Wolniej na pasach

Od lipca kierowcy będą musieli wpuścić pieszych na przejście.

Opracowany w Ministerstwie Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami został 31 stycznia 2020 r. skierowany do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych.

Projekt przewiduje zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym, ujednolicenie dopuszczalnej prędkości (50 km/h) w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia oraz zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych przewiduje projekt ustawy wprowadzający rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

– Ustawa przygotowana przez działającą przy Ministerstwie Infrastruktury Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przewiduje szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Czytaj więcej w: Pieszy z pierwszeństwem

Zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych jest planowane poprzez nałożenie na kierującego pojazdem dodatkowych obowiązków. Będzie on zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię nie tylko dla pieszych znajdujących się już na przejściu dla pieszych, ale również tych, którzy wchodzą na przejście.

Obecnie ustawa Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem zbliżającego się do przejścia dla pieszych do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Natomiast obowiązek zmniejszenia prędkości przez kierującego pojazdem tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się na przejściu lub na nie wchodzących, wynika z przepisów rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

Dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko.

Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95 proc. pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.

Wejście w życie zmian legislacyjnych zostało zaplanowane na 1 lipca 2020 r.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Autokary podbierają pasażerów kolei

Konkurencja w dalekobieżnych przewozach autobusowych wymusza spadek cen, lepszą ofertę i poprawę komfortu podróżowania. ...

Track Tec wchodzi na Bałkany

Trójmorze to wart 100 mld euro rynek dla firm z branży infrastruktury kolejowej. Polski ...

Niemcy uszczelniają pobór myta

Na niemieckich drogach zwolnienie z myta dla pojazdów z napędem alternatywnym będzie obowiązywać tylko ...

Port w Świnoujściu

Półtora miliarda na kolejowe inwestycje w portach Szczecin-Świnoujście

Ponad 1,5 mld zł ma kosztować poprawa dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i ...

TRAKO 2019 | Strategiczna rola logistyki

Według PKP Cargo dobrze zaprojektowana logistyka przyspieszy rozwój kraju i zwiększy efektywność inwestycji infrastrukturalnych. ...

Najczęściej powstają magazyny szyte na miarę

O szybko rosnącym rynku powierzchni magazynowych mówi Magdalena Szulc, dyrektor SEGRO na Europę Środkową. Czy branża ...