PKP Cargo krok bliżej do własnej fabryki wagonów

Fot. Greenbrier Świdnica

Przewoźnik planuje kupić byłą fabrykę wagonów w Gniewczynie.

Rada Nadzorcza PKP Cargo wyraziła 8 czerwca zgodę na zawarcie umów z Forespo Poland S.A. dotyczących nabycia nieruchomości i ruchomości po byłej Fabryce Wagonów Gniewczyna S.A. Decyzja Rady Nadzorczej Spółki to pierwszy krok do wznowienia produkcji wagonów w tym zakładzie, wspólnie z amerykańskim producentem wagonów Greenbrier.

Czytaj więcej w: Brak półprzewodników dopadł koleje

Łączna ostateczna cena sprzedaży nieruchomości i ruchomości objętych umową wynosi prawie 7,4 mln euro brutto. Umowa przenosząca własność nieruchomości i ruchomości zostanie zawarta najpóźniej do 30 kwietnia 2022 r. – Zgoda Rady Nadzorczej była niezbędna do podpisania umowy z Forespo, co mamy nadzieję nastąpi w najbliższym czasie. Chcemy potem jak najszybciej przystąpić do prac przygotowawczych przed ponownym uruchomieniem produkcji wagonów – podkreśla prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.

Prezes zaznacza jednocześnie, że decyzja o wznowieniu działalności fabryki w Gniewczynie jest podyktowana potrzebami rynku kolejowego. – W Polsce i Europie zaczyna być odczuwalny brak wagonów towarowych. Widać to było choćby przy okazji przetargów na zakup taboru z unijnym dofinansowaniem. Część przewoźników miała bowiem problemy z zapewnieniem sobie terminowych dostaw wagonów – wyjaśnia Warsewicz.

Czytaj więcej w: Spedytorzy przesiadają się ze statków na pociągi

Asortyment produkcji będzie zależał od potrzeb rynku, podobnie jak jej wielkość, która powinna wynosić kilkaset wagonów rocznie. Greenbrier zapewni wsparcie konstrukcyjne i technologiczne, zaś przewoźnik będzie miał pewność dostaw z własnego zakładu.

Greenbrier Europe ma dwa główne zakłady: w Świdnicy i rumuńskim Aradzie. Mogą one rocznie wyprodukować 4-5 tys. wagonów, czyli zaspokoić połowę europejskiego popytu. Świdnicki zakład produkuje rocznie 1,6 tys. wagonów.

Czytaj więcej w: PKP Cargo chce produkować wagony

Praktycznie w Europie Zachodniej nie ma liczących się producentów wagonów. Wszyscy zbankrutowali. Wagony dostarczają firmy i zakłady zlokalizowane w Europie Środkowo-Wschodniej. Największym konkurentem Greenbrier Europe jest Tatra Wagonka z Popradu i czeskie: Legios i ZOS Trnava.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ekspresowa S6 będzie szybciej wybudowana

Droga powstanie za pieniądze budżetu i w 2025 roku będzie dostępna dla ruchu. W ...

Bez ubezpieczenia nie wjedziemy

Niektóre granice się otwierają. Planując podróż, sprawdzamy to i jeszcze kilka kryteriów: czy da ...

Fracht lotniczy lekko w dół

Cały czas maleje popyt na lotnicze przewozy ładunków. W listopadzie lotnicze przewozy ładunków w ...

Nieprzygotowana węgierska rejestracja przejazdów

Nie działa strona, na której przewoźnicy mają rejestrować każdy przejazd przez Węgry. Od 1 ...

Z polskich portów boom odpłynął

Dwucyfrowe wzrosty przeładunków w Gdańsku i Gdyni to już przeszłość. A w Szczecinie i ...

Nowy pobór myta ruszy w czerwcu

Przewoźnicy będą mieli tylko 2-3 tygodnie okresu przejściowego. 30 czerwca viaToll przestanie działać. Nowy ...