Porty przygotowują się na wzrost przeładunków i modernizują się. Zespół Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przeładował w obu portach 19,5 mln ton ładunków. – Jeżeli ten trend nadal się będzie utrzymywał, to rok 2022 będzie rokiem rekordowym pod względem obsłużonych towarów – zaznacza rzeczniczka Zespołu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Monika Woźniak-Lewandowska. 

Rozbudowa na dziś

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście po konsultacji z operatorami wskazuje, że istnieje zakres działań inwestycyjnych, który pozwoli znacząco zwiększyć potencjał przeładunkowy oraz składowy obu portów, w szczególności dotyczący przeładunków węgla. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Oprócz już realizowanych działań infrastrukturalnych wpisanych w plan inwestycyjny spółki na najbliższe lata, pozostają inwestycje zarówno krótko- jak i długoterminowe, które po odpowiednim i szybkim zaprogramowaniu mogłyby zostać wykorzystane do tego celu.

Krótkoterminowe działania jak zwiększenie zdolności przeładunkowej węgla w świnoujskim porcie wewnętrznym poprzez rozbudowę infrastruktury kolejowej, modernizację placów składowych i urządzeń przeładunkowych oraz połączenie technologiczne Nabrzeża Hutników z placami składowymi węgla. 

W porcie szczecińskim możliwe jest zwiększenie zdolności składowych portu (utwardzenie placów, zakup sprzętu przeładunkowego, rozbudowa infrastruktury drogowej). 

PKP Polskie Linie Kolejowe kończą projekt o wartości około 1,5 mld zł, współfinansowany z unijnego Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Inwestycja PKP PLK zapewni kursowanie dłuższych i cięższych składów. Pojadą 750-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś. Umożliwi to obsługę większej liczby wagonów do przewozu ładunków m.in. w kontenerach. Składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Czas przeładunków w portach skróci się od kilku do nawet kilkudziesięciu minut. Zakończenie prac planowane jest na drugą połowę 2022 roku.

Czytaj więcej

Świnoujście będzie przeładowywać niemieckie kontenery

PKP PLK przypomina, że zasadnicze prace modernizacyjne w Gdańsku Porcie Północnym i Świnoujściu zostały już zakończone, a w Szczecinie i Gdyni są już w znacznym stopniu zaawansowania i wkrótce będą zakończone. 

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

Gdańsk już na prostej

Zarządu Morskiego Portu Gdańsk zakończył w czerwcu modernizację nabrzeży, wartą 595 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi z unijnego instrumentu CEF („Connecting Europe Facility” – „Łącząc Europę”). 

Inwestycja objęła swoim zakresem nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON, o długości blisko 5 km, oraz ponad 7 kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego. Przebudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny umożliwiła włączenie go do eksploatacji i nadanie mu charakteru nabrzeża uniwersalnego. To od lat nieużytkowane nabrzeże może teraz obsługiwać największe jednostki, które wchodzą do Portu Wewnętrznego. Dzierżawcą nabrzeża jest Port Gdański Eksploatacja. Przeładunki w Porcie Wewnętrznym wzrosły w tym roku o połowę. W kanale portowym mogą być już obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast w Kanale Kaszubskim - statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m. 

Czytaj więcej

Organy antykartelowe ułatwiły armatorom zmowę

Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski sukcesywnie rośnie - w 2021 r. wyniósł 47 proc., czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów. W tym roku port może przeładować 60 mln ton. – Inwestycje, które realizuje ZMPG są ogromne. To przedsięwzięcie, budowa 5 km nabrzeży, jest istotne w kontekście tego co się dzieje obecnie w naszej części Europy – podkreśla sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk.