Tankowce do szmuglowania rosyjskiej ropy w cenie

W ostatnich tygodniach niezidentyfikowani nabywcy chętnie kupują tankowce. Możliwe, że będą użyte do szmuglowania rosyjskiej ropy, na którą embargo wchodzi z początkiem grudnia.

Publikacja: 28.11.2022 09:06

Tankowce do szmuglowania rosyjskiej ropy w cenie

Foto: US Navy/Wikipedia

Pięcioletnie bardzo duże tankowce (VLCC) mają najwyższe ceny od 2009 roku, informuje zajmujące się rynkiem statków biuro Vessels Value. Jako przykład podaje wycenę 5-letniej jednostki o pojemności 320 tys. DWT wycenionej na 95,74 mln dol., o 33 proc. wyżej niż na początku roku. Vessels Value podlicza, że w tym roku zanotowało 1026 transakcji, o 12 proc. więcej niż w ubiegłym. 

Podwyżka cen idzie w parze z rosnącymi stawkami wynajmu tego typu jednostek. Tankowce klasy VLCC zarabiają dziennie 79 833 dol. na trasie z Bliskiego Wschodu do Chin. Jest to najwyższy poziom od kwietnia 2020 roku i o blisko 78 tys. dol. więcej niż rok wcześniej, w połowie listopada. 

Analitycy Vessels Value tłumaczą podwyżki zmianą kierunków przepływów ropy oraz wchodzącym w grudniu embargiem na rosyjską ropę. Część armatorów może wykorzystać jednostki do szmuglu rosyjskiej ropy korzystając z wysokich stawek. Rośnie także popyt na ropę na półkuli północnej. 41 proc. transakcji dotyczyło tankowców klasy Suezmax, VLCC stanowiły 30 proc. sprzedaży, zaś Aframax 29 proc. Vessels Value wylicza, że ceny najstarszych tankowców klasy Aframax wzrosły najmocniej – dwudziestolatki zdrożały 0 94 proc. w stosunku do stycznia 2022 roku. Dziesięcioletni statek Maria Grace (160 000 DWT) został sprzedany za 22,5 mln dol. 

W przeciwieństwie do tankowców spadają ceny na masowce. Vessels Value szacuje spadek cen statków klasy Capesize na 7 proc. do 42,6 mln dol. Ceny pozostają powyżej średniej, mogą jednak nadal maleć, ponieważ spada zapotrzebowanie na import rud do Chin. 

Czytaj więcej

Kierowcy już szukają pracy, zniknął rynek pracownika

Vessels Value wskazuje, że lepszym potencjałem zarobkowym charakteryzują się statki klasy Baltic Exchange, zarabiające 12 809 dol. dziennie, o 59 proc. mniej niż rok wcześniej. 

Właściciel masowców klasy Capesize coraz częściej decydują się na sprzedaż jednostek. W listopadzie liczba transakcji sprzedaży była większa niż w październiku. Siedmioletni masowiec klasy Capesize True Patriot (180 600 DWT) zmieniał właściciela za 40 mln dol. 10-letni statek klasy Capesize Navios Obeliks (181 400 DWT) został sprzedany za 29,5 mln dol. Wymienione jednostki trafiły do greckich armatorów. 

Specjaliści Vessels Value zaznaczają, że największy, 12-procentowy spadek cen w stosunku do początku roku odnotowali w klasie Supramax, do 26,74 mln dol. Np. 7-letni masowiec Bulk Carina (57 800 DWT) został sprzedany za 22 mln dol. 17-letni statek Worldera 6 (52 300 DWT) kupił chiński nabywca za 12,5 mln dol. 

Ceny statków maleją, ponieważ niepewne jest zapotrzebowanie na ładunki masowe, a w ślad za nim spadają ceny frachtów. Baltic Dry Index wskazuje, że dzienna stawka wynajęcia statku klasy Supramax wynosi 12 800 dol., o 48 proc. mniej niż rok wcześniej. 

Pięcioletnie bardzo duże tankowce (VLCC) mają najwyższe ceny od 2009 roku, informuje zajmujące się rynkiem statków biuro Vessels Value. Jako przykład podaje wycenę 5-letniej jednostki o pojemności 320 tys. DWT wycenionej na 95,74 mln dol., o 33 proc. wyżej niż na początku roku. Vessels Value podlicza, że w tym roku zanotowało 1026 transakcji, o 12 proc. więcej niż w ubiegłym. 

Podwyżka cen idzie w parze z rosnącymi stawkami wynajmu tego typu jednostek. Tankowce klasy VLCC zarabiają dziennie 79 833 dol. na trasie z Bliskiego Wschodu do Chin. Jest to najwyższy poziom od kwietnia 2020 roku i o blisko 78 tys. dol. więcej niż rok wcześniej, w połowie listopada. 

Morski
Liczba wyruszających z portów pociągów z węglem wzrosła dwukrotnie
Systemy IT
Pierwszy krok ku logistyce bez papieru
Rynek
Banki hamują sektor magazynowy
Drogowy
Kryzys dopadł MAN, spółka zwalnia w Starachowicach 860 osób
Szynowy
Nadchodzi wysyp terminali intermodalnych