Rosnące przewozy intermodalne, intensyfikacja komunikacji z sąsiednimi krajami, wzrost znaczenia połączeń tranzytowych z Chin do Europy Zachodniej czy zapowiadany renesans pasażerskich połączeń międzynarodowych, w tym nocnych sypialnych, to wyzwanie w postaci łączenia wielu systemów kolejowych.
Czytaj więcej w: Kolej magnetyczna wraca na niemieckie tory
Prezes Fundacji ProKolej Jakub Majewski uważa, że bez względu na ostateczny kształt przyszłych programów inwestycyjnych, w tym komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w Polsce będzie rosło zapotrzebowanie na koleje wielosystemowe.
Czy są korzyści z nowego zasilania?
Fundacja ProKolej zadała pytanie, czy jest sens wprowadzić w Polsce zasilanie 25 kV, obok już stosowanego 3 kV. Członek zarządu PKP Energetyka Leszek Hołda wskazuje, że drugi system podniesie koszty operacyjne dla przewoźników. Zasilnie na 25 kV jest ponad dwukrotnie droższe do budowy od systemu 3 kV. Zelektryfikowane linie w Polsce mają 12 tys. km, co stanowi 62 proc. długości sieci. PKP Energetyka kosztem 7 mld zł zelektryfikuje kolejne odcinki i do 2027 roku będzie to 65 proc. infrastruktury.
Czytaj więcej w: Hesja wybrała wodorowe pociągi