańsk sprzedaje największego operatora w Porcie Wewnętrznym

Foto: Panorama Portu w Gdańsku, maj/czerwiec 2020, fot: Kacper Kowalski / aeromedia.pl

Kupujący ma zapewnić jak najlepsze wykorzystanie powierzchni portu inwestując w rozwój narzędzi przeładunkowych oraz pakiet usług socjalnych dla załogi. PGE zarządza na blisko 90 ha portu i jest największym operatorem w Porcie Wewnętrznym. – Zdecydowaliśmy się znaleźć inwestora dla tej spółki, ponieważ jako Zarząd Portu nie chcemy stanowić konkurencji wobec naszych klientów, posiadając w swoim portfelu spółkę świadczącą usługi przeładunkowe – tłumaczy prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Czytaj więcej w: Turcja buduje własny „Jedwabny szlak”

PGE to największy uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części Portu Gdańsk i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu. Spółka świadczy usługi przeładunku i składowania towarów w obrocie międzynarodowym.

Na podstawie wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z ZMPG, PGE dokonuje przeładunków na nabrzeżach zlokalizowanych po obu stronach Martwej Wisły: Nabrzeżu Wiślanym (12,1 ha), Nabrzeżu Szczecińskim (8,2 ha), nabrzeżach Basenu Górniczego (68,9 ha). W ramach działalności operatorskiej, spółka funkcjonuje także na Nabrzeżu WOC I i WOC II (14,2 ha), oraz Nabrzeżu Oliwskim (5,9 ha).

Czytaj więcej w: Statki do Wielkiej Brytanii zabukowane do ostatniego miejsca

Greinke przypomina, że tereny, na których PGE prowadzi działalność, zostały objęte największym programem inwestycyjnym realizowanym przez ZMPG, a współfinansowanym ze środków unijnych. Inwestycje w Porcie Wewnętrznym opiewają na kwotę ok. 572 mln zł, w tym 439,8 mln zł to inwestycje dotyczące terenów PGE. Port zainwestował ponad 300 mln zł w infrastrukturę sąsiadującą z PGE.

Port Wewnętrzny odpowiada za 80 proc przeładunków całego portu i w 2020 roku wzrosły one o 15 proc.

Czytaj więcej w: Gdańsk na podium w bałtyckim rankingu

Port Gdańsk planował sprzedaż PGE blisko dekadę temu. Zgłosiła się wówczas maltańska spółka Mariner Capital Ltd., jednak Port Gdańsk odstąpił od rozmów i jak podaje prezes portu, spółka ostatnio wygrała w sądzie spór z Mariner Capital Ltd., co zamyka sprawę niedoszłego zakupu.

Kupujący ma zapewnić jak najlepsze wykorzystanie powierzchni portu inwestując w rozwój narzędzi przeładunkowych oraz pakiet usług socjalnych dla załogi. PGE zarządza na blisko 90 ha portu i jest największym operatorem w Porcie Wewnętrznym. – Zdecydowaliśmy się znaleźć inwestora dla tej spółki, ponieważ jako Zarząd Portu nie chcemy stanowić konkurencji wobec naszych klientów, posiadając w swoim portfelu spółkę świadczącą usługi przeładunkowe – tłumaczy prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach