E-handel spodziewa się w tym roku 40-procentowego wzrostu

Przesylki kurierskie

Branża nastawia się na podobne do ubiegłorocznego tempo wzrostu. Nastroje w MSP stabilne.

Ledwo e-handel zamknął bardzo dobry rok, pierwsze tygodnie znów biją rekordy. Tym razem logistycy mają pełne ręce ze zwrotami. Na początku stycznia liczba paczek wyraźnie przekroczyła poziom notowany w ostatnich dniach grudnia.

Eksperci Last Mile Experts szacują, że w roku 2021 wzrost ilości transakcji w sektorze e-commerce może osiągnąć podobny poziom jak w roku ubiegłym z trendem rosnącym w kierunku nawet do 40% r/r. Głównym powodem będzie koronawirus oraz szybki rozwój sprzedaży wielokanałowej.

Czytaj więcej w: Listy nie chcą umrzeć

Dyrektor Arkadiusz Kawa z Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania zapewnia, że tempo wzrostu się utrzyma. – Nie sądzę jednak, żeby było większe niż w 2020 r. Pamiętajmy, że rośnie baza – zastrzega dyrektor ILiM.

Czy taka sytuacja doprowadzi do schyłku ery wielkich sieci sklepów stacjonarnych? – Daleki jestem od mówienia o apokalipsie sprzedaży stacjonarnej. Zdecydowanie model omni czy one channel będzie dominował. Wygra ten, kto zintegruje i skoordynuje procesy sprzedażowe, logistyczne i informacyjne w jednym miejscu, spójnym dla klienta, który w zależności od potrzeb wybierze właściwy dla niego kanał – uważa dyrektor ILiM.

Czytaj więcej w: Wielka modernizacja Poczty Polskiej

Firma doradcza Last Mile Experts oszacowała ubiegłoroczny wzrost rynku e-commerce na 35,4 proc. w stosunku do 2019 roku. To znacznie więcej od pierwszych szacunków, które zakładały 20-procentowy wzrost. Na skutek pandemii i zamrożenia gospodarki dynamika wzrostu była dwukrotnie większa niż w poprzednich latach.

Z raportu ExpertSender Zakupy online w Polsce 2020 wynika, że 59% badanych konsumentów deklaruje zakupy online przynajmniej raz w miesiącu, natomiast 33% raz w tygodniu. Ponad 22% respondentów deklaruje wydatki on-line na poziomie 500 zł miesięcznie lub więcej.

Czytaj więcej w: Kurierzy na prąd i w wynajmie

Rozwój e-handlu zależy od nastrojów konsumenckich, a one od rynku pracy. Pierwszy w 2021 roku pomiar Barometru EFL wskazuje na wciąż pesymistyczne, lecz stabilne, nastroje wśród przedstawicieli sektora MŚP. Główny indeks osiągnął wartość 49,3 pkt., o 0,8 pkt. więcej niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku. Eksperci EFL podkreślają, że do poprawy nastrojów jeszcze daleko, o czym świadczyłby wzrost wskaźnika powyżej 50 pkt. I zwracają uwagę, że od początku 2020 roku wartość Barometru tylko raz przekroczyła próg ograniczonego rozwoju, i to nieznacznie (50,2 pkt. w III kwartale), podczas gdy w latach 2015-2019 tylko dwa razy była poniżej tego poziomu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Droga Czerwona do portu w Gdyni wciąż daleko

Plany budowy farm wiatrowych na Bałtyku mogą przyspieszyć budowę wartej blisko miliard złotych tzw. ...

Nie ma chętnych na przejazd brytyjskiej granicy przez pierwsze tygodnie nowego roku

Dopiero za tydzień pierwsze testy brytyjskiego systemu celnego. Spodziewane wielkie korki i utrudnienia w ...

Polscy przewoźnicy już testują brytyjski system pozwoleń na wjazd do Kent

Elektroniczny system ma chronić hrabstwo Kent przed zablokowaniem ciężarówkami. Tomasz Małyszko z Departamentu Transportu ...

Miliony na roboty w magazynach

Firmy logistyczne wydają miliony na automatyzację magazynów. Tempo inwestycji w automatyzację narzuca rozwój e-handlu. ...

Największa od półwiecza inwestycja Portu Gdynia nabiera kształtów

W Terminalu Promowym w Gdyni stanęły żelbetowe estakady. Kończone są prace przy budynku dworca. ...

Bałkański kierunek

Polskie firmy logistyczne coraz częściej wchodzą na Bałkany. Dla logistyków szczególnie atrakcyjne są adriatyckie ...