W pierwszym półroczu 2022 roku sprzedaż opon w Polsce na rynek samochodów ciężarowych wzrosła o 4%. Sprzedaż opon do samochodów osobowych urosła o 9%. – Duża niepewność w gospodarce oraz rosnące ceny wyhamowały dynamikę, jaką notowaliśmy na początku roku. Patrząc jednak z perspektywy pierwszych sześciu miesięcy, te wyniki w większości segmentów są wciąż na plusie – ocenia prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) Radosław Bółkowski. 

Czytaj więcej

Firmy transportowe: pierwsze do otwarcia i do zamknięcia

Druga połowa roku jest niewiadomą. – Wpływ inflacji, rosnących kosztów i cen surowców może być bardzo wyraźny w perspektywie całego roku – obawia się dyrektor generalny PZPO Piotr Sarnecki. 

Producenci obawiają się niekontrolowanego wzrostu cen surowców i innych kosztów. – Obserwujemy oznaki spadku popytu i obawiamy się, że wyzwania związane z rosnącymi kosztami gazu, surowców i dostaw półproduktów będą utrzymywać branżę pod presją – powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA). 

Przewidywane ceny naturalnego kauczuku sięgają 1,6 dol. za kilogram, o 15% mniej niż w lutym br. Rynek spodziewa się mniejszego zapotrzebowania na opony w Chinach, co obniży popyt na surowiec. Za to rekordowe są ceny gazu, wynoszące 220 euro za 1 MWh. Fabryki opon potrzebują dużo energii w procesie wulkanizacji. 

Czytaj więcej

Przemysł potyka się o brak ciężarówek i kierowców

W perspektywie całego rynku europejskiego drugi kwartał 2022 roku potwierdza pozytywny trend zarówno w segmencie opon osobowych (+6%) do 56 mln sztuk, jak i ciężarowych (+11%) do 3,6 mln sztuk w porównaniu z 2021 rokiem. Wyniki w pierwszym kwartale były bardziej optymistyczne: wzrost sprzedaży (rok do roku) opon ciężarowych sięgnął 10% (do 3,7 mln sztuk), zaś osobowych o 9% do 61,7 mln sztuk. 

Sygnały ożywienia gospodarczego znajdują odbicie w sprzedaży opon w 2022 roku, jednak spodziewane jest spowolnienie w segmencie opon osobowych.