LHS ma fundusze na budowę terminalu na Podkarpaciu

PKP LHS otrzymała zgodę Komisji Europejskiej na dofinansowanie terminalu w Woli Baranowskiej.

Publikacja: 31.05.2021 19:47

LHS ma fundusze na budowę terminalu na Podkarpaciu

Foto: logistyka.rp.pl

Przewoźnik wybuduje kosztem 60 mln zł terminal o powierzchni 40 tys. mkw. Obiekt będzie przystosowany również do obsługi przewozów intermodalnych. Przebudowany zostanie układ torowy, droga dojazdowa i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także infrastruktura telekomunikacyjna, energetyczna i wodno-kanalizacyjna. Ponadto, terminal zostanie wyposażony w sprzęt przeładunkowy.

Czytaj więcej w: Importerzy z Chin będą słono płacić za transport do końca roku

Oprócz kontenerów, PKP LHS przewiduje także przeładunek towarów nieskonteneryzowanych m.in. węgla, minerałów, materiałów budowlanych, drewna, nawozów, szkła i wyrobów ceramicznych. Terminal będzie wykorzystywany również do obsługi magazynowej, celnej, inspekcji i usług pomocniczych. – Nowy terminal zwiększy nasze możliwości przeładunkowe i poprawi skomunikowanie województwa podkarpackiego. Dzięki dogodnemu położeniu, w pobliżu ważnych szlaków kolejowych i drogowych zakłady przemysłowe, przedsiębiorstwa i cała gospodarka zyskają nowy impuls do rozwoju – przekonuje prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Zbigniew Tracichleb.

Czytaj więcej w: Z miesiąca na miesiąc rosną towarowe przewozy kolei

Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej zarządca terminala zapewni zainteresowanym podmiotom dostęp do planowanej infrastruktury na niedyskryminujących i przejrzystych warunkach rynkowych.

Całkowity koszt projektu wyniesie około 60 mln zł, przy czym pomoc publiczna ze środków podkarpackiego programu operacyjnego wyniesie 16,8 mln zł, czyli 40,35% wydatków kwalifikowanych. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Podkarpackiego. – Bardzo zależało nam na tym projekcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, bo wpisuje się w inwestycje kolejowe, w których uczestniczymy jak choćby modernizacja pobliskiej linii nr 25. Zainteresowanie międzynarodowym transportem kolejowym rośnie, więc jestem przekonany, że inwestycja w Woli Baranowskiej z pewnością zwiększy potencjał gospodarczy Podkarpacia – uważa marszałek Władysław Ortyl.

Czytaj więcej w: Za 2 lata ruszy pod Szczecinem suchy terminal

Budowa terminala jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie międzynarodowym transportem kolejowym. W ciągu roku na nowej trasie z Xi’an do Sławkowa PKP LHS uruchomiła 40 pociągów, przewożąc łącznie 3 060 TEU. Brak konieczności przeładunku na granicy oraz dedykowana do transportu towarowego linia szerokotorowa umożliwiają osiągnięcie rekordowej prędkości przejazdu: ok. 12 dni z Xi’an do Euroterminala Sławków. W grudniu 2020 r. uruchomione zostało kolejne połączenie z Chongqing.

Przewoźnik wybuduje kosztem 60 mln zł terminal o powierzchni 40 tys. mkw. Obiekt będzie przystosowany również do obsługi przewozów intermodalnych. Przebudowany zostanie układ torowy, droga dojazdowa i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także infrastruktura telekomunikacyjna, energetyczna i wodno-kanalizacyjna. Ponadto, terminal zostanie wyposażony w sprzęt przeładunkowy.

Czytaj więcej w: Importerzy z Chin będą słono płacić za transport do końca roku

Pozostało 82% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności