Hamuje cała branża transportu drogowego

Branżę transportową czeka kolejny rekordowy rok upadłości. Zapowiedzią są malejące rejestracje ciężarówek i wskaźniki ekonomiczne.

Publikacja: 05.04.2024 14:41

Hamuje cała branża transportu drogowego

GDDKiA

Foto: GDDKiA

W styczniu spadek rejestracji samochodów ciężarowych sięgnął 19 proc., a w pierwszym kwartale 16 proc., wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Po trzech miesiącach zarejestrowano 7226 samochodów ciężarowych, w tym 2765 w marcu. Jest to wynik nieco lepszy od zanotowanego w marcu 2022 roku. 

Wyniki zaniżone są przez spowolnienie segmentu ciągników siodłowych (18,5 proc. w marcu i blisko 17 proc. w pierwszym kwartale). 

Czytaj więcej

Przewoźnicy chcą stawki minimalnej

Rośnie jedynie popyt na używane ciężarówki, których w marcowych rejestracjach przybyło 10 proc. (do 2782 szt.). W pierwszym kwartale ich rejestracje wzrosły o blisko 18 proc. do 7970 szt. 

Koniec wzrostów?

Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek przyznaje, że 

przewoźnicy są w kryzysie. – Dużo firm ma problemy finansowe, gorzej jest z dyscypliną płatności. Przewoźnicy nie mają żadnych problemów z kierowcami. Oni już szukają pracy i zniknął rynek kierowcy. Wiele firm jest ma problemy i zwalnia kierowców, część z nich szuka zajęcia niezadowolonych z obecnego pracodawcy – opisuje Rejek. 

W latach 2010-2022 sektor transportu drogowego rozwijał się w średnim realnym tempie, tj. 4,9 % rocznie (po korekcie o inflację) wobec średniej dla całej gospodarki na poziomie 3,5%. – I mówimy tu tylko o transporcie ciężkim, czyli powyżej 3,5 tony. Rok 2023 był dużym spowolnieniem dla branży, zamknęło się wiele firm – wskazuje prezes MaWo Group Wojciech Romaniuk. 

Co prawda raportu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego może świadczyć o tym, że kondycja polskiego sektora małych i średnich firm zdaje się być całkiem dobra. Na koniec grudnia 2023 roku na rachunkach firm w Polsce znajdowało się 468 mld zł, w tym 326 mld zł znajdowało się na rachunkach firm z sektora MŚP. Było to aż o 142 mld zł więcej niż rok wcześniej, zaś w samym sektorze MŚP - o 63 mld zł więcej. Nic więc dziwnego, że polskim przedsiębiorcom zaczął udzielać się optymizm. 

Indeks PMI dla przemysłu Polski pozostaje poniżej neutralnego poziomu 50 pkt. od maja 2022 roku. W marcu br. ten wskaźnik minimalnie wzrósł do poziomu 48 pkt. z 47,9 pkt. w lutym br. – Polepszające się nastroje przedsiębiorców mają w dużej mierze charakter życzeniowy. Przyglądając się kondycji poszczególnych sektorów, zwłaszcza branży transportowej, sytuacja na rynku jest trudna i powodów do optymizmu nie ma za wiele – uważa dyrektor ds. finansowania biznesu Bibby Financial Services w Polsce Piotr Taras.

Czytaj więcej

Tabakiera dla nosa czy nos dla tabakiery?

Wskazuje, ze branża transportowa boryka się ze wzrostem kosztów, w szczególności wysokich cen paliwa, przy jednoczesnym spadku przewozów i stawek transportowych. 

Mniejsze przewozy

W tym roku wyraźniej poprawy nie widać. – Branży grozi fala upadłości, dochodzą do mnie liczne sygnały, że przedsiębiorcy nie będą w stanie dłużej funkcjonować ponosząc straty – ostrzega prezes Zrzeszenia Międzynarodowych przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Tymczasem już poprzedni rok był niezwykle trudny dla branży TSL. Świadczą o tym dane Głównego Urzędu Statystycznego. Według nich, 2023 rok był najsłabszy od trzech lat pod względem liczby przewiezionego różnego rodzaju ładunków (nie licząc transportu samochodowego gospodarczego, kolejowych przewozów manewrowych i wąskotorowych). W ub.r. w Polsce przewieziono 570,3 mln ton, czyli o 2,2 proc. mniej niż w 2022 roku. 

Rośnie zadłużenie firm. Jak wynika z danych BIG InfoMonitor, zaległe zadłużenie przedsiębiorców zajmujących się drogowym transportem towarów przekroczyło już 2 mld zł, co oznacza, że w 2023 roku wzrosło o prawie 11 proc. Dla porównania, w tym samym czasie zaległości wszystkich firm podwyższyły się o blisko 8 proc. 

Czytaj więcej

Spółka PKP LHS zakończyła rok 2023 z dobrymi wynikami

Wyjątkowo złą kondycję polskiej branży transportowej odzwierciedla raport firmy ubezpieczeniowej Coface „Niewypłacalności w Polsce w 2023 roku”. Płynące z niego wnioski są następujące: mamy do czynienia z silnym wzrostem upadłości w sektorze TSL. W 2023 roku w branży transportowej niewypłacalnych było 546 firm, co oznacza wzrost aż 100 proc. Dla porównania, w 2019 roku, czyli jeszcze przed pandemią w sektorze transportowym odnotowano tylko 73 niewypłacalności. Oznacza to, że w latach 2020-2022 mniej firm transportowych zgłosiło problemy z wypłacalnością niż w samym 2023 roku. Jak wskazuje Barbara Kamińska, dyrektor działu oceny ryzyka Coface w Polsce, obserwują zwiększającą się częstotliwość zgłoszeń przeterminowanych należności od kontrahentów z branży transportowej. „Dekoniunktura notowana w przemyśle, handlu, budowlance, jak również gospodarkach naszych największych partnerów zagranicznych, przekłada się wprost proporcjonalnie na malejący wolumen zamówień przewozowych” - komentowała na łamach raportu Kamińska i przypomniała, że polscy operatorzy transportowi odpowiadają̨ za blisko 20 proc. wszystkich europejskich przewozów. „Tak więc uzależnienie polskiej branży od sytuacji gospodarczej w Europie jest wysokie” - dodała ekspertka. 

Rekordy upadłości

W minionym roku łączna liczba niewypłacalności polskich przedsiębiorstw była rekordowa i wyniosła 4701. W zestawieniu z 2022 rokiem, blisko dwa tysiące firm więcej ogłosiło upadłość (same sądy ogłosiły postanowienia o upadłości i restrukturyzacji 648 polskich firm). 

Czytaj więcej

W tym roku ruszą kurierskie przesyłki do Anglii

Z kolei w Krajowym Rejestrze Zadłużonych opublikowano 4053 tak zwanych obwieszczeń o ustaleniu dnia układowego, czyli postepowań pozasądowych. Obecny rok nie zapowiada się więc optymistycznie. W ocenie Kamińskiej liczba niewypłacalności wśród przewoźników najprawdopodobniej będzie rosła w kolejnych miesiącach.

W styczniu spadek rejestracji samochodów ciężarowych sięgnął 19 proc., a w pierwszym kwartale 16 proc., wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Po trzech miesiącach zarejestrowano 7226 samochodów ciężarowych, w tym 2765 w marcu. Jest to wynik nieco lepszy od zanotowanego w marcu 2022 roku. 

Wyniki zaniżone są przez spowolnienie segmentu ciągników siodłowych (18,5 proc. w marcu i blisko 17 proc. w pierwszym kwartale). 

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście