W Europie wielka afera z wyłudzeniami towaru

Ofiarami europejskiego gangu padli także polscy producenci i firmy handlowe.

Publikacja: 31.03.2021 20:50

W Europie wielka afera z wyłudzeniami towaru

Foto: Fot. GDDKiA

Od kilku miesięcy kwitnie proceder wyłudzeń na wielką skalę. Kradzież przebiega banalnie. Do producenta zgłasza się duża, uznana firma. Redakcja ma sygnały od przedsiębiorców, że były to francuskie: Cora, Le Clerc i Carrefour.

Przestępca ma podrobioną kompletną stopkę, z której można przenieść się na oryginalną stronę firmy. Skala wyłudzeń może być większa niż notowane podobne zdarzenia kilka lat wcześniej.

Przestępcy wyglądają wiarygodnie

Oszukani przedsiębiorcy zaznaczają, że złodziej działa jak handlowiec: nie wybiera z katalogu jak leci, ale zamawia w rozsądnym asortymencie oraz ilości, a na dodatek targuje się. – Rozmowy trwały miesiąc i nic nie budziło naszych podejrzeń. Wszystko przebiegało zgodnie z procedurą – zapewnia przedsiębiorca.

Czytaj więcej w: Policja rozbiła gang pośredników transportowych

Kryminalista postawił warunek, że towar musi trafić do Londynu. – Zapytaliśmy o przedpłatę, ale odpowiedzieli, że tak duża korporacja nie udziela przedpłat. Ubezpieczamy wszystkie nasze transakcje handlowe i w tym przypadku ubezpieczanie dostałem w 5 minut, bo po drugiej stronie była duża firma z Francji. Dla mnie także transakcja była wiarygodna – podkreśla prezes firmy.

Tłumaczy, że uratował się, ponieważ spóźnił się z dostawą towaru. Zamiast w piątek, tir wyjechał we wtorek i przyjechał do Londynu w czwartek na 10 rano. O tej porze kierowca napisał, że pod wskazanym adresem mieści się mała firma, a sąsiedzi z okolicznych lokali mówili o urządzonej dzień wcześniej potężnej obławie na magazyny i właścicieli.

Czytaj więcej w: Wyłudzenia ładunków – przestępstwo doskonałe

– Natychmiast skontaktowałem się z moim handlowcem, który zawierał umowę. Pracownik zadzwonił do przestępcy i nic nie mówiąc o obławie stwierdził, że magazyn jest zamknięty i co ma zrobić. Przestępca (przedstawił się jako Nicolas) wskazał na miejsce dostawy inny magazyn. Handlowiec zadzwonił do centrali Cory, a oni zaprzeczyli jakoby zamawiali cokolwiek. Wiedzieli o wyłudzeniach i podszywaniu się pod ich firmę – wyjaśnia przedsiębiorca.

Ubezpieczenie nie obejmuje wyłudzeń

Producent zawrócił tira z ładunkiem wartym 80 tys. euro. – Pierwszy raz natknąłem się na taką próbę wyłudzenia, aranżowaną od samego początku – przyznaje przedsiębiorca.

Czytaj więcej w: Pakiet Mobilności to otwarcie raju dla złodziei

Dodaje, że policja nie złapała złoczyńcy, który jeszcze w czwartek o 21.00 pytał gdzie jest tir. Brytyjskie służby są na tropie przestępców, ale dla dobra śledztwa odmawiają informacji.

Poszkodowani, którzy dali się naciąć na takie zamówienie nie mogą liczyć na pokrycie strat przez ubezpieczyciela. Towarzystwa asekuracyjne wymagają rzetelnego sprawdzenia zamawiającego i uwiarygodnienia transakcji.

Obejmuje ono kontrolę adresu mailowego z jakiego pochodzi zlecenie. Złodzieje zakładają adresy łudząco podobne do oryginalnych, różnice dotyczą czasem jednej litery lub jednego członu adresu. W pośpiechu spedytor może nie zauważyć różnicy, co jest kosztownym przeoczeniem. Sprawy z ubezpieczycielami ciągną się latami.

Czytaj więcej w: Złodzieje skradli z ciężarówek ładunki za 8 mld euro

Firmy asekuracyjne wymagają także, aby potwierdzić zamówienie w centrali firmy, szczególnie, jeśli jest to pierwszy kontrakt.

Agencje celne zwracają uwagę, że do wyłudzania ładunków nadaje się Wielka Brytania, gdzie po brexicie trudniej będzie znaleźć skradziony towar.

Od kilku miesięcy kwitnie proceder wyłudzeń na wielką skalę. Kradzież przebiega banalnie. Do producenta zgłasza się duża, uznana firma. Redakcja ma sygnały od przedsiębiorców, że były to francuskie: Cora, Le Clerc i Carrefour.

Przestępca ma podrobioną kompletną stopkę, z której można przenieść się na oryginalną stronę firmy. Skala wyłudzeń może być większa niż notowane podobne zdarzenia kilka lat wcześniej.

Pozostało 87% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?