Bogatsze samorządy sypną kasą na transport

Ministerstwo Finansów przygotowało propozycje zmian w finansowaniu samorządów. Może skorzystać na tym transport autobusowy, który otrzyma stabilne finansowanie.

Publikacja: 15.07.2024 22:18

Bogatsze samorządy sypną kasą na transport

Foto: Solaris

MF podlicza, że nastąpi zasadniczego wzrostu poziomu dochodów własnych samorządów. Wpływy z PIT wzrosną z 88 do 173 mld zł, zaś z CIT z 23 mld zł do prawie 30 mld zł. Resort szacuje, że dochody JST po wprowadzeniu nowej ustawy wzrosną w 2025 roku o 16 mld zł w stosunku do obowiązującego systemu, w którym skalkulowana jest już na 2025 rok subwencja rozwojowa w wysokości 3,5 mld zł. 

Dochody JST w 2025 roku będą tym samym wyższe o 35,2 mld zł w stosunku do dochodów z roku 2024; a w perspektywie najbliższej dekady dochody JST wzrosną o ponad 230 mld zł. – To samorządy budują jakość codziennego życia Polek i Polaków. Odpowiadają za edukację, organizują lokalny transport – przypomina minister finansów Andrzej Domański.

Czytaj więcej

Rosną magazyny dla logistyków

Jednocześnie Ministerstwo Klimatu w proponowanej nowelizacji ustawy o elektromobilności proponuje, aby miasta powyżej 100 tys. mieszkańców kupowały wyłącznie elektryki lub autobusy na wodór. Te modele są 2-3 razy droższe od diesli i miasta liczą na unijne wsparcie, bez którego nie ma zamówień. 

Zastój w rejestracjach

Tymczasem na rynku autobusowym panuje zastój. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firma badawcza JMK podkreślają w raporcie o rynku autobusowym, że „kategoria miejska znajduje się aktualnie w „dziurze” pomiędzy unijnymi perspektywami finansowymi. Jedna się kończy i druga się jeszcze nie rozpoczęła. Dlatego na razie liczba rejestracji nie jest tutaj wysoka, natomiast jest to bardzo ważny czas składania projektów pod unijne granty Funduszy Europejskich, FEniKS, Polski Wschodniej i KPO. Cały czas czekamy też na umowy z III edycji Zielonego Transportu Publicznego. I to one właśnie zapoczątkowują kolejny miejski boom, który będzie miał przełożenie na wyniki w 2025 roku, a przede wszystkim w 2026 r.

Redaktor naczelny portalu InfoBus Aleksander Kierecki wskazuje, że zalew zamówień na autobusy się zaczął. – Jest kumulacja trzech dofinansowań, czyli zielony transport publiczny z KPO druga sprawa to rusza Polska Wschodnia i tutaj już jest pierwsza umowa i pewnie zaraz pierwszy przetarg od Olsztyna i Lublina No i europejski Europejskie fundusze. Równolegle z KPO idą jeszcze autobusy poza miejskie z CUPT także wysyp jest spory. Natomiast to wszystko jeszcze nie ma żadnych umów i dofinansowań, więc rynek ogłasza przetargi, ale z zastrzeżeniem, że jeżeli nie dostanie dofinansowania, to nic z tego nie będzie zatem sytuacja jest trochę trudna – zaznacza Kierecki. 

Czytaj więcej

Rejestracje ciężarówek mogą odbić jesienią

PZPM podlicza, że w czerwcu autobusów zarejestrowano 21 sztuk, tyle samo co rok wcześniej. W pierwszym półroczu rynek autobusów zasilanych paliwami alternatywnymi wyniósł 149 szt. i stanowił 13,5% rynku. Na tę liczbę złożyło się 109 autobusów bateryjnych (BEV), 18 hybrydowych, 10 szt. wodorowych (FCEV) i 12 szt. CNG/LNG. Niemal wszystkie te autobusy należą do kategorii miejskiej. 

Elektryki coraz popularniejsze

Elektryki są coraz popularniejsze także w Europie, ich udział w 2023 roku sięgnął 18 proc. i był o 3 pp. wyższy niż na koniec 2022 roku i o 7 pp. wyższy niż na koniec 2021 roku, wylicza witryna Autovista24. W okresie 2021-23 udział diesli zmalał z 71 do 60 proc. W 2023 roku rejestracje modeli elektrycznych zanotowały 47-procentowy wzrost do przeszło 7 tys. sztuk. 

Największym w Europie dostawcą autobusów jest Grupa Traton, która w ub.r. zwiększyła dostawy o 260 proc. i zdobyła 11,3 proc. rynku. Do ub.r. miała ona dwie marki: MAN i Scania, ale ta ostatnia wycofała się z produkcji miejskich modeli. 

Na drugim miejscu znalazł się CAF (marka Solaris) z 10-procentowym wzrostem i opanowaniem 10,1 proc., a na trzecim chiński BYD (9,6 proc.). 

Przemek Kolasa z portalu Autovista24 wskazuje, że najpopularniejszym modelem jest MAN Lion’s City, oferowany w trzech długościach z bateriami NMC o średniej pojemności 506 kWh i zasięgu 350 km. 

Autobusy Solaris Urbino proponowane są w czterech długościach z bateriami NMC i od 2023 roku LFP o pojemności średnio 546 kWh, co zapewnia 450 km zasięgu. 

Czytaj więcej

Czy ukraińska konkurencja zmiecie z torów polskie firmy?

Elektryczny napęd ma też krytyków, wytykana jest nie tylko wysoka cena, ale i mały zasięg oraz duża masa. Ten napęd zawsze będzie cięższy od spalinowego. W kilogramie baterii litowo jonowych typu NMC zawartych jest 0,25 kWh energii, gdy kilogram ON zwiera 11,83 kWh. Z kolei wodór w kilogramie ma 33,3 kWh energii, z tym że w przypadku tego gazu objętość jest piętą achillesową. Na metr sześcienny zawiera 799 kWh energii przy typowym dal autobusów ciśnieniu przechowywania 350 bar oraz 1400 kWh przy ciśnieniu 700 bar. Metr sześcienny akumulatorów litowo-jonowych zawiera 651 kWh, diesla 10 tys. kWh. 

Chińska konkurencja

Trzeci na liście bestsellerów, BYD model K to 12-metrowy pojazd z bateriami o pojemności 422 kWh i zasięgu 450 km. Autovista24 podkreśla, że udział BYD w europejskim rynku w 2023 roku zmalał r/r o 5 pp. zaś kolejnego chińskiego producenta, Yutong, o 3 pp. Ta marka jest także w Polsce, reprezentuje ją firma Busnex. Jej prezes Marcin Kucharski informuje, że w tym roku dostarczy 56 autobusów, w przyszłym 75, gdy w 2023 roku było ich 60. 

Ewentualne unijne cło nałożone na chińskie samochody nie obejmie autobusów. Jednak wzmocnienie chińskiej obecności na rynku autobusowym może doprowadzić do działań mających przewrócić konkurencyjność europejskim producentom. Utrzymują oni, że Chiny dotują własnych producentów autobusów. 

Czytaj więcej

Ostatnia szansa dla polskiej kolei

W 2023 roku europejskie rejestracje modeli z napędem ogniwami paliwowymi wzrosły o 65 proc. w stosunku do 2022 roku. To odwrócenie trendu, ponieważ dwa poprzednie lata zaznaczyły się spadkiem rejestracji. Autovista24 uważa, że wodorowe autobusy powinny w najbliższych latach zdobywać rynek, wskazuje przy tym na złożone zamówienia przedsiębiorstw transportowych z Niemiec, Włoch, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Mimo to w pierwszym kwartale udział autobusów z takim napędem zmalał do 0,5 proc., gdy zarówno w pierwszym kwartale 2022 i 2023 roku wynosił 2 proc. 

MF podlicza, że nastąpi zasadniczego wzrostu poziomu dochodów własnych samorządów. Wpływy z PIT wzrosną z 88 do 173 mld zł, zaś z CIT z 23 mld zł do prawie 30 mld zł. Resort szacuje, że dochody JST po wprowadzeniu nowej ustawy wzrosną w 2025 roku o 16 mld zł w stosunku do obowiązującego systemu, w którym skalkulowana jest już na 2025 rok subwencja rozwojowa w wysokości 3,5 mld zł. 

Dochody JST w 2025 roku będą tym samym wyższe o 35,2 mld zł w stosunku do dochodów z roku 2024; a w perspektywie najbliższej dekady dochody JST wzrosną o ponad 230 mld zł. – To samorządy budują jakość codziennego życia Polek i Polaków. Odpowiadają za edukację, organizują lokalny transport – przypomina minister finansów Andrzej Domański.

Pozostało 89% artykułu
Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?