Niemiecka spółka Quantron zamierza w przyszłym roku rozpocząć próby 7,5-tonowej wodorowej ciężarówki. Ogniwo dostarczy kanadyjski Ballard, z którym Quantron zwarł we wrześniu umowę.
Ballard dostarczy ogniwa najnowszej, ósmej generacji FCMove HD. Takie same wykorzysta norweski Hexagon Purus. Ogniwa Ballarda zasilają ponad 3,5 tys. autobusów i ciężarówek, które łącznie przejechały już ponad 100 mln km.
Quantron zakłada przygotowanie także 44-tonowego pojazdu i śmieciarki. Firma wskazuje, że subsydia zachęcą do zakupu wodorowych pojazdów. W Niemczech rząd pokrywa 80 proc. kosztów wymiany floty na wodorową.
Quantron należy do spółki Haller, która jest sprzedawcą Iveco, a oferuje także elektryczne przeróbki Iveco Daily, Mercedesa Econic, autobusów Karsan. Wodorowe modele przygotowują Daimler i Volvo. Koncerny stworzyły spółkę do produkcji własnych ogniw. Zapowiadają, że ich sprzedaż ruszy w połowie dekady. Nad wodorowymi ciężarówkami pracuje też DAF, a Iveco zamierza zaproponować takie modele we współpracy z amerykańską firmą Nicola.
Własne ogniwa paliwowe rozwija Toyota. Trafiają do autobusów własnej marki oraz portugalskiej Caetano.