Nawet przy bezumownym brexicie transport nie stanie

Czasu jest coraz mniej, a różnice pomiędzy UE i Wielką Brytanią są poważne.

Publikacja: 29.07.2020 18:21

Nawet przy bezumownym brexicie transport nie stanie

Foto: logistyka.rp.pl

Brytyjczycy i strona unijna zapewniają, że transport nie stanie nawet w przypadku bezumownego brexitu. W takiej sytuacji wejdą w życie porozumienia dwustronne. Od 1 stycznia 2021 roku służby brytyjskie będą obsługiwały system TIR.

Po zakończeniu okresu przejściowego Wielka Brytania przystąpi do konwencji WPT i otrzyma dostęp do sytemu NCTS i innych systemów powiązanych. Brytyjczycy zapewniają, że zdążą ze wszystkim. Dla obsługi ruchu ciężarówek przygotowali informatyczny system Przewozu Towarów i Pojazdów GVMS. Obejmie on m.in. ruch promowy na liniach do Belgii i Holandii, na którym przewóz towarów odbywa się bez kontroli państwa.

Brytyjczycy przygotowują także Wolne porty, czyli kilkadziesiąt terenów wokół portów na których powstaną obszary wolnocłowe.

Czytaj więcej w: Ruszyły brexitowe negocjacje

Komisja Europejska opublikowała komunikat mówiący o procedurach które zostaną wdrożone po brexicie bez względu na warunki negocjacji. Chodzi o cła, podatki, zasady podróżowania, świadczenie usług.

Konieczna będzie deklaracja celna w eksporcie i imporcie. Rząd brytyjski będzie mógł wprowadzać własne regulacje. Konieczny będzie nowy numer EORI oraz nowe certyfikaty.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy powinni wprowadzić dodatki za opóźnienia na brytyjskiej granicy

Ministerstwo Finansów przypomina, że od 1 stycznia 2021 Wielka Brytania stanie się krajem trzecim stosujący własne przepisy celne. Od 1 stycznia do 30 czerwca 2021 roku Brytyjczycy będą stosować przejściowe przepisy celne.

Wśród wielu firm narasta nerwowość. Zakończone 24 lipca negocjacje nie przyniosły przełomu, choć udało się poczynić postępy. Wielka Brytania zaakceptowała prace na bazie tekstu unijnego w odniesieniu do usług. Pogodziła się, że rynki finansowe będą regulowane odrębną umową. Kolejna runda negocjacji planowana jest na połowę sierpnia.

Czytaj więcej w: Nowe brytyjskie terminale promowe

Kluczowe rozmowy odbędą się po wakacjach. Niepokoi brak postępu w obszarze rybołówstwa i równych warunków konkurencji. Dla UE szczególnie wrażliwa jest kwestia pomocy publicznej. Wielka Brytania zamierza wprowadzić nowe reguły, bardziej liberalne i z inną filozofią niż obowiązująca w UE. Na Wyspach każda pomoc publiczna ma być dozwolona, a tylko wyjątki wskażą, kiedy jest nie dozwolona. W Unii obowiązuje odwrotna filozofia. Rybołówstwo ma małe znacznie makroekonomiczne, ale duże prestiżowe. Chodzi o wykazanie suwerenności Wielkiej Brytanii.

Na przełomie września i października dojdzie do dyskusji w spornych kwestiach i wtedy będzie więcej pewności w jaki scenariusz zostanie realizowany.

Brytyjczycy i strona unijna zapewniają, że transport nie stanie nawet w przypadku bezumownego brexitu. W takiej sytuacji wejdą w życie porozumienia dwustronne. Od 1 stycznia 2021 roku służby brytyjskie będą obsługiwały system TIR.

Po zakończeniu okresu przejściowego Wielka Brytania przystąpi do konwencji WPT i otrzyma dostęp do sytemu NCTS i innych systemów powiązanych. Brytyjczycy zapewniają, że zdążą ze wszystkim. Dla obsługi ruchu ciężarówek przygotowali informatyczny system Przewozu Towarów i Pojazdów GVMS. Obejmie on m.in. ruch promowy na liniach do Belgii i Holandii, na którym przewóz towarów odbywa się bez kontroli państwa.

Legislacja
Tachografy powstrzymają nielegalną konkurencję?
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów