Apel przewoźników o udrożnienie granic

Gigantyczne korki sparaliżowały transport międzynarodowy. Przewoźnicy apelują o uproszczenie procedur.

Publikacja: 17.03.2020 15:01

Apel przewoźników o udrożnienie granic

Foto: logistyka.rp.pl

Kontrole graniczne prowadzone są bezpośrednio na granicy, bez zaplecza sanitarnego, auto po aucie. – Nie ma nawet możliwości zwiększenia przepustowości – zauważa prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek.

Wskazuje na przykład autokaru pełnego ludzi, który stał w kolejce 7 godzin. – Ledwo przejechał granicę, a kierowcy skończył się czas pracy. Dobrze, że po mojej interwencji Ministerstwo Infrastruktury wywalczyło zgodę na przepuszczanie kierowców ciężarówek i autobusów, którzy nie mają polskiej narodowości, ale pracują w polskich firmach. Ci sami ludzie, którzy zamiast ciężarówką przejeżdżają do Polski autem osobowym, trafiają na dwutygodniową kwarantannę – podkreśla prezes ZMPD.

Czytaj więcej w: Wirus zakłóci pracę niemieckich portów

Kolejki powodują stratę czasu. Czas pracy stracony w kolejce jest nie do odrobienia. ZMPD zwróciło się do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o elastyczne podejście do kwestii kontroli czasu jazdy, a także odstąpienie na czas trwania epidemii koronawirusa od karania kierowców za odbiór regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu. Przepisy zmuszają kierowców do korzystania z hoteli.

Transport Logistyka Polska zaproponował zniesienie świątecznych ograniczeń ruchu oraz, gdyby pandemia przedłużała się, ograniczeń wakacyjnych.

Czytaj więcej w: http://Unijna pomoc dla przedsiębiorców

TLP proponuje także uproszczenie procedur granicznych: zmniejszenie ilości danych na kartach lokalizacyjnych (zostałby tylko adres miejsca zamieszkania lub pobytu i numer telefonu) i możliwość ich wypełniania drogą elektroniczną, np. z siedziby firmy. Wersja elektroniczne byłaby tak samo ważna jak papierowa.

TLP uważa, że karty powinny być rozdawane już na 2 km przed przejściem, aby skrócić czas odprawy. Drogi prowadzące do przejść granicznych powinny mieć wyznaczony pas dla samochodów ciężarowych.

Kontrole graniczne prowadzone są bezpośrednio na granicy, bez zaplecza sanitarnego, auto po aucie. – Nie ma nawet możliwości zwiększenia przepustowości – zauważa prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek.

Wskazuje na przykład autokaru pełnego ludzi, który stał w kolejce 7 godzin. – Ledwo przejechał granicę, a kierowcy skończył się czas pracy. Dobrze, że po mojej interwencji Ministerstwo Infrastruktury wywalczyło zgodę na przepuszczanie kierowców ciężarówek i autobusów, którzy nie mają polskiej narodowości, ale pracują w polskich firmach. Ci sami ludzie, którzy zamiast ciężarówką przejeżdżają do Polski autem osobowym, trafiają na dwutygodniową kwarantannę – podkreśla prezes ZMPD.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach