Jaki dworzec kolejowy w CPK?

Ministerstwo Infrastruktury nie przenosi stolicy do Baranowa. Dworzec CPK nie będzie większy od warszawskiego.

Publikacja: 17.07.2024 12:00

Jaki dworzec kolejowy w CPK?

Foto: regiony.rp.pl

Zanim w 2032 roku ruszy CPK, Ministerstwo Infrastruktury zapowiada zwiększenie liczby połączeń i udziału w pracy eksploatacyjnej przewozów komercyjnych. W niedzielę 14 lipca z usług PKP Intercity skorzystało 282,5 tys. osób. Popyt na przewozy jest tak duży, że na jednym z połączeń, na 600 km trasie na pociąg przypadło ponad 2 tys. osób, a już regularnie ponad tysiąc podróżnych na pociągi na trasach Katowice – Wrocław, Kraków – Warszawa – Gdańsk. Latem z połączenia Warszawa – Trójmiasto korzysta 25 tys. pasażerów na dobę. Nawet w sobotę, która nie jest tak obciążonym dniem jak niedziela, na stacji Warszawa Wschodnia mający 14 wagonów komercyjny pociąg był cały zapełniony. 

Ten rok jest bardzo dobry dla wszystkich przewoźników kolejowych. W pierwszym półroczu 2024 roku liczba biletów zakupionych przy pomocy aplikacji mPay na przejazdy koleją wzrosła o blisko 10% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku.

Czytaj więcej

Kolej zapowiada turbo przyspieszenie i nowy rozkład jazdy

Aplikacja finansowa mPay współpracuje z najważniejszymi krajowymi przewoźnikami, takimi jak PKP Intercity, Polregio, Koleje Śląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Mazowieckie, Koleje Wielkopolskie czy Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Korzysta z niej ponad 1,5 miliona osób. 

Inwestycje PKP Intercity

Przewoźnik podpisał 17 lipca umowę z FPS Cegielski na zakup 300 wagonów z prawem rozszerzenia o kolejne 150. Wcześniej spółka kupiła 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych. Przewoźnik zamierza ogłosić przetarg na nową lokomotywownię na warszawskim Grochowie oraz podpisze 17 lipca umowę na przebudowę stacji postojowej Przemyśl Bakończyce. Do 2030 roku spółka zainwestuje 2,6 mld zł w zaplecze techniczne, dzięki czemu będzie dysponować 20 nowoczesnymi bocznicami kolejowymi.

MI jednak podkreśla, że konieczne jest lepsze wykorzystanie tor taboru i jego lepsza dostępność. – Koniec z postojami pociągów na stacji Warszawa Centralna po 20 min. Zatrzymywać się będą tylko na kilka minut i pojadą dalej – zapewnia wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. 

Dodaje, że pociągi mają jeździć, a nie czekać w krzakach na remont. – W ruchu jest już 19 Dartów, a pół roku temu było ich 9. Na 10 spalinowych lokomotyw Gama jeździ 8 – wymienia Malepszak. 

Zaznacza, że przewoźnik dalekodystansowy musi zapewnić wysokie zapełnienie pociągów. – TGV ma 75 proc., nie jest to 95 proc. wypełnienia jak w Ryanair, ale musimy przyjąć ok 70 proc. zapełnienia, aby nie wozić powietrza – wskazuje wiceminister.

Czytaj więcej

Ostatnia szansa dla polskiej kolei

Zapowiada, że od grudnia wzrośnie liczba pociągów dalekobieżnych z 420 do 470. 

Dworzec CPK jak Warszawa Centralna

Trwają prace projektowe nad częścią kolejową CPK. Analizy zespołu CMK robione 3-4 lata temu zakładały obsługę tysiąca pociągów na dobę na dworcu CPK. Przy założeniu obsługi przez lotnisko 37 tys. osób na dobę, z pociągu korzystało średnio 37 osób. – Przy tak małym przepływie pasażerów koszty funkcjonowania dworca z sześcioma peronami byłyby zbyt wysokie. Na wrocławskim dworcu z pociągu wysiada na dobę średnio 140-150 osób. Zeszliśmy na ziemię i zakładamy, że dworzec obsłuży 15 tys. osób na dobę. Z 1000 pociągów w 2021 roku zeszliśmy do 700 pociągów na dobę, gdy będą też inne poza „Y” linie, zaś w pierwszym etapie na dworcu CPK zatrzymywać się będzie 400 pociągów na dobę. Nie tworzy się gigantycznie przewymiarowanej infrastruktury – zaznacza wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. 

Podkreśla, że do obliczeń potrzeb służą narzędzia analityczne i modele cyfrowe. W zmodyfikowanym projekcie dworca kolejowego zamiast 6 peronów i 12 torów będą 4 perony 8 torów oraz 2 tory przelotowe. – Przelotowe tory przydadzą się, gdy trzeba będzie przewieźć ładunek ponadgabarytowy, którego wielkość często ograniczana jest przez perony – zaznacza wiceminister. 

Czytaj więcej

Listy jeszcze nie umarły

Porównuje, że warszawski Dworzec Centralny ma 4 perony i 8 torów, obsługuje do 350 pociągów na dobę i daleko mu do wyczerpania przepustowości. Trzy warszawskie dworce obsługują 120 tys. pasażerów na dobę, Wrocław 80 tys., więc CPK nie będzie nową stolicą Polski. Analizy wskazują, że 40 proc. pasażerów CPK przyjedzie na dworzec koleją. Docelowo z 37 tys. pasażerów kolei na dobę, 9 tys. wykorzysta CPK jako punkt przesiadkowy. 

Zanim w 2032 roku ruszy CPK, Ministerstwo Infrastruktury zapowiada zwiększenie liczby połączeń i udziału w pracy eksploatacyjnej przewozów komercyjnych. W niedzielę 14 lipca z usług PKP Intercity skorzystało 282,5 tys. osób. Popyt na przewozy jest tak duży, że na jednym z połączeń, na 600 km trasie na pociąg przypadło ponad 2 tys. osób, a już regularnie ponad tysiąc podróżnych na pociągi na trasach Katowice – Wrocław, Kraków – Warszawa – Gdańsk. Latem z połączenia Warszawa – Trójmiasto korzysta 25 tys. pasażerów na dobę. Nawet w sobotę, która nie jest tak obciążonym dniem jak niedziela, na stacji Warszawa Wschodnia mający 14 wagonów komercyjny pociąg był cały zapełniony. 

Pozostało 84% artykułu
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę