Logistyczna kwarantanna

Chiński wirus wstrzymał produkcję w Chinach i połączenia tego kraju z Europą. Logistycy spodziewają się wielkiego popytu po odblokowaniu transportu.

Publikacja: 25.02.2020 19:48

Logistyczna kwarantanna

Foto: logistyka.rp.pl

Główny Inspektor Sanitarny informuje, że od 31 grudnia 2019 roku do 25 lutego 2020 roku odnotowano 80 134 potwierdzone przypadki COVID-19, w tym 2 698 zgonów (3,4 proc.). Z tej liczny zgłoszono z Chin 2663 zgonów, Hongkongu 2, Iranu 12, Korei Południowej 8, pokładu międzynarodowego przewoźnika (Japonia) 3, Włoch 6, Tajwanu 1, Filipin 1, Japonii 1 i Francji 1.

GIS nie zaleca podróżowania do Chin oraz Korei Południowej, Włoch (w szczególności do regionu Lombardia, Wenecja Euganejska, Piemont, Emilia Romania), Iranu, Japonii, Tajlandii, Wietnamu, Singapuru i Tajwanu.

Oczekiwany boom w transporcie z Chin

W oczywisty sposób chińska epidemia wpłynęła na transport. LOT zawiesił połączenia z Chinami do odwołania, do Gdańskiego terminala kontenerowego DCT armatorzy odwołali dwa połączenia, nie kursuje większość pociągów kontenerowych łączących Chiny z Europą. Na dodatek mnożą się przypadki koronawirusa w północnych Włoszech.

Czytaj więcej w: Do kwietnia utrudniania w transporcie z Chin

Skutki epidemii nie są jeszcze jasne, ale ponieważ znaczna część chińskich przedsiębiorstw jest zamknięta do końca lutego, po ich ponownym otwarciu można spodziewać się boomu w eksporcie. – Spodziewamy się znacznego wzrostu wolumenu, gdy unormuje się sytuacja z funkcjonowaniem fabryk, a towary wyprodukowane ze znacznym opóźnieniem staną się pilnie potrzebne – stwierdza Seafreight Branch Manager, Raben Logistics Polska, Grupa Raben Janusz Witanowski.

Także inne firmy liczą się z taką możliwością. – Należy pamiętać, że powrót do pełnej sprawności światowego łańcucha dostaw może chwilę potrwać. Ciągle monitorujemy wraz z kolegami z oddziałów z Chin sytuację związaną koronawirusem, wznowienie produkcji oraz szukamy innych możliwości zapewnienia dostępu do artykułów niezbędnych zarówno w Chinach, jak i Europie – wyjaśnia Trade Lane Manager AsstrA-Associated Traffic Grzegorz Zdybel.

Duży popyt wywinduje ceny. – Klienci będą musieli liczyć się ze zwielokrotnionym popytem na usługi logistyczne, a co za tym idzie rosnącymi kosztami logistycznymi – ostrzega członek zarządu Rohlig Suus Logistics Andrzej Kozłowski.

Jak nie morzem to samochodem

Zdybel zaznacza, że popyt na dostawy towarów z Chin nie spadł. – Mamy raczej do czynienia z ograniczeniem wynikającym z dostępności produktów na rynku oraz z wydłużonym chińskim okresem świątecznym. Chiny nadal pozostają w czołówce krajów będących producentem na skalę globalną – przypomina Zdybel.

Czytaj więcej w: Wirus z Chin uderzył w przewozy morskie

Dodaje, że alternatywą dla transportu lotniczego czy kolejowego może być transport drogowy. – Zdecydowana większość stałych, kontraktowych dostawców ma zapisy w umowach do tyczące „siły wyższej”, dzięki czemu będą mogli ograniczyć kary wynikające z nieterminowych dostaw produktów do sieci handlowych. Trochę trudniejsza sytuacja dotyczy komponentów hi-tech i automotive sprowadzanych w systemie just-in-time czy just-in-sequence. Części dostarczane są bezpośrednio na linie produkcyjne, dlatego też czas dostawy i zapasy są kluczowe do utrzymania ciągłości produkcji – tłumaczy Zdybel.

Przewozy samochodowe jednak dopiero raczkują, a pozostałe gałęzie transportu mają niewielkie zdolności przewozowe w porównaniu do przewozów morskich. – Transport morski obejmuje około 95 proc. wszystkich ładunków jakie są transportowane na świecie. Nie ma zatem możliwości, aby wszystkie te towary zostały przeniesione na inne środki transportu bez znacznych opóźnień – podkreśla Seafreight Branch Manager, Raben Logistics Polska, Grupa Raben Dawid Graczyk.

Główny Inspektor Sanitarny informuje, że od 31 grudnia 2019 roku do 25 lutego 2020 roku odnotowano 80 134 potwierdzone przypadki COVID-19, w tym 2 698 zgonów (3,4 proc.). Z tej liczny zgłoszono z Chin 2663 zgonów, Hongkongu 2, Iranu 12, Korei Południowej 8, pokładu międzynarodowego przewoźnika (Japonia) 3, Włoch 6, Tajwanu 1, Filipin 1, Japonii 1 i Francji 1.

GIS nie zaleca podróżowania do Chin oraz Korei Południowej, Włoch (w szczególności do regionu Lombardia, Wenecja Euganejska, Piemont, Emilia Romania), Iranu, Japonii, Tajlandii, Wietnamu, Singapuru i Tajwanu.

Pozostało 86% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach