Na polecenie wiceministra Infrastruktury Marka Grabarczyka, kapitan portu Nowy Świat, kapitan żeglugi wielkiej Paweł Perkowski otworzył ważące 160 ton śluzy nowego kanału. Pozwala on statkom na wejście na Zalew Wiślany bez potrzeby korzystania z kontrolowanej przez Rosję i przez nią blokowanej Cieśniny Piławskiej. Rosja, a wcześniej ZSRR od 1945 roku utrudniała żeglugę polskim jednostkom.
Czytaj więcej
Tegoroczne nagrody dziennika Rzeczpospolita dla wyróżniających się podmiotów branży TSL już w rękach przedsiębiorców.
Z nowej drogi wodnej, po pogłębieniu toru wodnego do Elbląga, będą mogły od kwietnia przyszłego roku korzystać jednostki o długości do 100 m (zestawy barek do 180 m), szerokości do 20 m i zanurzeniu do 4,5 m. Pozostał do wykonania jeszcze III etap budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Jest to pogłębienie Zalewu Wiślanego na długości 8,2 km. Wartość zadania, które będzie zakończone do 30 kwietnia 2023 roku, sięga 129,5 mln zł.
Kanał jest fragmentem drogi wodnej łączącej Gdańsk i Elbląg. Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wynosi 25 kilometrów. Samo przejście przez Zalew Wiślany mierzy nieco ponad 10 kilometrów, drugie tyle na rzece Elbląg, reszta to śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Nowy szlak wodny będzie krótszy o niemal 100 km od drogi przez Cieśninę Piławską i pozwoli ominąć Rosję.
Dostępność do akwenu ułatwi funkcjonowanie żeglugi cywilnej oraz marynarce wojennej RP. Inwestycja ożywi także Elbląg i jego region. – Te inwestycje otwierają nowe możliwości i nowe szanse, nie tylko dla Elbląga, ale dla całego odcinka polskiego wybrzeża, które było uzależnione od Rosji. My tę zależność dzisiaj zrzucamy – podkreślił premier Mateusz Morawiecki.