Pięcioletnie bardzo duże tankowce (VLCC) mają najwyższe ceny od 2009 roku, informuje zajmujące się rynkiem statków biuro Vessels Value. Jako przykład podaje wycenę 5-letniej jednostki o pojemności 320 tys. DWT wycenionej na 95,74 mln dol., o 33 proc. wyżej niż na początku roku. Vessels Value podlicza, że w tym roku zanotowało 1026 transakcji, o 12 proc. więcej niż w ubiegłym.
Podwyżka cen idzie w parze z rosnącymi stawkami wynajmu tego typu jednostek. Tankowce klasy VLCC zarabiają dziennie 79 833 dol. na trasie z Bliskiego Wschodu do Chin. Jest to najwyższy poziom od kwietnia 2020 roku i o blisko 78 tys. dol. więcej niż rok wcześniej, w połowie listopada.
Analitycy Vessels Value tłumaczą podwyżki zmianą kierunków przepływów ropy oraz wchodzącym w grudniu embargiem na rosyjską ropę. Część armatorów może wykorzystać jednostki do szmuglu rosyjskiej ropy korzystając z wysokich stawek. Rośnie także popyt na ropę na półkuli północnej. 41 proc. transakcji dotyczyło tankowców klasy Suezmax, VLCC stanowiły 30 proc. sprzedaży, zaś Aframax 29 proc. Vessels Value wylicza, że ceny najstarszych tankowców klasy Aframax wzrosły najmocniej – dwudziestolatki zdrożały 0 94 proc. w stosunku do stycznia 2022 roku. Dziesięcioletni statek Maria Grace (160 000 DWT) został sprzedany za 22,5 mln dol.
W przeciwieństwie do tankowców spadają ceny na masowce. Vessels Value szacuje spadek cen statków klasy Capesize na 7 proc. do 42,6 mln dol. Ceny pozostają powyżej średniej, mogą jednak nadal maleć, ponieważ spada zapotrzebowanie na import rud do Chin.
Czytaj więcej
W Europie znikają oferty ładunków, za to pojawiają się szukający pracy kierowcy. Nie widać jednak, aby malały koszty działalności.