Obwodnice dla ciężarówek

Ministerstwo Infrastruktury planuje wybudowanie do 2030 roku obwodnic stu miast.

Trasy o łącznej długości ok. 820 km będą dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

Budowa nowych obwodnic będzie realizowana przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Koszt projektu oszacowany jest na blisko 28 mld zł. 

W programie zostały ujęte zadania na różnym etapie przygotowania. Wybór obwodnic do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków, poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju.

Czytaj więcej w: Dno w unijnej kasie na drogi

Dla części obwodnic opracowano już dokumentację niezbędną do rozpoczęcia inwestycji, dla części jest prowadzony proces przygotowawczy. Są też takie zadania, dla których przygotowania dopiero się rozpoczną.

Dla kilkunastu obwodnic ogłoszenie postępowań przetargowych jest planowane jeszcze w tym roku. Będą to m.in. obwodnice Strzelec Krajeńskich (DK 22), Lipska (DK 79), Suchowoli (DK 8), Wąchocka (DK 42), Smolajn (DK 51), Koźmina Wielkopolskiego (DK 15) i Gryfina (DK 31).

Budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również środki UE, pochodzące z programów operacyjnych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027.

Czytaj więcej w: Ministerstwo Infrastruktury sparaliżuje inwestycje w Polsce

Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do 71,2 proc. ogółu wypadków doszło na terenie zabudowanym, a w wielu biorą udział niechronieni uczestnicy ruchu, czyli piesi i rowerzyści.

Realizowany Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) przewiduje budowę 43 obwodnic o łącznej długości 447,5 km i wartości 11,3 mld zł. Do końca 2019 roku oddano do ruchu w ramach PBDK 15 obwodnic, natomiast w ramach wcześniejszych działań inwestycyjnych wybudowano ich w sumie 64.

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 został zgłoszony do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Kolejnym etapem prac będą konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe oraz opracowanie oceny strategicznej oddziaływania na środowisko.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Apel przewoźników o udrożnienie granic

Gigantyczne korki sparaliżowały transport międzynarodowy. Przewoźnicy apelują o uproszczenie procedur. Kontrole graniczne prowadzone są ...

Gęstnieje rynek giełd transportowych

BlackBuck, największa indyjska elektroniczna giełda transportowa, otworzyła biura w Warszawie i Amsterdamie. Wart 500 ...

Droga Czerwona do portu w Gdyni wciąż daleko

Plany budowy farm wiatrowych na Bałtyku mogą przyspieszyć budowę wartej blisko miliard złotych tzw. ...

Polska to rynek strategiczny

Dostrzegamy u was rosnący popyt na logistykę – mówi Cindy J. Miller, szefowa europejskiej ...

Wielton wstrzymał produkcję w Wielkiej Brytanii i we Włoszech

Zarząd Grupy Wielton 27 marca podjął decyzję o czasowym wstrzymaniu produkcji w fabryce Lawrence ...