W czwartek 15 września fracht za przywóz 40-stopowego kontenera z Chin do Gdańska zmalała do 5600 dol. Spedytorzy spodziewają się, że w przyszłym tygodniu ceny za przewóz kontenerów spadną poniżej 5 tys. dol.
Czytaj więcej
Tegoroczne nagrody dziennika Rzeczpospolita dla wyróżniających się podmiotów branży TSL już w rękach przedsiębiorców.
Klienci kupują mniej dóbr wybierając usługi (np. turystyczne), importerzy chcą zmniejszyć rekordowe zapasy, a inflacja i zapowiedziane podwyżki cen energii dodają niepewności i każą wstrzymywać się z zakupami. – Słabnie popyt w Europie. Chiny nie nadążają z produkcją, bo ich fabryki cierpią na brak energii elektrycznej lub rąk do pracy, ponieważ władze zamykają miasta z powodu wirusa – wymienia przyczyny przedstawiciel Portu Hamburg Maciej Brzozowski.
Szanghajski wskaźnik kontenerowy spadł 16 września do 2312,65 punktów, co stanowi prawie 10-procentowy spadek w ostatnim tygodniu i jest o 60 proc. mniejszy od rekordowych cen notowanych na początku 2022 roku. Podobne spadki wskazuje indeks Drewery.
Spadkowi stawek frachtowych starają się przeciwdziałać armatorzy, stosując blank sailingi, czyli omijając niektóre porty. Wskaźnik Drewery pokazuje, że odsetek ominiętych portów w tygodniach od 38 do 42 sięga 16 proc. i jest wyższy od notowanego w poprzednich kwartałach.