Przybywa chętnych na kody kreskowe

Handel w Internecie spopularyzował kody EAN.

Publikacja: 24.09.2020 08:35

Przybywa chętnych na kody kreskowe

Foto: logistyka.rp.pl

Od marca tego roku zauważamy znaczący wzrost liczby klientów. Od stycznia do sierpnia liczba uczestników systemu GS1 korzystających z kodów EAN wzrosła o niemal 3400 firm, czyli  o 15%, z czego 48 proc. nowych uczestników Systemu GS1 w Polsce jako powód przystąpienia podaje sprzedaż w Internecie. Jest to efekt wzrostu zainteresowania kanałem e-commerce – wyjaśnia manager ds. eCommerce w GS1 Polska Magdalena Krasoń-Wałęsiak.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

Dodaje, że w czasie zamrożenia zgłaszały się do GS1 Polska platformy sprzedażowe typu marketplace (nawet lokalne) i sprzedawcy zainteresowani wejściem w kanał online. – Wcześniej po kody przychodzili przedsiębiorcy, którzy sprzedawali towary w sieciach handlowych. One wymagały kodów EAN. Od wybuchu pandemii większość klientów sprzedaje wielokanałowo, także w Internecie – tłumaczy Krasoń-Wałęsiak.

Od kwietnia do czerwca 2020 roku GS1 Polska zorganizowało 7 webinarów o sprzedaży na platformach typu marketplace takich jak Amazon, eBay czy Allegro. – Każde przyciągnęło ponad 200 uczestników. Razem ponad 1500 osób. Przedsiębiorcy nadrabiają luki w wiedzy. Są to średnie i małe przedsiębiorstwa, zmuszone przez okoliczności – dodaje rzecznika GS1 Polska Marta Szymborska.

Czytaj więcej w: Internetowa przyszłość handlu

Na platformieallegro.pl kod EAN jest obowiązkowym identyfikatorem produktu w wybranych kategoriach. Jest ich obecnie około 600, a do końca roku Allegro deklaruje chęć wprowadzenia obowiązkowości kodu EAN we wszystkich kategoriach produktowych. Allegro zauważa, że kody EAN zwiększają widoczność towarów i ułatwiają trafność ich wyszukiwania, a także zabezpieczają przed sprzedażą podrabianych produktów.

Kod EAN standardowo występuje w postaci 13 znaków, a może mieć też 8 znaków, to dotyczy małych produktów, na których 13-znakowy kod by się nie zmieścił. – W Polsce jedyną organizacją uprawnioną do nadawania kodów EAN  jest GS1 Polska. Kody EAN sprzedawane są w pakietach 10,100, 1000, 10 000 i 100 000, koszt jest uzależniony od wielkości pakietu. Przykładowo przy pakiecie 10 kodów EAN koszt to 136 zł brutto. Jedną ze składowych opłat jest również deklarowana wysokość przychodu przedsiębiorstwa, która jest skalkulowana w myśl zasady, że mali przedsiębiorcy płacą mniej.– dodaje Krasoń-Wałęsiak.

Czytaj więcej w: E-handel rozkręca też sektor transportu

GS1 Polska nadaje od 30 lat kody kreskowe z prefiksem 590. GS1 Polska jest częścią międzynarodowej organizacji non for profit, działającej w 150 krajach. Jej podstawowy standard – numer GTIN (kod EAN) pozwala identyfikować produkty w sposób jednoznaczny
i unikalny w skali świata. O jego wartości w świecie e-handlu świadczy chociażby to, że korzysta z niego m.in. Google, Amazon, eBay i Allegro.

Uczestnikiem Systemu GS1 w Polsce może być każdy podmiot gospodarczy posiadający siedzibę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej lub Unii Europejskiej. Prawo do znakowania produktów kodami kreskowymi ma natomiast podmiot będący właścicielem marki danego produktu, czyli firma będąca w posiadaniu szczegółowej specyfikacji produktu, niezależnie od tego, gdzie i przez kogo został on wyprodukowany.

Czytaj więcej w: Transport szczepionek to najbardziej wymagająca operacja logistyczna w historii

Na blisko 29 000 firm zarejestrowanych w GS1 Polska zaledwie 183 stanowią firmy zagraniczne. Niemal 90% uczestników Systemu GS1 w Polsce to małe, lokalne przedsiębiorstwa.

Od marca tego roku zauważamy znaczący wzrost liczby klientów. Od stycznia do sierpnia liczba uczestników systemu GS1 korzystających z kodów EAN wzrosła o niemal 3400 firm, czyli  o 15%, z czego 48 proc. nowych uczestników Systemu GS1 w Polsce jako powód przystąpienia podaje sprzedaż w Internecie. Jest to efekt wzrostu zainteresowania kanałem e-commerce – wyjaśnia manager ds. eCommerce w GS1 Polska Magdalena Krasoń-Wałęsiak.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

Pozostało 86% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL