Europa doczekała się czempiona kolejowego

Komisja Europejska zezwoliła warunkowo Alstomowi przejąć dział taboru szynowego kanadyjskiego Bombardiera.

Po fuzji powstanie drugi na świecie producent takiego taboru ustępujący tylko chińskiej CRRC. Pierwsza próba związku Alstoma i Siemensa została zawetowana„Na mocy unijnych przepisów o koncentracji Komisja Europejska zezwoliła na kupno Bombardier Transportation przez Alstoma. To zezwolenie zależy od pełnego dotrzymania serii zobowiązań zaproponowanych przez Alstoma” — cytuje Reuter komunikat z Brukseli.Operacja przedstawiona w połowie lutego przewiduje kupno za 6,2 mld euro mocno zadłużonego kanadyjskiego działu kolejowego, aby sprostać konkurencji Chin w tym sektorze o rosnącym popycie na ekologiczne środki transportu.
Alstom zaproponował ustępstwa, aby rozproszyć niepokoje pionu konkurencji UE, który obawiał się zwłaszcza, że Alstom zyska zbyt dużą część rynku, rzędu 50 proc., w segmencie pociągów regionalnych.Francuzi zobowiązali się sprzedać fabrykę pociągów regionalnych Coradia Polyvalent w Reichshoffen (Alzacja), zatrudniającą 800 ludzi, zakład produkcji pociągów podmiejskich Bombardiera w Henningsdorf (Niemcy), kanadyjskie aktywa w konsorcjum z Hitachi, które przygotowuje produkcję składów superszybkich pociągów Zefiro oraz udostępnić konkurentom dostęp do niektórych produktów z systemów kontroli pociągów i sygnalizacji Bombardiera.
„Dzięki pełnemu zestawowi działań korygujących zaproponowanych dla rozwiązania problemów konkurencji w sektorach superszybkich pociągów, pociągów dalekobieżnych i systemów sygnalizacji na długich szlakach Komisja mogła szybko ocenić i wydać zezwolenie” — oświadczyła w komunikacje Margrethe Vestager odpowiedzialna za konkurencję. „Po połączeniu się Alstoma i Bombardiera powstanie silniejszy podmiot, który dzięki działaniom korygującym będzie podlegać konkurencji na najważniejszych rynkach z korzyścią dla europejskich klientów i konsumentów” — dodała.W lutym 2019 ten sam pion nie zgodził się na połączenie Alstoma z działem kolejowym Siemensa. Alstom, zamierza sfinalizować tę operację w I półroczu 2021 r.
Jego prezes, Henri Poupart-Lafarge oświadczył przy okazji, że „związanie się obu grup wynika z pozytywnej dynamiki, nie będzie zwolnień z pracy. Bombardier ma zamówienia na ponad 30 mld, nasz portfel zamówień wynosi ponad 40 mld, obaj mamy liczne kontrakty do wykonania, potrzebujemy wszystkich”.
Dla ministra gospodarki, Bruno Le Maire, ta decyzja jest pozytywnym krokiem w zwiększaniu możliwości europejskiego sektora kolejowego, który jest światowym liderem dzięki silnej wewnętrznej konkurencji i postawieniu na ekologiczne i cyfrowe rozwiązania mobilności następnej generacji.Siemens podał, że zapoznaje się z decyzją Brukseli i we właściwym trybie zadecyduje o dalszych działaniach. Związek zawodowy Force Ouvriere w Alstomie stwierdził, że ta operacja jest ryzykowna finansowo i ma na celu jedynie zwiększenie firmy, mimo że niektóre jej części trzeba będzie sprzedać.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Elektryczna cysterna lotniskowa dla Airbusa

Francuskie firmy Total i Gaussin przygotowały na zamówienie Airbusa prototyp elektrycznie napędzanej cysterny. Prototyp ...

Pierwsze nowe lotnisko w Izraelu

Ramon Airport to pierwsze w Izraelu cywilne lotnisko, które wybudowano od czasu powstania tego ...

TRAKO 2019 WIDEO | Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury: Oferta kolei jest coraz lepsza

Częste zmiany rozkładu jazdy wynikają z ogromnego programu modernizacji infrastruktury kolejowej. Ale staramy się, ...

Rafał Krajewski, dyrektor generalny GEFCO Polska: U nas można dostać więcej

Od początku swojej działalności GEFCO Polska postawiło sobie ambitny cel rozwoju z klientami z ...

Turcy nie wpuszczają ciężarówek

Władze tureckie zawracają polskie samochody z przejść granicznych. Przewoźnicy domagają się od państwa zamknięcia ...

Pomocowy leasing także dla busów i przewoźników na użytek własny

Od 5 czerwca ARP Leasing wprowadza nowy regulamin korzystania z refinansującego instrumentu leasingowego z ...